Fogyokura vagy eletmodvaltas-a tartos sulycsokkenes 5 titka 16 9A plusz kilókra sokan hajlamosak úgy tekintetni, mint pusztán esztétikai problémára, pedig a dolog ennél jóval messzemenőbb területeket érint. Hatással van a pszichés egyensúlyra és persze a test egészségére is. Számos megbetegedés visszavezethető az elhízásra, melyben sajnos hazánk lakossága élen jár. Ezerféle fogyókúrás módszerrel találkozhatunk a világhálón, melyeket ráadásul gyakran olyanok írnak le, akik nem is értenek a témához. A drasztikus kalóriamegvonás és az egyoldalú táplálkozás általában jellemzőek ezekre a fogyókúrákra, s tőlük szinte biztosan nem várhatunk tartós eredményeket. De akkor mégis miben áll a titok? Mire érdemes odafigyelni akkor, ha szeretnénk megszabadulni kisebb vagy akár nagyobb túlsúlytól? Cikkünkben azoknak igyekszünk segíteni, akik szeretnének egészségesek maradni és ésszerű megoldásoktól várják a vágyott alak elérését.

1. A fogyókúra nem elég!

Lépten-nyomon találkozni a fogyókúra kifejezéssel, és női magazinok, diétával foglalkozó oldalak előszeretettel hangsúlyozzák a kúra-jelleget. A néhány hét alatt jelentős változást ígérő módszerekkel mindössze annyi a baj, hogy megterhelik a szervezetet, és tartós eredmények nem várhatóak tőlük. Sokan ismerik a jojo-effektust, mely során a leadott kilók sokszorosa tér vissza, amint a fogyókúra után sikerül visszaállni a normál étrendre. Itt van tulajdonképpen a kutya elásva! A fogyókúra helyett életmódváltást javasolnak a valóban hozzáértők, hiszen ez alapvetően változtatja meg az étkezésekhez, a mozgáshoz és a testsúlyhoz való viszonyt. Érdemes tehát életmódváltásban gondolkodni, és elfelejteni az ideig-óráig tartó fogyókúrás módszereket.

2. Változtasd meg szokásaid!

Talán sokak számára ijesztőnek tűni, hogy a korábbi szokások teljes átalakítását követeli meg az életmódváltás, pedig a dolog egyszerűbb, mint hinnénk. Egyik napról a másikra sokaknak nem megy, de ahogyan egyre több területet uralnak az új, egészségesebb szokások, úgy lesz azoknak egyre inkább látható és érezhető a hatása. Kezdd az alapoknál, és hagyd el a finomított szénhidrátokat, a cukrot, és felejtsd el a hagyományos nassolást! Ha rágcsálni támad kedved, darabolj zöldségeket, készíts hozzájuk egészséges mártogatóst.

Sokan olyan alapvető dolgoknál rontják el, mint a folyadékbevitel. A cukrozott üdítők és a szénsavas italok helyett a tiszta víz vagy a gyógyteák bizonyulnak a legjobb választásnak. Nem mindegy az sem, mennyit iszol a nap folyamán. A sokat emlegetett két és fél liter gyakran nem bizonyul elegendőnek. Számold ki inkább testsúlyod alapján a szükséges mennyiséget. Minden húsz testsúly kilogramm után egy liter folyadék javasolt.

3. A testmozgás nélkülözhetetlen!

Te is azok közé tartozol, akik utoljára még a testnevelés órán érezték úgy igazán kifulladva magukat? Ahogyan elhagyjuk az iskolapadot, és kilépünk a nagybetűs életbe, hajlamosak vagyunk a mindennapi rohanásban és a kötelezettségek teljesítése közben elfeledkezni arról, hogy a testmozgás igenis nagyon fontos.  Kezdetben biztosan nem lesz egyszerű, pláne, ha ülő munkát végzel és állóképességed nem a legjobb. A plusz kilók csak még inkább nehezítik a helyzetet, s ilyenkor a fokozatosság bír kiemelt jelentőséggel.

Járj el sétálni, hétvégén kirándulni, túrázni. Iktass be minden napodba legalább harminc perc mozgást. Ha nem is a konditermek világában indítasz, akkor is magadra szedhetsz némi izmot, ami segít majd a fogyás folyamatában. A saját testsúlyos edzések, a kerékpározás vagy az úszás ízületkímélő módon járulnak hozzá céljaid eléréséhez. Az aktív életmód soha nem pénz kérdése, hiszen otthon, egy akár a YouTube-on elérhető húsz perces edzéssel is közelebb kerülhetsz a vágyott alakhoz és az egészséghez.

