Elkerulne az oszi virusokat Egyen C-vitamint 16 9A C-vitamin az egyik legfontosabb vitamin az őszi hónapokban. Elengedhetetlenül szükséges szervezetünk megfelelő működéséhez, immunrendszerünk erősítéséhez, hogy kivédjük a ránk leselkedő vírusokat.

A természetes C-vitamin megtalálható citrusfélék gyümölcseiben, mint például a citrom, narancs, grapefruit, de egyéb növényekben, zöldség és főzelékfélékben, többek között a paradicsomban, vagy a paprikában. Magas C-vitamin tartalmú a csipkebogyó, ezért rendkívül hasznos, ha megfázás, influenza esetén csipkebogyó teát iszunk. A C-vitamin fokozza szervezetünkben az immunrendszer működését, növeli a fehérvérsejtek számát, amelyek szembeszállnak a testünket megtámadó kórokozókkal, és fokozza a fehérvérsejtek működését. A napi minimális C-vitamin szükséglet 60 mg, de ez csak ahhoz elég, hogy ne alakuljon ki hiányállapot. Ahhoz, hogy a vitamin ki tudja fejteni jótékony hatását, ennél sokkal többre, akár 500 mg-ra is szükség lehet naponta, betegség esetén pedig 1000 mg fölé is emelhető az adag.

bőr kollagénjének képződéséhez nélkülözhetetlen anyag, hiányában a bőrünk töredezett és száraz lesz. Gyorsítja a fogíny, a vérerek, a csontok és a fogak fejlődését, megújulását és gyógyulását, segít az égési sérülések, sebek, fogínyvérzés gyógyításában, és gyorsítja a műtét utáni sebgyógyulást és a hegképződést, ezért operáción vagy bármilyen sérülésen átesett betegeknek ajánlatos nagyobb mennyiségben fogyasztani. Támogatja a szervezetben a vas felszívódását és hasznosulását, enyhe hashajtó hatása van, és védelmet nyújt a szürkehályog ellen. Csökkenti a vér koleszterin szintjét is, így jelentősen csökkenti a szívinfarktus és a szívkoszorúér-betegségek kockázatát. Vízben oldódó vitamin, amely azért fontos, mert a zsíroldékony vitaminokkal szemben nem halmozódik fel a zsírszövetben, hanem a fölösleges mennyiség a vizelettel távozik.     

A C-vitamin antioxidáns hatásánál fogva védi a szervezetet fenyegető rákkeltő anyagok káros hatásától. Újabb kutatások szerint a C-vitamin egy másik mechanizmussal is gátolja a ráksejtek fejlődését. Egyes gyorsan növő daganatok annyi energiát használnak fel, hogy elfogyasztanak minden oxigént, ezért egy enzimre van szükségük, amely csak szabadgyökök jelenlétében működik. Ennek az enzimnek a segítségével az oxigénhiányban szenvedő sejt, a cukrot energiává tudja alakítani anélkül, hogy oxigént használna fel, és elindítja a friss oxigénellátást biztosító erek képződését is. A vitamin azonban eltávolítja a szabad gyököket, és leállítja az enzim működését, miközben a daganat képződését is gátolja. A C-vitamin ezáltal jelentősen csökkenti a gyomor-, a gége-, és a nyelőcsőrák kialakulásának veszélyét. Több orvos azt tanácsolja daganatos betegének, hogy a kemoterápia és a sugárkezelés időtartamára hagyja abba a C-vitamin szedését, mert attól tartanak, hogy a C-vitamin a daganatsejteket is megvédi a kezelés káros hatásától, és így az kevésbé lesz hatásos. Ezt az állítást több kísérlet is alátámasztotta, amelyek során a kemoterápia csökkent hatékonyságáról számoltak be, amennyiben C-vitamin tartalmú étrendkiegészítőt fogyasztott a beteg a kezelés során.  

