milyen-tunetekkel-jar-a-horghurut-16-9A téli időszakban a legtöbbek számára nem ismeretlen jelenség a nátha, a megfázás. Míg azonban sokan néhány nap alatt maguk mögött tudhatják a problémát, addig másoknál folytatódik a dolog a szinte egész napos köhögéssel és annak minden hátulütőjével. Ilyenkor már hörghurutról beszélhetünk, ami az alsó légutak egyik leggyakoribb megbetegedésének számít.

Köhögéstől a hátfájásig

A hörghurut megjelenése előtt gyakori a nátha és a torokfájás, ami egy idő után átmegy köhögésbe. Kísérheti hőemelkedés vagy láz, de minden esetben rossz közérzettel társul. A hát-és mellkasi fájdalmak sem számítanak ritkának, és a köhögés néha az egész napot végigkíséri, ezzel igencsak megterhelve a beteget. A kórokozók a hörgőkig lejutnak, ezzel eleinte száraz köhögést okozva, majd később már váladék felköhögése is kíséri a folyamatot. Ez igen kellemetlen lehet, sőt, akár hányingert is okozhat, míg sikerül megszabadulni a sűrű váladéktól. A váladék elsősorban fehér színű, de ha további bakteriális fertőződés alakul ki, akkor sárgás-zöldes színű, s ilyenkor már súlyosabb állapottal találhatjuk szembe magunkat.

Mit tehetünk hörghurut esetén?

Már a kezdeti, megfázásos időszakban is fontos, hogy időt hagyjunk a gyógyulásnak. Az ágynyugalom elsődleges, akkor különösen, a hörghuruttal van dolgunk. A váladékot oldó készítmények mellett a mellkasba dörzsölhető típusok is sokat segíthetnek. A nagymennyiségű folyadékfogyasztásra nem lehet elégszer felhívni a figyelmet. Legjobb, ha szálas gyógyteákat használunk, amelyek értékes hatóanyagokkal segítik a gyógyulást. A kamilla, a hársfa és a bodza remek választásnak bizonyulnak. Fogyasszuk sok mézzel és citrommal. A teák elősegítik azt is, hogy a váladékot könnyebben felköhögjük. Végül ne feledkezzünk meg arról, hogy ha nem javul a helyzet, akkor mindenképpen keressük fel háziorvosunkat, hiszen antibiotikumos kezelés válhat szükségessé.

Sokan elhanyagolják ezeket a tüneteket, és úgy vannak vele, hogy majd idővel elmúlnak. Fontos azonban észrevenni azt, ha súlyosbodik a helyzet, vagy javulás egyáltalán nem tapasztalható. A köhögés nehézlégzéssel társulhat ilyenkor, akár fulladás is jelentkezhet. Ilyenkor kórházi kezelés is szükséges lehet.

A bakteriális fertőzésektől sokszor nem tudjuk megóvni magunkat, hiszen mindennapjainkat rendszerint közösségben éljük. Azzal azonban érdemes tisztában lenni, hogy az immunrendszer erősítése sokat segíthet egy esetleges megbetegedés esetén, és megelőzhető, hogy a tünetek súlyosbodjanak. Nagyon fontos tehát, hogy a mindennapi táplálkozással, az étrend-kiegészítőkkel és a napjainkban igen kedvelt superfoodok használatával tegyünk az ellenálló képesség javításának érdekében.

Írta: Kiss Anita

mire-jok-a-furdoolajok-16-9A mai korban fokozott teljesítmény orientáltság jellemző a munka világára. Ehhez hozzájönnek még a magánéleti teendők, és ha nem fordítunk elegendő időt saját magunkra, annak könnyen fizikális vagy mentális megbetegedés lehet a vége. A legjobb az lenne, ha mindenkinek módja adódna kiszakadni a hétköznapokból néhány napra, rendszeresen elutazni, egy hosszú hétvége alatt feltöltődni. Ez azonban sokak számára csak álom. Nem kell azonban lemondani a lazításról, hiszen saját fürdőszobánkban is megtehetjük azt, egészséget védő fürdőolajok használatával.

Lazítás fürdőolajokkal

A fürdőolajok többféle hatóanyaggal elérhetőek, és persze mennyei illatuk is figyelmet érdemel. A mellékelt információk alapján érdemes használni azokat, és a meleg fürdővízbe önteni. Hatásukra a bőr rugalmassá, hidratálttá válik. Aromaterápiás hatásuk mellett nyugtató, relaxáló hatással is rendelkeznek, de egyes típusok például kifejezetten megfázás esetében javasoltak. Az eukaliptuszos fürdőolaj például meghűlés, köhögés esetén tesz kitűnő szolgálatot. A citromfű, a mandulavirág, a kamilla ellazítana, a fenyő pedig nem csak a karácsony illatát idézi, hanem igazi klasszikusnak is számít a fürdőolajok között.

