Kert es testi lelki egeszseg 16 9Azok közé tartozol, akik szívesen töltik szabadidejüket a természetben? Egy tóparton, vagy a közeli arborétumban úgy érzed, hazaérkeztél? Nem véletlen, hiszen ez az a természetes közeg, amely képes sokakat megnyugtatni és kiszakítani a mindennapok nyüzsgéséből. Mindezzel összefüggésben alapvetően elmondható, hogy a testi és lelki egészségre egyértelműen hatással van az, hogy mennyi időt töltünk a szabad ég alatt. Ha kirándulásra nem is mindig jut idő, az otthont övező környezet sokunknak áll rendelkezésére.

Közelben a természet

Vannak, akik a teraszon igyekeznek megteremteni a természet közelségét, és ültetnek, virágot gondoznak vagy akár paradicsompalántát nevelnek. Mások abban a szerencsés helyzetben vannak, hogy az otthon közvetlen közelében, saját kertjükben hódolhatnak a pihenés perceinek. Az igényesen kialakított, tiszta és rendezett kert jótékony hatással van a lelki egyensúlyra, és ennél fogva a testi egészségre is. A test és a lélek komplex egészként működik, és a kettő harmóniája kell ahhoz, hogy valóban jól érezzük magunkat a bőrünkben. De vajon hogyan várhatjuk ezt el a gyeppel, virágoskerttel rendelkező területtől? Cikkünkben ennek igyekszünk utánajárni.

Kreativitás és alkotás a szabadban

A kreatív tevékenységek minden korábbinál nagyobb népszerűségnek örvendenek, és ez a kertépítésre is igaz. De miért szeretjük ennyire az alkotást? Nem csak úgy érezhetjük, hogy létrehozunk valami hasznosat és szépet, hanem a magabiztosság is növelhető ilyen módon, hiszen jó érzés tudni, képesek vagyunk két kezünkkel értéket teremteni. A szabadban végzett munka, legyen szó akár ásásról, gereblyézésről, vagy a sziklakert hatalmas köveinek rendezgetéséről, fizikailag is igénybe vesz, erre pedig -. valljuk be-, nagy szükség van napjainkban, amikor szinte az egész napot a PC előtt vagyunk hajlamosak tölteni. A friss levegő jótékony hatással van az egészségre és mindehhez a kertépítés kreatív elfoglaltsága is további pozitívumot jelent.

Kerti tó, a nyugalom szigete

vízcsobogás, a fodrozódó víztükör, valamint a gazdag növény-és állatvilág sokunkra nyugtató hatással van. Nem véletlen, hogy egyre többek kertjében kap helyet a kerti tó, amely változatos formákkal, dekorációval valósítható meg, akár saját kezünkkel is. Mi más tölthetne el nagyobb örömmel, mint az, ha egy magunk által alkotott, ízléses területtel gazdagodhat a kert, mely a nyugalom szigeteként vár majd a nap végén? Szerezz be előre legyártott tómedret, vagy áss és alakítsd saját igényeid szerint a területet, majd dekoráld kövekkel, növényekkel, vagy gazdagítsd akár halakkal is  leendő tavad.

Konyhakertből az asztalra

Ugyan a bevásárlóközpontok zsúfolásig tele vannak zöldségekkel és gyümölcsökkel, de a konyhakertben termett finomságokhoz ezek biztosan nem érhetnek fel. Igen, nem másban rejlik a frissen szedett zöldségek, vagy az ablak előtti fáról érkező barack értéke, mint személyes vonatkozásában. Amikor nap mint nap locsolod a paradicsompalántát, annak termése bizony sokszoros értékkel bír, és így egyfajta lelki békét is érezhetsz a konyhakertben termettek elfogyasztásakor. Az életben sokszor éppen az ilyen aprónak tűnő dolgok okoznak igazi boldogságot, és ezt nem árt szem előtt tartani akkor, ha a pszichés egészség a cél.

Kerti munka, ami nemesít?

Ha nem is kereskedelmi mennyiségben gondolkozol a zöldségtermesztés kapcsán, akkor is odafigyelést igényel a kert. A gyomlálás, a fametszés, vagy a gyep rendben tartása mind fizikai energiaráfordítást igényel, ami bizony igen jó érzéssel képes eltölteni. Napjainkban hajlamosak vagyunk elfeledkezni arról, hogy az emberi szervezet nem az egész napos ülésre termett, hanem igenis fizikai igénybevételt is megkövetel. Ez az egészség megőrzése szempontjából rendkívül fontos. Mindegy, hogy home office keretein belül dolgozol, vagy naphosszat egy irodában görnyedsz, a kerti munka garantáltan átmozgat majd, és akár a plusz kilóktól is megszabadulhatsz ilyen módon.