A C-vitamin bőrre gyakorolt jótékony hatását számtalan kutatás is igazolta. Antioxidánsként megakadályozza a szabad gyökök sejtkárosító hatását, és védelmet nyújt a bőrnek a környezet mérgeivel szemben. Ez a vitamin biztosítja, hogy bőrünk puha, bársonyos maradjon, és hosszú időn keresztül megőrizze fiatalságát. A szarkalábak megjelenését is a szervezet C-vitamin-hiánya okozza. Az aszkorbinsav a sebek gyógyulását és a sérült bőr hegesedését is elősegíti. A citromot magas C-vitamin-tartalma miatt kozmetikumként is használhatjuk, mert a bőrt feszesebbé varázsolja, rendszeres használatával a ráncosodás is megelőzhető vele, illetve pórusösszehúzó hatásáról is ismert. Hajunk számára is komoly erőforrás, segítségével a vas könnyebben jut el a hajhagymákhoz, emellett erősíti a haj sejtjeit is.   

Írta: Kármán Nikola

Vedjuk ki finomsagokkal az oszi betegsegeket 16 9Az ősz beköszöntével fel kell készülnünk a ránk leselkedő vírusos és egyéb megbetegedésekre. Egyes növények ebben nagy segítségünkre lehetnek.

Immunerősítés és fertőtlenítés fokhagymával

A fokhagyma komoly antibakteriális és gombaellenes hatású. A növény jó immunerősítő hatása révén segít megelőzni a megfázásos betegségeket, a légúti és mellkasi fertőzéseket, ezért nátha esetén forró teába téve fogyasszunk néhány gerezdet, vagy együnk fokhagymás pirítóst. Baktériumölő hatásának köszönhetően bélfertőtlenítőként, vértisztítóként is használják, de ezáltal az egész szervezetet is salaktalanítja.

Komoly baktériumölő a vöröshagyma

A vöröshagyma baktériumölő hatása régóta ismert, ezért kiváló megfázásos betegségek enyhítésére, köhögéscsillapításra, hurutos- és légúti megbetegedések kezelésére. A vöröshagyma héjából gyógyteát főzhetünk, amely a megfázásos tünetek enyhítésére, orrdugulás csökkentésére szolgál. Az asztma tünetei ellen is hatékony. Immunerősítő hatással bír, és a különböző gyulladásokkal szemben növeli a szervezet ellenálló képességét.

Gyulladáscsökkentés antibakteriális tormával

Kutatások bizonyították, hogy a frissen reszelt torma baktérium- és vírusölő hatása fél napon át tart. A reszelt tormát vese- és húgyúti fertőzések, valamint bronchitis esetén is ajánlják, és a felső légutak hurutjaesetén a torma és méz keveréke lehet kiváló gyógyír. A torma erősíti az immunrendszert, fertőtlenít, és gyulladáscsökkentő hatással rendelkezik. Nemcsak a légutakat tisztítja, hanem segíti a gyógyulást megfázás, nátha, köhögés, bronchitis, asztma, mandulagyulladás, orrmelléküreg gyulladás esetén is.

Gyógyír a torok fájdalmára és a köhögésre a gyömbér

A gyömbér gazdag A-, C-, E- és B-vitaminokban, ezenkívül sok magnéziumot, foszfort, káliumot, szilíciumot, nátriumot, vasat, cinket, kalciumot és béta-karotint tartalmaz. Erősíti az immunrendszert, megfázás, légúti fertőzések idején hozzájárul a kórokozók legyőzéséhez, csökkenti a hányingert. Ízületi fájdalmak és gyulladások esetén is hatásos. A gyömbér természetes fájdalomcsillapító, ezért a torok fájdalmára vagy irritációjára is gyógyír, sőt, a köhögés csillapítására is használható.