A fürdősó is remek alternatívának számít, ráadásul utána nem is kell olyan alaposan kitisztítani a kádat, mint egy olajos fürdőzést követően. Hamar szétoszlik a vízben, körülbelül tíz percig pezseg, miközben fenséges illatok is a levegőbe kerülnek. Az illóolajok a meleg víz hatására a vérkeringésre, a légzésre egyaránt kedvezően hatnak, de ápolják a bőrt és a léleknek is jót tesznek.

Reumára és megfázásra

Legyen szó akár fürdőolajokról, akár fürdősókról, az egyes alapanyagok rendszerint ugyanazokat a hatásokat váltják ki. A citromfű lazít, csökkenti a vérnyomást, és jó közérzetet biztosít. A szalmavirág az anyagcserére is serkentő hatással van, de egyúttal a szellemi ellazulást is szolgálja, ami nélkülözhetetlen mai rohanó világunkban. Természetesen azok is megtalálhatják számításukat a fürdőolajok között, akik megfázásos panaszokkal küzdenek. Ilyenkor az eukaliptusz igazi csodát tesz. Ha kiegyensúlyozottságra vágysz, akkor a narancs-hársfavirág keveréke lehet kedvenced, reumás panaszok esetében pedig a boróka javasolt.

Masszázsolajok, az otthoni wellness remek kiegészítői

S ha már olajokról esett szó, akkor természetesen nem mehetünk el a masszázsolajok mellett. Az általuk nyújtott élményt nem csupán a masszázs szalonokban és wellness központokban élhetjük át, hanem akár otthon is. Ehhez persze nem árt két plusz kéz, amelyek az illatos masszázsolajokkal kényeztetnek. Ne feledd, a saját magadra fordított idő sokszorosan megtérül az energikusság, és a magabiztosság végett.

Írta: Kiss Anita

4-februari-szokas-az-egeszseg-szolgalataban-16-9A téli időszak nem csak a hideg, hanem a korai sötétedés miatt is megviseli szervezetünket, lelki állapotunkat. Ilyenkor gyakoriak a meghűléses megbetegedések és hajlamosak vagyunk a depresszív időszakok megélésére is. Minden évszaknak megvannak azonban a szépségei, és csak rajtunk múlik, hogy mit hozunk ki a hideg februári hónapból. Néha elég csak gondolkodásunkat megváltoztatni és rácsodálkozni arra, mennyi pozitív dolog van jelen életünkben a mindenkinél előforduló negatívumok mellett.

1. Irány a friss levegő!

A friss levegő jótékony hatással van az egész szervezetre. Nincs más dolgod tehát, mint minden nap sétálni egyet a szabadban. Ki mondta, hogy februárban nem kirándulhatsz? Ugyan a hosszú túrázásokat hagyd meg inkább tavaszra, de egy félóra-óra bőven elég ahhoz, hogy feltöltődj, kitisztuljanak gondolataid és úgy érezd, készen állsz az újabb feladatokra. Biztosan környékeden is akadnak olyan helyek, amelyek ideálisak sétálásra, de akár a városban is mehetsz egy kört. Ha aktívabb kikapcsolódásra vágysz, akkor elő a futócipővel. A lényeg, hogy öltözz melegen, így a megfázástól sem kell tartanod.

2. Figyelj tested jelzéseire!

A test rendszerint ilyen vagy olyan módon mindig jelzi, ha valami nincs rendben vele. A megfázásra, meghűlésre, influenzára különösen igaz ez, de akkor sincsen másként, ha a télen gyakori vitaminhiányról van szó.  Ilyenkor hajlamosak vagyunk ugyanis kevesebb gyümölcsöt, zöldséget fogyasztani, és gyakrabban nyúlunk a szénhidrátban, zsírban gazdagabb ételek felé. Tény pedig, hogy a mikrotápanyagok mennyiségére fokozott figyelmet érdemes fordítani, de az sem mindegy, hogy a szénhidrátokat, fehérjéket és zsírokat milyen forrásból visszük be a szervezetre. Ne feledd, ezeken a dolgokon egész egészséged és közérzeted múlhat.

3. Adj időt magadnak!

Nehezen boldogulsz a munkahelyen? Végeláthatatlan teendők várnak otthon? Ehhez esetleg egyfajta teljesítési kényszer is társul? Napjainkban nincs könnyű helyzetben az, aki az élet minden területén jól akar teljesíteni. Tény azonban az is, hogy ha nem lassítasz, folytonos stresszben élsz, azt előbb vagy utóbb szervezeted sínyli meg. A civilizációs megbetegedések és az egyre többeket érintő generalizált szorongás, depresszió, pánikbetegség gyakran éppen a túlfeszített élettempóra vezethetőek vissza. Állj meg néha, lassíts, és szánj időt saját magadra!