4. Megéri változtatni

A megszokott életmód ugyan kétségkívül kényelmes, de ha már nem érzed jól magad benne, akkor elérkezett az idő a változtatásra. A súlyfelesleg magas vérnyomást, ízületi problémákat, cukorbetegséget okozhat, hogy a daganatos megbetegedések kockázatáról már ne is szóljunk. Ha mindezeket figyelmen kívül is hagyjuk, akkor is akad valami, ami elég motiváló tényező lehet, ez pedig nem más, mint az, hogy végre érezd jól magad bőrödben. A külsőségekkel való elégedettség hozzájárul a magabiztosság megteremtéséhez, ami nélkülözhetetlen a sikeresség érdekében.

5. A tét az életminőség

Az egészség és a magabiztosság éppen elég vonzóak ahhoz, hogy megtedd az első lépéseket. Ahogyan olvadnak majd le a kilók, és napról napra erősebbnek érzed magad, úgy tapasztalhatod meg, hogy itt tényleg életed minősége a tét. Miért ne bánnál testeddel úgy, ahogyan az megérdemli? Otthont ad lelkednek, és a szeretteiddel töltött idő mennyisége, minősége múlhat azon, odafigyelsz-e az életmódváltásra, vagy csak valamiféle felesleges frázist látsz benne.

Írta: Kiss Anita

5 tipp hogyan epitsd be etrendedbe a zoldsegek fogyasztasat 16 9A zöldségek fogyasztásáról mindannyian tudjuk, hogy rendkívül egészségesek a szervezet számára. Magas rosttartalmuk hozzájárul az emésztés javításához, segítségükkel könnyebben megszabadulhatunk a felesleges kilóktól. Magas vitamin-és ásványi anyag tartalommal rendelkeznek, ami télen-nyáron erősíti az immunrendszert és megelőzi a betegségek kialakulását. De akkor mégis miért van, hogy sokan nehezen iktatják be a zöldségeket étrendjükbe?

Az üzletekben és a piacokon megfizethető áron juthatunk friss és fagyasztott zöldségekhez, melyek nem csak egészségesek, de igen finom fogások is készíthetőek belőlük. Akár kezdő háziasszonyok is elboldogulnak velük, így mindenképpen érdemes növelni bevitelük mennyiségét. Cikkünkben ahhoz igyekszünk néhány hasznos tanácsot adni, hogy miként építhetjük be egyszerűen, lemondások és kompromisszumok nélkül ezeket az alapanyagokat a mindennapokba. 

1. Zöldségpürék köretként

Sokan kedveljük a burgonyapürét, és rántott húsok mellé egyenesen elengedhetetlennek érezzük azt. A klasszikus köretek között rendszerint a burgonya, a rizs és a tészta szoktak szerepelni, ám ezek egyike sem bizonyul ideálisnak akkor, ha szeretnénk lefaragni a súlyfeleslegből. Sajnos tény az is, hogy a finomított szénhidrátokat tartalmazó tészták tényleges tápértékkel alig rendelkeznek, de sokaknak a burgonyával szemben is vannak ellenérzéseik. Gondoltál már arra, hogy köretként vesd be a zöldségeket? Kiváló zöldségpürék készíthetőek, melyek bármely alkalomra megállják a helyüket. A színes elegyek jól mutatnak a tányéron, és változatosabb, sőt, mindenekelőtt egészségesebb alternatívát jelentenek, mint a burgonya.

A zöldséget annak fajtájától függően főzd vagy párold meg, majd aprítógépben, vagy botmixerrel pürésítsd. Ízlés szerint adhatsz hozzá tejfölt vagy vajat, ízesítsd sóval, és máris ízletes, színes finomságok kerülhetnek a tányérokra. Mivel a zöldségek rostjai eltelítenek, így attól sem kell tartanod, hogy hamar megéhezel majd. A brokkoli püré legalább olyan finom, mint a répából, borsóból vagy például kelbimbóból készült változat.