A légutak segítője a menta

A menta az egyik legjobb ellenszere a különböző légúti megbetegedéseknek, többek között a köhögésnek, a torokgyulladásnak és a különböző hörghurutoknak. A borsmenta a több mint negyven vegyületből álló aromás illóolajának köszönhe­ti gyógyító hatásait.Kitűnő fertőtlenítőszernek is bizonyul.

Influenza és megfázás esetén remek gyógyír az eukaliptusz

Brazíliában több eukaliptuszfa fajt használnak meghűlés, influenza, láz és légúti fertőzések kezelésére. Baktérium, vírus- és gombaellenes hatása nagyon széles spektrumú. Az eukaliptusz az olajának, a cineolnak köszönhetően antiszeptikus, nyákoldó és hűsítő hatású, kiváló köptető és görcsoldó. Hatóanyagai miatt légúti megbetegedések esetén inhalálásra. Illóolaját belélegezve csillapítható általa a hörghurut, az asztma. Immunrendszer erősítő, és antioxidáns hatása is van.

Természetes immunerősítő a csipkebogyó

A csipkebogyó tízszer annyi C-vitamint tartalmaz, mint a citrom, így ennek köszönhetően ez a növény kitűnő immunerősítőként használható, főként a hideg évszakokban. Növeli az immunrendszer betegségekkel szembeni ellenálló képességét. A csipkebogyóból készített gyógytea influenzás időszakban, meghűléses megbetegedések idején rendszeresen javasolt inni.

A megfázásos betegségek ellenszere a bodza

A bodzát a népi gyógyászatban régóta alkalmazzák láz, meghűlés ellen. Általában nátha, orrfolyás és torokfájás tüneteinek enyhítésére fogyasztják. A virágából készített tea izzasztó hatású, fogyasztása felső légúti fertőzések, köhögés, asztma esetén is javasolt. Magas C-vitamin tartalmának köszönhetően komoly immunerősítő növény. Orrdugulás, köhögés esetén inhalálni is lehet vele, kiválóan tisztítja a légutakat, oldja a lerakódásokat, és köptető hatása van.

Írta: Kármán Nikola

 

Megsinyli a szervezetunk ha kihagyjuk a reggelit 16 9Szakemberek szerint a reggeli a nap legfontosabb étkezése, mivel annak kihagyása számos betegség forrása lehet, különösen a gyermekek esetében.

A King’s College London munkatársai szerint a reggeli nagyon fontos a kamaszok számára rögtön az ébredés után, ha ugyanis ebben a szenzitív periódusban rendszeresen kimarad a reggeli, az negatívan befolyásolja a fejlődésüket. A szervezet nem jut elég vashoz, energiához, folsavhoz, kalciumhoz, ami számos egészségügyi probléma gyökere lehet. A szakemberek a kutatás során 4 és 18 év között gyerekek napi étkezési szokásait követték 2008 és 2012 között. Mint kiderült, a 11 és 18 év közötti gyerekek mintegy negyede minden reggel kihagyta a reggelit, ugyanez pedig a négy és tíz év közöttiek hét százalékára volt igaz. A reggelit kihagyó gyerekeknek harmada vashiányos, míg az ötöde nem jut elég kalciumhoz, hét százalék szervezetében pedig kevés a folsav. Mindez azt sejteti, hogy a reggeli valóban rendkívül fontos étkezés, hiszen ezeknek a tápanyagoknak a hiánya az egész életminőséget, egészséget befolyásolja abban a korban, amikor a szervezet még fejlődésben van.