Kreatív megoldások saját kézzel

Most vásároltál ingatlant? Egy lerobbant, gazos és elhanyagolt kert fogad a házból kilépve? Engedd szabadon fantáziád és lásd bele már most a gyomokkal teli területbe mindazt, amit sikerülhet kihoznod belőle. Lehet, hogy szükséged lesz kreativitásodra és talán a terület előkészítése sem lesz egyszerű, de ha látod magad előtt a célt, akkor érezheted a motiváció semmihez sem fogható erejét.

Ha az egészség megőrzése kerül szóba, akkor hajlamosak vagyunk kizárólag a konkrét testi panaszok megelőzésére asszociálni. Tény pedig, hogy a lelki egyensúly legalább ilyen fontos, ugyanis ha rendben vagy önmagaddal, tudod, ki vagy és milyen elfoglaltságok okoznak örömet, vagy éppen rángatnak ki a mélypontról, akkor még a kisebb nagyobb megbetegedésekkel is könnyebben szállsz szembe. Irány a kert, alkoss, kreatívkodj, és teremts élhető, békés, otthonos környezetet!

Írta: Kiss Anita

5 ok amiert a filmek egeszsegesebbe tesznek 16 9Ha sorra vennénk azokat a szabadidős elfoglaltságokat, amelyek mindannyiunk szívéhez közel állnak, akkor a filmnézés biztosan ilyen lenne. Mindenkinek megvannak a maga kedvencei, így a vígjátékok és a kalandfilmek legalább olyan sok rajongót tudhatnak magukénak, mint a fantáziát magával ragadó sci-fi vagy a látványos akció. De vajon tényleg igaz az, hogy a filmnézés akár egészségesebbé is tehet? Ha nem is a magas vérnyomás vagy a mandulagyulladás hatékony ellenszerei a kasszasikerek és a művészfilmek, az emberre gyakorolt jótékony hatásuk tagadhatatlan. Ez pedig nem másban rejlik, mint az általuk nyújtotta élményekben, az elindított gondolatiságban és így akár saját magunk jobb megértésében.

1. Szakadj ki a valóságból!

Ha sikerül egy igazán jó darabra bukkanni, akkor akár két óra is úgy repül el, mintha észre sem vennénk. Sokan a rohanó hétköznapokban másra sem vágyunk, mint arra, hogy elnyúljunk a kanapén és a pihenésre szánt időben valahol egész máshol legyünk lélekben, gondolatban. A valóságból történő, ilyen jellegű kiszakadás néha még azoknak is jót tesz, akik egyébként az aktív szabadidő elkötelezett hívei.

2. Engedd szabadon érzelmeid!

Vannak, akik a művészfilmek és az általuk közvetített átértelmezhető tartalom megszállottjai, mások egy-egy romantikus film kapcsán engedik szabadjára érzelmeiket. A lélek húrjait pengető műremekek valóban megérdemlik a könnycseppeket és valljuk be, nem csak a gyengébb nem tagjai pityerednek el egy-egy mélyreható történeten.

A mindennapokban nagyon sok olyan helyzet adódik, amikor érzelmes oldalunkat ilyen vagy olyan okoknál fogva kénytelenek vagyunk háttérbe szorítani. Ez hosszú távon biztosan nem egészséges, ezért nagyon fontos, hogy legyen hely és alkalom arra, amikor akár hosszasan sírva engedhetjük ki a gőzt és a felgyülemlett érzelmi töltetet. S miért lenne baj az, ha ezt éppen egy újdonsült kedvenc film előtt tennénk?

3. Kikapcsolódás bármikor

Mindennapjainkban sokszor alig akad idő arra, hogy kikapcsolódjunk. A munkahelyen töltött időt követően gyakran nincs már lehetőség arra, hogy valamelyik fürdőben lazuljunk, vagy még beleférjen egy rövidke kirándulás a közeli arborétumba. A filmek mindig kéznél vannak, és az általuk jelentett másfél-két órás program jó esetben remekül kikapcsol. Tekinthetünk minderre úgy is, mint a sokat emlegetett én-időre, ami szervesen hozzájárul a testi-lelki egészség megvalósításához. Ha otthon szobabiciklizés vagy futás mellé indítunk el egy filmet, akkor a testi feltöltődés mellett szellemi táplálékot is jelentenek a történetek.