4. Wellness a fürdőszobában

S ha már a lazításról esett szó, akkor ennek egyik legegyszerűbb módja mellett dönthetsz. Irány a fürdőszoba, melegíts jól be, készíts egy mennyei illatos fürdőt, és éld meg a wellness élményt otthonod falai között. Mindegy, hogy egy fárasztó munkanapról van szó, vagy a hétvégét koronáznád meg egy ilyen programmal, meglátod, teljesen kicserélnek majd utána. Hallgathatsz zenét, elmerülhetsz egy jó könyvben, de akár egy pohár bor is belefér a fürdőzés közben. A testet és lelket kényeztető készítményekből minden korábbinál szélesebb választék áll rendelkezésre. Törekedj a természetességre, például a bio szappanokkal biztosan nem lőhetsz mellé.

Írta: Kiss Anita

igy-segit-a-mungobab-szepseged-megorzeseben-16-9A mungóbab nálunk még kevésbé ismert alapanyag, mégis egyre többek konyhájában megtalálható. A belső egészség és a külső szépség érdekében is sokat tehetsz fogyasztásával. A legkönnyebben a bioboltokban elérhető mungóbab héjas állapotában sötétzöld színnel bír. Rendkívül könnyen emészthető a hántolt változat, magas B- és C-vitamin tartalommal rendelkezik, de vastartalma is kiemelt. Hasonlóan más hüvelyes növényekhez, remek fehérjeforrásnak számít, sőt a csíráztatás kedvelői is megtalálják segítségével számításukat. Változatosan felhasználható a konyhában, készíthető belőle leves, főzelék, de püréként is az asztalra kerülhet. Lássuk, milyen jótékony hatásait élvezhetjük a ma már hazánkban is könnyen elérhető alapanyagnak.

Segítség az öregedés ellen

A mungóbab rezet tartalmaz, ami hatékony fegyvernek bizonyul az öregedési foltok és a ráncok ellen. Az évek múlása ugyan nem állítható meg, de a megfelelő alapanyagok fogyasztásával sokat lehet tenni annak érdekében, hogy a korunknál akár jóval fiatalabbnak nézzünk ki. E területen a mungóbab kitűnő szolgálatot tesz. Lássuk, miben segíthet.

Fiatalos bőr

A fiatalos megjelenés a bőrnél kezdődik. A drogériák polcain sorakozó termékek között is találhatunk olyat, amely mungóbabot tartalmaz, de akár magunk is elkészíthetjük házilag a hatékony bőrápoló szert. Nincs más dolgod, mint beszerezni mungóbabot, lereszelni azt, kevés meleg vizet hozzáadni, hogy krém állagot kapj, és az arcon már tíz perc alatt is csodákat tesz a keverék. Persze a titok itt is a rendszerességben rejlik.

Fényesen tündöklő haj

Mint már említettük, a mungóbab réztartalma eredményesen bevethető a szépség szolgálatában. Többek között azért is, mert elősegíti a szervezet számára nélkülözhetetlen vas, kalcium és magnézium hasznosulását. Mivel ezek gondoskodnak az agy megfelelő vérellátásáról is, így a fejbőr is megkapja ezt a gondoskodást, így a haj fényes, erős lesz, és növekedése is jótékonyan befolyásolható.

Mungóbab az egészséges anyagcseréért

A rossz anyagcsere az egészségtelen táplálkozásra, a rostok bevitelének hiányára egyaránt visszavezethető. A mungóbab rostban gazdag alapanyag, serkenti az emésztést, és segít eltávolítani a belekben lerakódott salakanyagokat. Ennek köszönhetően a mérleg is kevesebbet is mutat majd.

Csökkenő koleszterinszint

A szív- és érrendszeri megbetegedések gyakran visszavezethetőek a magas koleszterinszintre. Ez sajnos a szívbetegségek és a halálozási okok listáján vezető helyet foglal el. A mungóban fogyasztásával megelőzhető a koleszterin felgyülemlése, és így az akár súlyos egészségi kockázatok kialakulása.

Segítség a magas vérnyomás ellen

A mungóbabban megtalálható sok magnézium alapvetően jótékony hatással van a szív munkájára és a vérnyomásra. Ellazítja az ereket, így a vérnyomás szabályozásában is szerep jut neki. Ha a magas vérnyomás kizárólag mungóbab fogyasztásával nem is orvosolható, de hozzájárulhat az alapanyag ahhoz, hogy kevesebb gyógyszerrel elérhető legyen a normál érték. Ez pedig sokkal messzebbre nyúlik vissza, például az ideális testsúly megteremtéséig.

Alacsony kalóriatartalom

A szív- és érrendszeri megbetegedések megelőzésének érdekében a normál testsúly elérése nagyon fontos. 100 grammnyi összesen 330 kalóriát tartalmaz, így igen hasznos döntésnek bizonyul fogyasztása, ha túl sokat mutat a mérleg. Ugyan ára nem a legkedvezőbb, de a bio boltok kedvelt alapanyagaiból jóval kevesebbet fogyaszt az ember, mint a hagyományos rizsből, burgonyából vagy finomított lisztből készült tésztából.

Írta: Kiss Anita



 

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát. További információk ADATVÉDELMI NYILATKOZAT.

Elfogadom a cookie szabályzatot az oldalon