a zene segithet a panikbetegseggel kuzdoknek 16 9A pánikbetegség fogalma ma már nem ismeretlen senki számára. Akik saját mindennapjaikon tapasztalják annak hátulütőit, azok pontosan tudják, hogy nem csak egyfajta hisztiről van szó a probléma kapcsán. Tény ugyanis, hogy hazánkban még mindig gyakran övezi ez a fajta előítélet a pánikrohamokkal küzdőket. A panaszok semmiképpen sem elbagatellizálandóak, hiszen akár az egész életminőséget képesek jelentősen rontani.

A szapora szívveréssel, izzadással, szédüléssel, szájszárazsággal jelentkező probléma általában hasonló szituációkhoz köthető. Vannak, akik nem szívesen hagyják el otthonukat, mások kifejezetten az olyan helyzetektől rettegnek, amikor tömegben vannak, és nem tudnak bármikor elmenekülni az adott helyről. A pánikbetegség társulhat depresszióval, különféle fóbiákkal, ám a legtöbb esetben igaz az, hogy leszűkíti az érintettek életterét, erősen behatárolja a napi rutint.

Egészséges életmód

A témát jól ismerők azonban egyetértenek abban, hogy igenis van kiút a pánikbetegségből, még akkor is, ha ez érintettként gyakran nem ilyen magától értetődő. Fontos, hogy gondoskodjunk a szervezet mikrotápanyag ellátásáról. A magnézium és a B-vitaminok hiánya is együtt járhat pánikjellegű tünetekkel. Az egészséges életmód alapvető fontosságúnak számít, ezért az étkezésre és a testmozgásra mindenképpen fordítsunk figyelmet. A sportolás egyébként is remek választás a pánikbetegség leküzdésére, ugyanis megtanít kontrollt gyakorolni a test felett, és ahányszor leküzdi a beteg saját magát, átlépi komfortzónáját, annyiszor bizonyosodhat meg róla, hogy a pánik csak a fejében létezik.

Zene és ének

Persze ott a kérdés, hogy konkrét pánikhelyzetben mit tegyünk. Hogyan küzdjük le az egyre inkább elhatalmasodó félelmet és stresszt? A zene gyógyító erejét már számtalanszor bebizonyította, és pánikbetegség esetén is eredményesen alkalmazható. A megfelelő, természetközeli hangokat magában foglaló háttérzene segíthet az ellazulásban, de vannak, akik az éneklésre esküsznek. Rendszeresen rád tör a pánik autóban? Attól félsz, hogy nem térhetsz bármikor vissza a biztonságos helynek vélt otthonodba? Legyen nálad egy pendrive kedvenc zenéiddel, melyeket szívesen énekelsz! Ahogyan a zenére figyelsz, énekelsz, tested olyan rezgést vesz fel, mely ellazít, és távol tartja a már kezdődő pánikot.

Találd meg a saját pánikkezelő terápiád!

Fontos, hogy megtaláld, mire reagálsz jól. A zene és az éneklés tuti befutónak számít, de érdemes néhány légzéstechnikai gyakorlatot is elsajátítani. Számolj négyig és vegyél levegőt közben, majd tartsd bent újabb négyig elszámolás erejéig, s ugyanennyi ideig fújd ki. A világhálón nagyon sok segítséget és gyakorlati tanácsot találhatsz már gyógyult pánikbetegektől, de megpróbálkozhatsz homeopátiás szerekkel és recept nélkül kapható egyéb készítményekkel is. Nem a feszültségoldók és az antidepresszánsok bizonyulnak az egyetlen jó döntésnek. Könnyen lehet, hogy időre lesz szükséged, míg megtalálod azokat a módszereket, melyek segíthetnek számodra a pánik leküzdésében. Kísérletezz, fedezz fel új lehetőségeket, módszereket, és előbb utóbb úgy érzed majd, egyre inkább kezedben tartod a dolgokat.

Írta: Kiss Anita

a savas szervezet izuleti gyulladast okozhat 16 9Sokat hallani manapság a szervezet elsavasodásáról és annak egészségügyi kockázatairól. Nem csak az emésztőrendszer látja kárát a dolognak, hanem az érrendszer, a csontok és az ízületek is. A háttérben gyakran a nem megfelelő táplálkozás áll. A boltok polcain sorakozó élelmiszerek sokszor nem tartalmazzák azokat a rostokat, vitaminokat és ásványi anyagokat, melyekre szükségünk lenne. A savasító táplálkozás csontritkuláshoz, ízületi gyulladásokhoz vezethet. Jó hír viszont, hogy az étkezési szokások és az életmód megváltoztatása segíthetnek a megelőzésben és a fájdalmak megszüntetésében.