4. Újszerű látásmód a nehéz élethelyzetekben

A filmeket mindannyian saját élettapasztalatunknak, a jelenben megélt helyzeteknek, problémáknak, vagy éppen vágyainknak megfelelően értelmezzük. Ugyan a másfél órás lövöldözés, vagy az eszement vígjátékok ritkán gondolkoztatnak el, de szerencsére a filmművészet nagyon sok olyan alkotással büszkélkedhet, amely méltó arra, hogy foglalkozzunk velük.

Ugyan az életképességet és a hétköznapokban való boldogulást nem a filmekből fogjuk megtanulni, de a megfelelő alkotásoknak hála egyfajta újszerű látásmódot tudhatunk magunkénak. Könnyen lehet, hogy már egy ideje komoly problémaként élünk meg egy helyzetet, nem látjuk a kiutat valamiből, és ilyenkor egy tartalmas alkotásnak köszönhetően új szemszögből vagyunk képesek tekinteni minderre. Vannak olyan filmek, melyek megértéséhez érettség és érzelmi intelligencia szükségesek, és a tapasztalatok azt mutatják, hogy ezek nyújtanak sokszor felejthetetlen élményeket, s akár hasznos útravalót is.

5. Lelki harmónia, ami kihat a testre

A filmek jelentette élmények egyértelműen lelki szinten mutatkoznak meg. Ma már a hagyományos orvostudomány is elismeri, hogy test és lélek szoros egységként működik és egyik egészsége sem képzelhető el a másiké nélkül. Ha tehát így tekintünk az egészség megőrzésére, akkor a lelki harmónia megteremtése máris felértékelődik. Sajnos a rohanó mindennapokban sokszor ez a legutolsó, amivel foglalkozni szoktunk, pedig tény, hogy minden ebből indul ki. Ha tehát számunkra a filmnézéssel töltött idő jelenti a kikapcsolódást és a töltődést, akkor miért ne engednénk meg ezt magunknak?

Az egyensúlyteremtés egyik fontos lépcsőfoka, hogy megértjük saját pszichénk működését, és elkezdjük felismerni, mit miért teszünk, mi indokolja érzelmi reakcióinkat a mindennapokban. Könnyen lehet, hogy egy életszerű történettel közelebb kerülhetünk ahhoz a személyhez, akik valójában vagyunk, vagy másként közelíthetünk akár évek óta fennálló problémás szituációkhoz. Irány tehát a kanapé, és egy esős délutánon, vagy a hőségriadó elől elbújva válassz filmet a korszerű, vagy akár a klasszikus darabok közül! Persze ne feledkezz meg arról sem, hogy a világ ezernyi kalanddal vár, melyeket nem a televízió vagy a laptop előtt fogsz megélni.

Írta: Kiss Anita

Ne hagyjuk hogy az erzekeny fogak tonkretegyek a nyarunkat 16 9A fogérzékenység mindig zavaró probléma lehet, de nyáron különösen megnehezítheti a dolgunkat, ha nem tudunk fájdalom nélkül megenni egy fagylaltot, vagy meginni egy hideg italt. Van azonban megoldás ellene!   

Fognyaki érzékenység állhat fenn, ha valamilyen külső inger hatására hirtelen belenyilall a fájdalom a fogunkba, amely rövid időn belül nem múlik el magától. A tévhittel ellentétben ez nemcsak a rossz vagy szuvas fogaknál fordulhat elő, ugyanis elsősorban a helytelen fogmosási technika következtében jelentkezhet a probléma, mivel a fogzománc elvékonyodik, az íny visszahúzódik, és ezáltal szabaddá válik a fog érzékeny, íny által védett területe. Ez a jelenség pedig komoly fájdalommal járhat, amelyet számos különböző inger kiválthat. Ilyen például a fogak levegővel való érintkezése, a hideg és a forró, az édes és a savanyú ételek vagy italok fogyasztása. A kávétól, teától, szénsavas üdítőktől, alkoholtól fogaink szintén érzékennyé válhatnak. Kemény ételek, vagy cukorkák rágcsálása, törött fogak, a rosszul záródó fogsor, fogágy betegségek, éjszakai fogcsikorgatás, fogösszeszorítás is a fogzománc elvékonyodásához vezethet, ahogyan a reflux és a bulimia is a gyomortartalom nyelőcsőbe történő visszaáramlása következtében.       