2. Párolt zöldségek a köret mellé

S ha már a zöldségek köretként történő fogyasztása került szóba, akkor mindenképpen említést érdemelnek a párolt zöldségek. Mindegy, hogy frissen szerezted be azokat, vagy fagyasztóból veszed elő, néhány perc alatt készre párolhatod az alapanyagot, és némi fűszerezés után máris mehetnek a tányérra köret gyanánt. Nem csak a grillszezonban érdemes kihasználni a bennük rejlő lehetőségeket, hanem télen is. Grillserpenyőben a jól ismert csíkocskák is visszaköszönhetnek a zöldségekről, így a pároláson túl a grillezés is jó választás lehet.

3. Saláták ezernyi variációban

Amikor a súlycsökkentésről beszélünk, akkor sokan azonnal a salátákra gondolnak. Mielőtt azonban az ízetlen, unalmas ennivaló jutna eszedbe, érdemes tisztában lenned azzal, hogy a saláták sokkal többféle lehetőségek rejtenek magukban, mint azt elsőre gondolnád. Próbáld ki a klasszikus salátakeverékeken túl a madársalátát és a rukkolát, de a bébi spenót is igazi kulináris élvezet lehet. Párolt vagy nyers zöldségeket is hozzákeverhetsz a salátalevelekhez, de a sajtok, az olívabogyók és a tojás is remek kiegészítője lehet az elegynek. A csírák minden korábbinál népszerűbbek, melyeket akár otthon is elkészíthetsz a megfelelő eszköz használatával. A friss csírák a természet frissítő erejét adják a salátához, de akár kölessel is gazdagíthatod az ételt. A salátaöntetek helyett azonban használj olíva olajat, tökmag olajat, de akár a frissen facsart citromlé is remek választás lehet.

4. Krémlevesek és főzelékek

A hideg hónapokban mi más lenne jobb döntés, mint egy meleg krémleves? A testet-lelket egyaránt felmelegítő levesek és főzelékek változatos alapanyagokból készülhetnek. Felejtsd el az iskolai menzák parajfőzelékét, hiszen az otthon készült változati igazi kulináris élmény lehet. A főzelékek variációi megszámlálhatatlanok, de az olyan kedvelt krémleveseket is az asztalra varázsolhatod, mint a brokkoli krémleves, vagy például a sütőtök krémleves. Fogyasztásukkal a folyadékbevitel egy részéről is gondoskodhatsz, ami a jó közérzet érdekében nem elhanyagolható.

5. Állítsd át gondolkodásmódod!

A zöldségekből készült ételek különleges színt vihetnek a mindennapi gasztronómiába. Akkor viszont, ha korábban alig-alig ettél zöldségeket, elsősorban gondolkodásodat érdemes kicsit átalakítanod. A hosszú távú egészségmegőrzés és a formás külső érdekében csak előnyödre válhatnak a friss vagy fagyasztott alapanyagok. Kísérletezz a konyhában, és meglátod, időt is megtakaríthatsz, hiszen a zöldséges fogások nagyon gyorsan elkészíthetőek.

 

Írta: Kiss Anita

Magas vernyomasra egyunk krumplit 16 9Amerikai kutatók vizsgálatai szerint a burgonya számos egyéb jótékony hatása mellett vérnyomáscsökkentő tulajdonsággal is rendelkezik.    

Szakemberek úgy vélik, hogy aa a krumplit nem bő zsírban vagy olajban sütjük, hanem zsiradék nélkül készítjük el, például megpároljuk, akkor megőrizzük a benne lévő értékes vitaminokat és ásványi anyagokat, és tápláló eledelt kapunk. A burgonya ráadásul nagy mennyiségben tartalmaz jótékony hatású antioxidánsokat is, ezért fogyasztásuk a szív- és érrendszerre különösen jótékony hatást gyakorol, mindamellett, hogy megköti a káros szabad gyököket a szervezetben, ezáltal segít megakadályozni a daganatos megbetegedések kialakulását.      

Az amerikai Scranton Egyetem Kémiai Tanszékének kutatói túlsúlyos és elhízott, magas vérnyomású embereket vizsgáltak, akik egy hónapon keresztül naponta kétszer 6-8 darab kisméretű, mikrohullámú sütőben, héjastól megpárolt lila húsú burgonyát kaptak. Mivel sütéskor a nagy hőhatás következtében a burgonyában lévő jótékony hatású anyagok megsemmisülnek, és elsősorban a keményítő és zsír marad meg, ezért a vizsgálatban mikrohullámú sütőben párolták a burgonyát, ami a kutatók szerint a tápanyagok megőrzésének legjobb módja.