Sav-bázis egyensúly az ízületek védelméért

A táplálkozásban rejlő erőhöz kétség sem férhet. Az elfogyasztott alapanyagok gyógyíthatnak és csillapíthatják a fájdalmakat. Ragnar Berg svéd orvos már az 1920-as években felfedezte azt, hogy a szervezet csak akkor működik megfelelően, ha minden szükséges ásványi anyagot, vitamint megkap, valamint a sav-bázis egyensúly is ideális. Azóta az is bebizonyítást nyert, hogy a reumatológiai panaszok jól reagálnak a lúgosító étrendre. Ugyan az évek múlása vagy a korábbi sportsérülések is befolyásolhatják az ízületek állapotát, mint ahogyan a szervezet kollagén termelése is hatással van arra, de az elsavasodás szintén a kockázati tényezők közé tartozik.

Nem csak az ízületek érintettek

A sav-bázis egyensúly számos élettani folyamatot befolyásol. A savaktól való megszabadulásban a vese fontos szerepet játszik, és mivel annak kapacitása körülbelül 40 éves kor felett évente egy százalékkal csökken, így az évek múlásával egyre nagyobb az elsavasodás kockázata. Nem véletlen, hogy 50-60 éves kor környékén sokan szenvednek csontritkulástól és ízületi megbetegedésektől. A savasodás azonban nem csak ezeket a területeket érintheti, hanem az emésztést, a kiválasztást, valamint a szív-és érrendszer működését is.

Lúgosító alapanyagok a konyhában

A túl sok állati eredetű alapanyag gyakran vezet savasodáshoz, éppen ezért fontos, hogy ezeket mértékkel fogyasszuk, vagy akár teljesen iktassuk ki étrendünkből. Azzal sincs semmi baj, ha időnként fogyasztunk húst vagy tejterméket, de akkor figyeljünk arra, hogy legalább négyszer annyi zöldség kerüljön a tányérra. A zöldségek ugyanis lúgosítanak, legjobb pedig az, ha nyersen fogyasztjuk azokat. Nem érdemes lemondani a friss gyümölcsökről sem, melyek szintén hozzájárulnak a szükséges mikrotápanyag bevitelhez.

A spenót, az uborka, a fodros kel, a zeller, az avokádó, és a kelkáposzta legalább olyan jó választásnak bizonyulnak, mint a paradicsom vagy a cékla. Ez utóbbi igazi superfood, mely egyébként a koleszterin szint csökkentésében is segíthet. Természetesen a megfelelő mennyiségű vízbevitel mellett sem mehetünk el, de érdemes lúgosító gyógyteákat és zöldségleveket is fogyasztani. Az akár otthon is elkészíthető friss csírák szintén hozzájárulnak a lúgosításhoz. A retekcsíra, a lucernacsíra és a szójacsíra különösen ajánlottak e célból.

Írta: Kiss Anita

nyaron is kerulendo a jeghideg viz fogyasztasa 16 9Ahogyan egyre melegebbé válnak a nappalok, úgy nyúlunk gyakrabban az ásványvizes üveg után. A szervezet folyadékszükséglete a nyári melegben akár sokszorosára is nőhet. Korántsem mindegy azonban, hogy milyen módon pótoljuk a folyadékot. A józan ész azt diktálná, hogy melegben hideget igyunk, hiszen attól várhatjuk a felfrissülést. A valósában azonban egészen másként működik a szervezet. Tarts velünk, és többek között azt is megtudhatod, hogy miért érdemes nyáron is elkerülni a jéghideg innivalókat!

A szervezet ellentétesen reagál

A testhőmérsékletnél 30-35 fokkal hidegebb pohárnyi víz nem alkalmas arra, hogy lehűtse az egész testet, ám kétségtelen, hogy elsőre ilyen érzetet kelt. Fontos azonban tisztában lenni azzal, hogy az emberi test igen bonyolult szerkezet, és jéghideg víz fogyasztásakor még melegben is elkezd úgymond ellenkormányozni. Ha meleget iszunk, akkor a szájban levő hőérzékelő receptorok utasítást küldenek az agyba az izzadás fokozására. Ez, mint természetes hűtőmechanizmus gondoskodik arról, hogy csökkenjen a testhőmérséklet. Ennek eredményeként pedig máris bebizonyítást nyert, hogy a meleg italok, például egy bögrényi forró tea tényleg képes a nyári melegben arra, hogy lehűtsön.

Jeges víz helyett meleg tea

A jéghideg víz egyébként azért is kerülendő a nyári hőségben, mert könnyen torokgyulladás lehet a dolog vége. Mindannyian ismerjük azokat az embereket, akik képesek akár hőségriadó idején is torokfájással küzdeni. Sokszor éppen a túl hideg folyadékok tehetőek ezért felelőssé. Ahelyett tehát, hogy az ásványvizes palackot azonnal a fagyasztóba dobnánk, inkább fogyasszuk a vizet szobahőmérsékleten, ha pedig tehetjük, akkor készítsünk egy meleg teát a nyári napokon is.