Az általános hiedelem szerint a fogérzékenységet otthon, mi magunk is kezelhetjük, de ez nem így van. A tüneteket ugyan enyhíthetjük házi praktikákkal, de a kiváltó okot, a problémát magát nem tudjuk megszüntetni. Ha ez az állapot huzamosabb ideig kezeletlenül vagy rosszul kezelve áll fenn, az komoly fogíny és fog megbetegedésekhez vezethet, amelyek végül a fogak elvesztésével is járhatnak. Az érzékeny fogakat mindenképpen szakorvossal kell kezeltetni, aki a tüneti kezelés részeként többek között helyileg próbálja megszüntetni az érzékenységet, és fogkrémeket, szájöblítőket javasolhat, valamint erősebb vagy gyakori fájdalmaknál magas fluoridtartalmú, speciális lakkokat alkalmazhat. A fogaknál jelentkező érzékenység esetében nemcsak azért kell fogorvoshoz fordulni, hogy azonnali segítséget nyújtson, hanem azért is, mert e jelenség hátterében akár komolyabb probléma is állhat. Ilyen például, ha fogágy betegségről, vagy traumás fogérintkezésről van szó, amelyeket speciálisan kell kezelni.    

A fogérzékenység problémájának megszüntetése érdekében mi annyit tehetünk, hogy helyes fogmosási technikát sajátítunk el, méghozzá úgy, hogy erős sörtéjű fogkefe helyett puha sörtéjűt használunk, a vízszintes súroló technikát pedig felváltjuk körkörös technikával. Arra is hangsúlyt kell fektetni, hogy a fogközök is helyesen és rendszeresen legyenek tisztítva, ehhez pedig kiváló eszköz a fogselyem. A fogak erősítése is elsődleges feladat. Ennek érdekében megfelelő mennyiségű kalciumot és D-vitamint kell a szervezetünkbe juttatni. A rendszeres száj- és fogápolás elengedhetetlen mind fogaink, mind egész szervezetünk egészségének megteremtéséhez, megőrzéséhez. A mindennapos fogtisztítás ugyanis alapfeltétele annak, hogy elkerüljük a fogkőképződést, amely nemcsak esztétikailag zavaró, hanem számos fogbetegség kiváltó oka is.

Érdemes a fogápolást természetes alapanyagokkal végezni. Az egyik legismertebb, szájápolásban alkalmazott gyógynövény a kamilla, amellyel hatóanyagai révén jól kezelhetők a gyulladások, a sebek, az afták, és a foghúzás utáni sebgyógyulást is gyorsítja. A csipkebogyó szintén fontos gyógynövény, amely magas C-vitamin és ásványi anyag tartalmával hozzájárul az íny erősítéséhez. A zsályát fertőtlenítő, gombaölő és gyulladáscsökkentő hatása miatt érdemes használni. Az Aloe Vera fertőtlenítő és gyulladáscsökkentő tulajdonsága révén szintén kiváló. Emellett kiváló szolgálatot tehet fogaink épségének megőrzésében a menta, a mirha, a kasvirág, cserszömörcelevél, a diólevél, a medveszőlőlevél, a teafa olaja, a csalán, a fekete ribizli, a szeder, az áfonya a cickafarkfű, a kakukkfű, az eukaliptusz, az édesgyökér és a mezei zsurló is.

Írta: Kármán Nikola

Miert hatekony a dieta nyaron 16 9Fogyni, formálódni szeretnél? Talán már Te is észrevetted, hogy a nyári hónapokban valahogy egyszerűbben megy a súlycsökkentés és nem érzed lemondásnak sem a kalóriákra való odafigyelést. Míg télen gyakrabban rendszerint gyakrabban nyúlunk a nehéz ételek után, addig nyáron egészen más a helyzet. Cikkünkben azt igyekszünk górcső alá venni, hogy a meleg hónapokban miért érezzük eredményesebbnek a fogyókúrát és hatékonyabbnak az életmódváltást.

Az időjárás sokat segít

A hideg hónapok átvészeléséhez a szervezetnek általában több kalóriára és nehezebb ételekre van szüksége. Ehhez jönnek még hozzá a karácsony környéki vendégségek és hatalmas lakomák, s így nem csoda hát, ha tavasszal úgy érezzük, egyetlen szoknya sem fog ránk jönni. Ezzel szemben nyáron a tikkasztó melegben gyakran nem is érezzük az éhséget, s ha mégis, akkor a könnyű, egyébként is alakbarát ételeket részesítjük előnyben.