A kutatók figyelték a résztvevők vérnyomását és azt tapasztalták, hogy az átlagosan 4 százalékkal csökkent a burgonyafogyasztás hatására. Vizsgálták a testsúly változását is, de nem tapasztaltak testsúlynövekedést a hízlalónak tartott, burgonyában gazdag étrend hatására, sőt hosszú távon a vércukorszint és a lipidszint sem emelkedett. Már korábbi kutatások is azonosítottak olyan alkotóelemeket a burgonyában, amelyek a magas vérnyomásos betegségben alkalmazott gyógyszerekhez, az úgynevezett ACE-gátlókhoz hasonló hatást váltanak ki. Ezen túl a burgonyában - a brokkolihoz és a spenóthoz hasonlóan - tápláló fitovegyületek is találhatók.

A burgonya már évszázadokkal ezelőtt is az egyik legfontosabb táplálék volt, és egyben a népi gyógymódok elengedhetetlen összetevője. Napjainkban is számos esetben alkalmazható bizonyos egészségügyi problémák esetén. Fontos C-vitamin forrás, így különösen ősszel és télen nagyon jó szolgálatot tehet.A burgonya héja védi a C-vitamint, ezért tároláskor, télen csak lassan csökken a vitamintartalma. Tartalmaz keményítőt, cukrot, fehérjét, vitaminokat és ásványi anyagokat. A- és B6-vitaminban gazdag, a benne található kálium a szívizomműködést segíti elő. A növényben található foszforsók az idegrendszer működését képesek fokozni. Ezen kívül tartalmaz még tejsavat, citromsavat, allantoint, karotint és szolanint is.

Salaktalanító és lúgosító hatása miatt kiválóan alkalmas regeneráló, méregtelenítő kúrák alkalmával. Képes megtisztítani a testet a nehéz fémek lerakódásától is. A nyers krumplit a népi orvoslás gyakrabban alkalmazza külsőleg, mint belsőleg. A reszelt nyers krumpli remek megoldás a gyulladt, gennyes sebekre, kelésekre, sérülésekre vagy ütés következtében megdagadt testrészekre, de alkalmazható reumára, kötőhártya gyulladásra, és egyes bőrbajokra is. Fejfájás, migrén esetén nyers krumpli szeleteket tehetünk a halántékunkra.

A nyers krumpli leve gyomorfekély, gyomorfájás ellen jó, de a krónikus savtúltengés ellenszere is lehet. A héjában főtt, vagy sült krumpli emésztési zavarokra, gyomor- és bélbajokra kitűnő. A sótlan vagy mérsékelten sós krumplipüré és főtt krumpli közömbösíti a túl sok gyomorsavat, ezáltal hat a gyomorhurut, gyomorfekély és a bélgyulladás ellen is. A nyers burgonya leve kiváló vízhajtó, ezért a fogyókúrába és salaktalanító kúrákba is be lehet illeszteni. Felső légúti gyulladás esetén is remek gyógymód.

A burgonya képes elmulasztani a szemek alatti sötét, duzzadt karikákat is. Ehhez nem kell mást tenni, mint megmosni és felszeletelni egy krumplit karikákra, és a szemre helyezni 15 percre, majd levenni, és lemosni a szemet. A nyers burgonyalé a ráncokkal is képes hatékonyan felvenni a harcot, érdemes ezért áttörölgetni vele az arcot rendszeresen.

Írta: Kármán Nikola

Nem mindennapi megoldasok a szaraz bor ellen 16 9A bőrszárazság sokakat érint, a hidegebb évszakokban különösen gyakori ez a jelenség. A különböző testápolók használata mellett azonban érdekes módszerekkel is megelőzhetjük vagy kezelhetjük ezt a kellemetlen problémát

A bőr felszínét borító hidrolipid film különösen fontos védőszerepet játszik a bőrsejtek életében. Ezt azonban állandó külső, környezeti támadások érik: a hideg, a szél, a légszennyezettség mind olyan tényezők, amelyek közismerten bőrszárító hatásúak. A bőr folyadékvesztésének megakadályozására, hidratálására kiválóan alkalmasak a növényi olajok, mint például a borágóolaj vagy a ligetszépeolaj. Egyes zöldségek és gyümölcsök rendszeres fogyasztásával szintén sokat tehetünk bőrünk kiszáradása ellen.