Más kutatók úgy vélik, hogy ha egy pohár tejet vagy egy banánt adunk tinédzser gyermekünknek a reggelije mellé, megóvhatjuk őt a depressziótól, idegességtől és az engedetlenségtől. Minél többféle táplálékcsoport kap szerepet a kamaszok reggelijében, annál kiegyensúlyozottabbaknak lesznek, a kutatók szerint ugyanis a tápanyagok változatossága befolyásolhatja a mentális funkciókat. A perthi Telethon Gyermek Egészségügyi Intézet munkatársainak vizsgálata szerint a tápanyagokban dús reggelit fogyasztó 14 éves diákok jobban szerepeltek a viselkedési vizsgálaton. A kutatásból kiderült, hogy csak minden negyedik kamasz vesz magához minőségi táplálékot, olyat, amely legalább 3 tápanyagcsoportot tartalmaz az ötből. A gabonapelyhek, gyümölcsök, zöldségek, tejtermékek, húsfélék, illetve ezek helyettesítői: a bab, a mogyorófélék vagy a tojás közül sokan csak egyfélét, vagy egyet sem fogyasztanak reggelire. A gabonapehely és a tej általában vashoz, kalciumhoz és B-vitaminhoz juttatják a szervezetet, amelyek segítik az idegrendszer működését, és ami közvetlenül felelős a viselkedésért és a kedélyállapotért. A reggeli a szakemberek szerint azért is létfontosságú, különösen a kamaszok számára, mert a fiatal szervezet nem képes olyan hatékonyan tárolni a tápanyagokat. A raktározás a májban történik, de a gyerekek mája kisebb, ezért amíg fel nem nőnek, nem tudnak annyi tápanyagot elraktározni. Ezért a reggeli a legjobb módja annak, hogy az egész éjszakás koplalás után ellássuk az agyunkat vitaminokkal és ásványi anyagokkal.         

A brit Cardiff Egyetem kutatásából az derült ki, hogy a kiadós reggeli segít abban, hogy a gyerekek eredményesebbek legyenek az iskolában. A felmérés során 5000 kilenc és tizenegy év közötti gyereket vizsgáltak. Kiderült, hogy azok, akik kiadósan megreggeliztek minden nap, kétszer nagyobb eséllyel szereznek legalább átlagos jegyeket, mint azok, akik éhesen indulnak iskolába. A kutatást vezető Hannah Littlecot professzor szerint komoly probléma, hogy az iskolák többsége nincs tisztában ezzel az összefüggéssel, holott a diákok eredményei jelentősen javíthatóak volnának, ha a pedagógusok a szülőket informálnák a reggeli fontosságáról, illetve ingyenes reggeli étkezést biztosítanának a rászorulóknak. Egy amerikai kutatás szerint azok a tinédzserek, akik minden reggel bőséges reggelit fogyasztanak, egészségesebbek, többet edzenek és általában soványabbak, mint azok, akik reggeli nélkül indulnak útnak.    

Egy másik kutatás eredményei azt mutatják, hogy a mindennapos reggelizés a túlsúlyos nők esetében segíthet csökkenteni a cukorbetegség kockázatát. A coloradói Egyetem munkatársai kimutatták, hogy amikor a vizsgált nők kihagyták a reggeli étkezést, inzulinrezisztencia alakult ki náluk.

Írta: Kármán Nikola

Rakot okozhat a foginybetegseg 16 9Szakemberek szerint a fogínybetegség nemcsak a fogakra van káros hatással, hanem sokkal súlyosabb problémákat is okozhat.

Egy nemrég megjelent kutatás szerint összefüggés van a menopauza után megjelenő bizonyos rákos betegségek és a fogínybetegségek között. A vizsgálatok szerint a periodontális betegségek 14%-kal növelték bármilyen daganatos betegség kialakulását. A legnagyobb növekedést a nyelőcső daganatánál találták, ahol a fogínybetegséggel élő nők esetén háromszor nagyobb eséllyel alakult ki a daganat másokhoz képest. Emellett a fogínybetegség növelte a tüdő, az epehólyag, a melanoma és az emlőrák daganatos betegségének kialakulását is. A kutatás vezetője, Jean Wactawski-Wende, a State University of New York munkatársa szerint a fogínybetegség a daganatok mellett fokozza a szívbetegségek kialakulásának esélyét is. A kutatás során 66000 54-86 éves nő adatait vizsgálták. 1999 és 2003 között egy kérdőív segítségével nyilatkoztak a résztvevők a szájüregük egészségéről, esetlegesen fennálló fogínybetegségekről. Ezután a kutatók 2013 szeptemberéig követték a nők állapotát. Az átlagosan nyolc évig tartó követés alatt 7200 daganatos megbetegedést észleltek a kutatók. További kutatások szükségesek e kapcsolat természetének megismerésére, azonban hasznos lehet a periodontális betegség gyógyítása, hiszen csökkentheti a daganatos betegség kialakulásának kockázatát.