Fokozott folyadékbevitel

Kétség sem férhet ahhoz, hogy a meleg hónapokban  jelentősen többet iszunk, mint egyébként. Még azok is sűrűn nyúlnak a vizesüveg után, akik télen alig-alig vesznek magukhoz 1-1,5 liter folyadékot. A szakemberek évszaktól függetlenül azt javasolják, hogy minden húsz testsúly kilogramm után egy liter folyadék ajánlott, s mindez a meleg hónapokban akár több is lehet. Még csak fokozott fizikai igénybevétel sem szükséges ahhoz, hogy nyáron sokkal többet igyunk, mint az egyéb hónapokban, hiszen a környezet hőmérséklete ezt alapvetően megköveteli.

A sok ivás hatására kevésbé érezzük az éhséget, hiszen eltelítődik a gyomor. Azzal is érdemes tisztában lenni, hogy a szervezet gyakran éhségként érzékeli a szomjúságot, pedig csak hidratálásra lenne szükség. A nyári folyadékbevitel mennyisége tehát szervesen hozzájárul ahhoz, hogy sikerüljön megszabadulni a felesleges kilóktól.

A folyadék egyébként abban is segít, hogy a bőr szebb, tisztább és feszesebb legyen, s a narancsbőr ellen is hatékony megoldásnak bizonyul. A megfelelő mennyiségű folyadékfogyasztással eltávolíthatjuk a szervezetből és a bélrendszerből a méreganyagokat, melynek előnyeit mind közérzetünkön, mint testsúlyunkon megérezzük majd. A sok víz segít abban, hogy laposabb lehessen a has, és a puffadás is elkerülhető ilyen módon. Az ásványvíz és a szűrt víz mellett a gyógyteákkal is jó tehetünk testünknek, ugyanis ásványi anyagok, valamint jótékony hatás is társul fogyasztásukhoz.

Könnyű ételek, zöldséges fogások

Nyáron a piacok tele vannak friss zöldségekkel, melyek nem csak olcsó, de egészséges megoldásnak is számítanak. Felhasználásukkal remek leveseket, főzelékeket készíthetünk és változatos saláták is kerülhetnek az asztalokra. A rostokban gazdag étkezés hozzájárul a teltségérzethez és így a falási rohamok elkerüléséhez. A friss, párolt vagy grillezett zöldségeknél aligha létezik egészségesebb, és a megfelelő fűszerezéssel fenséges fogások varázsolhatóak az asztalra. Akár olyan lassú felszívódású szénhidrátokkal is kombinálhatjuk a zöldségeket, mint a köles vagy a hajdina, de grillezett, sült húsok mellé is remek választásnak bizonyulnak. Magas víztartalmuknál és alacsony kalóriatartalmuknál fogva garantáltan beváltják a hozzájuk fűzött reményeket a fogyás terén.

Aktív szabadidő

A hideg, esős, havas hónapokban szívesen töltjük időnket a négy fal között filmnézéssel, internetezéssel, főzőcskével. Nyáron azonban a napsütés a szabadba csábít. Legyen szó kirándulásról, strandolásról, az élményfürdők kínálta lehetőségekről, az aktív szabadidő plusz energiabefektetéssel jár, ami az alakra is jótékony hatással van.

A bikini motivál

S ha már strand, akkor természetesen ott van a sokak által vágyott bikiniforma. Ilyenkor sokkal inkább motiváltnak érezzük magunkat, mint télen, amikor a kabát és a pulóverek jótékonyan eltakarják alakunk kisebb nagyobb hibáit. Érdemes kihasználni azt a motiváló erőt, amit a közelgő nyaralás vagy a megvásárolt bikini jelentenek. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy egy-két hét alatt sikerülhet megszabadulni minden feleslegtől. Az ezt ígérő csodadiéták sokszor csak hiánybetegséggel és rossz közérzettel zárulnak. Érdemes inkább olyan életmódot kialakítanod, amely tartható hosszú távon is, és lassan, de biztosan szabadít meg a felesleges kilóktól.

S hogy a helyzet akkor, ha idén úgy érzed, nem fogod már elérni az álomalakot? A legjobbak sem egy-két hónap alatt váltak azzá, ezt számos fitness edző is tanúsíthatja. A plusz kilók sem rövid idő alatt szaladtak fel, tehát adj időt szervezetednek arra, hogy megszabadulhasson tőlük. A kitartás és a következetesség a külsőt illetően is kifizetődőnek bizonyul. Mindezt nyáron is érdemes szem előtt tartani, amikor a cél az is, hogy minél jobban mutasson rajtad a bikini.

Írta: Kiss Anita



 

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát. További információk ADATVÉDELMI NYILATKOZAT.

Elfogadom a cookie szabályzatot az oldalon