Az avokádó például magas olajtartalmánál fogva kiváló bőrápoló szernek bizonyul a száraz és ekcémás bőr számára. Az avokádó javíthat a bőr árnyalatán is, mert a telítetlen zsírok segítenek a bőr felső rétegének megtartani a nedvességet. Az avokádóolaj kiváló hidratáló hatással rendelkezik, és olyan bőrproblémákra is megoldást nyújt, mint a pikkelysömör, a bőrgyulladás, sebek, időskori foltok. Az avokádó Omega-9 zsírsavai enyhítik a bőr pirosságát és irritáltságát, és segítik a sérült sejtek regenerálódását. A gyümölcs emellett növeli a kollagén termelést, amely által az arcbőr feszesebb és rugalmasabb lehet.

papaya gazdag A-vitamin és papain forrás, amelyek által a gyümölcs segít az elhalt hámsejtek eltávolításában. A papayának alacsony a nátriumtartalma, ezért visszatartja a vizet, hidratálja a bőrt. Fogyasztásától a bőr puha, ruganyos és sima lesz. A papaya rendszeres evése vagy használata belülről erősíti meg a bőrt, így az fényes marad. A nyers papayából készült arcpakolások képesek arra, hogy megszabadítsanak a pattanásoktól. Pépes papayával kezelhetőek a fekélyek és a töredezett sarkak, és természetes bőrradír is. A papaya megfiatalítja a bőrt, csökkenti az öregedés jeleit.

banán szintén olyan tápanyagokat tartalmaz, amelyek elengedhetetlenek az egészséges bőr és haj számára, és segítenek megszüntetni a bőr szárazságát. C- és B6-vitamin tartalma segíti a bőr erősségének és rugalmasságának fenntartását, antioxidáns és mangán tartalma pedig meggátolja a bőröregedést. A-vitamin tartalmának köszönhetően hidratálja a bőrt. A lábápolásban is rendkívül hasznos, hidratáló hatása miatt ugyanis megszünteti a sarok bőrének repedezettségét. A banán segíti a ráncok kialakulásának késleltetését.

Egyes házilag is elkészíthető bőrpakolásokkal is elérhetjük bőrünk szárazságának megszüntetését. Ilyen például a kurkumás arcpakolás. Ehhez keverjünk össze egy tojásfehérjét, 2 csepp olíva olajat, friss citromlevet, rózsavizet és egy kevés kurkumát. E massza minden száraz bőrfelületre felvihető, mint például az arc, nyak, könyök és térd. Hagyjuk teljesen megszáradni a bőrünkön, majd meleg vízzel öblítsük le.

Hidratáló mézes maszkot is készíthetünk. Keverjünk simára egy evőkanál joghurtot, egy teáskanál mézet és egy tojássárgáját. Kenjük fel az arcunkra, és hagyjuk rajta húsz percig, majd öblítsük le langyos vízzel, és óvatosan töröljük le a vizet. A tojássárgájában lévő zsiradék mézzel kombinálva kiválóan hidratál, míg a méz joghurttal keverve hámlasztó hatású.

Bőrünk hidratáltságát mézes-citromos pakolással is elősegíthetjük. Vágjunk félbe egy citromot, majd kenjünk szét egy teáskanál mézet a gyümölcs egyik felén, ezzel dörzsöljük át az arcbőrünket. Öt percig hagyjuk állni az arcunkon, majd öblítsük le langyos vízzel. A citromban lévő savak hámlasztják a bőrt, a méz pedig hidratálja és puhává teszi azt.

Sárgarépás-olívaolajas pakolással szintén puhává varázsolhatjuk bőrünket. Ehhez szükségünk van egy kis pohár kefírre, egy sárgarépára és egy teáskanálnyi olívaolajra. Tisztítsuk meg a sárgarépát, reszeljük le és keverjük össze a többi hozzávalóval. Az arcpakolást tegyük hűtőbe fél órára, kenjük fel a tiszta arcbőrre, és hagyjuk hatni legalább 15 percig, ezután pedig mossuk le.

Írta: Kármán Nikola



 

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát. További információk ADATVÉDELMI NYILATKOZAT.

Elfogadom a cookie szabályzatot az oldalon