rendszeres száj- és fogápolás elengedhetetlen mind fogaink, mind egész szervezetünk egészségének megteremtéséhez, megőrzéséhez. A mindennapos fogtisztítás ugyanis alapfeltétele annak, hogy elkerüljük a fogkőképződést, amely nemcsak esztétikailag zavaró, hanem számos fogbetegség kiváltó oka is. Emellett pedig a szervezet egészét érintő megbetegedések alakulhatnak ki általa, akár szívinfarktust is kaphatunk miatta. A fogkő ugyanis ínygyulladáshoz, ínysorvadáshoz is vezethet. Az ínygyulladás pedig a vizsgálatok szerint akár daganatos megbetegedéshez is vezethet. Ínysorvadás esetéb az elszaporodó baktériumok a véráramba jutva az egész szervezetet érintik, és súlyos, halálos kimenetelű betegségeket okozhatnak, vérrögöket képezhetnek.

Ahhoz, hogy mindezt elkerüljük, számtalan eszközt használhatunk, manapság már rengeteg fogkeféből és fogkrémből válogathatunk. Nem mindegy azonban, hogy mi alapján választunk. Sokan a szín vagy az alak alapján választják ki ezeket a termékeket, pedig sokkal fontosabb szempontok is vannak. A szakemberek szerint a jó fogkefe közepes szálerősségű és sűrűségű, rugalmas nyelű, amellyel még az eldugott fogfelületek is elérhetők. A hajlékony fogkefe megelőzi a fognyaki kopásokat és ínysérüléseket is. Ahhoz, hogy a hátsó fogakat is meg lehessen tisztítani, javasolt a minél kisebb fejű fogkefe használata. A fogkefék élettartama általában három hónap, ezért érdemes legalább negyedévente újakra cserélni azokat. Betegségek után is javasolt lecserélni a fogkefét, hiszen a baktériumok megtelepedhetnek rajta, és további fertőzéseket okozhatnak.

A fogkrémek esetében szintén nagyon fontos a jó választás. A legtöbb fogkrém fluoridot tartalmaz, amelyek a fogszuvasodás megelőzése szempontjából nagy jelentőséggel bírnak. A nagy szemcseméretű fogkrémek helyett inkább kisebb a kisebb szemcséjűeket javasolt alkalmazni, mert a nagyobbak erősen súroló hatásúak, így a fognyakakat elkoptathatják.

helyes fogmosási technika éppen olyan fontos, mint az, hogy mivel végezzük a tisztítást. A fogak mosását körkörös mozdulatokkal kell végezni, és nem szabad erőteljesen rányomni a fogakra. A fogselyemalkalmazásának célja, hogy a nehezen tisztítható fogréseket is meg lehessen szabadítani az ételmaradékoktól. Az egészséges szájflóra érdekében naponta elvégzendő teendő a minden evés utáni alapos szájöblítés tiszta vízzel, majd negyedóra múlva fogkefével és fluoridos fogkrémmel legalább három perces fogmosás. Ezt követően nyelvkaparót javasolt alkalmazni, és szájzuhanyt, valamint antiszeptikus szájöblítőt.

Írta: Kármán Nikola



 

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát. További információk ADATVÉDELMI NYILATKOZAT.

Elfogadom a cookie szabályzatot az oldalon