Hideg sör és társai

Nyaranta a strandbüfék elmaradhatatlan eleme a hideg sör, mely iránt igencsak nagy kereslet mutatkozik. Mielőtt azonban az alkoholos italok után nyúlnánk a nyári melegben, érdemes tudni, hogy ezek vízhajtó hatással rendelkeznek, tehát fogyasztásuk során még kevesebb lesz a folyadék a szervezetben. A jeges koktélok és sörök megzavarják a hormonháztartás működését, és a folyamatos mellékhelyiség-felkeresés eredménye nem más lesz, mint a kiszáradt szervezet. Ha tehát nem szeretnénk, hogy kevesebb folyadék maradjon izzadásra és hűtésre, akkor kerüljük az alkoholos italok fogyasztását a nyári melegben.

S hogy mennyi folyadékot érdemes fogyasztani a tikkasztó hőségben? Ez természetesen függ a fizikai aktivitástól, a testsúlytól és a hőmérséklettől. Ha minden húsz testsúly kilogramm után egy litert számolunk, azzal biztosan nem lőhetünk mellé. Egy nyolcvan kilós embernek tehát négy literre mindenképpen szüksége van. A legjobb forrásnak az ásványvizek bizonyulnak, de gyógyteákkal és frissen facsart gyümölcs-és zöldséglevekkel, egészséges smoothie-k fogyasztásával is megéri kiegészíteni a napi folyadékbevitelt. A jégkockákkal kombinált italokat azonban inkább felejtsük el, ugyanis hosszú távon biztosan nem fogják lehűteni a testet.

Írta: Kiss Anita

a kollagen nem csak a bort fiatalitja 16 9Egyre többször hallani manapság a kollagénről, amely a ránctalanító krémek gyakori összetevőjének számít. Nem csak a bőr szépítése érdekében vethetjük azonban be az értékes hatóanyagot, hanem az egészség megőrzéséért is. De mégis mi a kollagén és hogyan járul hozzá a szervezet optimális működéséhez? Cikkünkben ennek igyekszünk utánajárni!

A kollagén tulajdonképpen egy fehérje, mely a kötőszövetekben éppen úgy megtalálható, mint a csontokban, az izmokban, a vérerekben, az inakban és az emésztőrendszerben. Biztosítja a bőr számára a rugalmasságot, összeköti az izmokat, a porcokat, a szalagokat, tehát úgy is tekinthetünk rá, mint a test természetes „ragasztójára”. Az évek múlása azonban a kollagén termelésére is hatással van, ennek pedig elsődleges jelei a ráncok megjelenése és az ízületek fájdalma. A kollagénszint csökkenése visszavezethető életmódbeli sajátosságokra is, így például a dohányzásra, vagy a nagymennyiségű cukorbevitelre. Jó hír azonban, hogy a kollagént tartalmazó étrend-kiegészítőkkel lehetőség van a raktárak feltöltésére.

Feszesebb bőr, szebb haj

A kollagén gondoskodik arról, hogy a bőr rugalmas maradjon és feszesnek tűnjön. Segít a bőrsejtek megújulásában és azok regenerációjában. A kollagén tartalmú étrend-kiegészítők hozzájárulhatnak a ráncok csökkentéséhez, valamint a bőr szerkezetének megújulásához. A haj is pozitívan reagál az kollagén bevitelére, és meghálálja a gondoskodást.

Csontritkulás ellen

Csontjaink szerkezete jórészt kollagénből áll, ez segít erősen tartani azokat. Az évekkel csökkenő kollagén termelés a csontok minőségére is rányomja a bélyegét, és megnő a csonttörések kockázata. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a kollagén napi szintű pótlásával sokat lehet tenni a főként a nők körében elterjedt csontritkulás ellen.

Hatékony segítség az ízületi fájdalmak ellen

A kollagén hozzájárul a porcok egészségének megőrzéséhez is. A porc az a sikamlós anyag, ami a csontok végén található meg, és védi azokat a mozgás során. Az ízületi kopásos megbetegedések sokakat érintenek, és a velük járó fájdalmak enyhíthetőek azzal, ha gondoskodunk a szervezet kollagén termelésének pótlásáról. Nem csak a porcokban levő kollagén mennyisége növelhető ilyen módon, hanem a szövetek további kollagén termelésre is serkenthetőek.

Erősebb körmök és fogak

Töredezik a körmöd? Könnyen lehet, hogy a kollagén nem megfelelő mennyiségű jelenléte tehető felelőssé ezért. A körmök, a haj és a fogak szerkezeti építőelemei között megtalálható a kollagén is. Nem csak a hajhullás előzhető meg a kollagén pótlásával, hanem a körmök is erőssé varázsolhatóak.

Kollagén a szív-és érrendszer védelmében

A kollagén körülbelül 15%-át teszi ki a prolin nevű aminosav, mely egyébként az artériákban felhalmozódó zsír ellenszerének is számít. Fontos, tehát, hogy a prolint tartalmazó kollagén jelen legyen megfelelő mennyiségben a szervezetben, ezzel a szív-és érrendszer védelmét ellátva. A kollagén hatására a vérben levő, jónak számító HDL szintje növekedni látszik, ez pedig a szívbetegségek kockázatát is csökkenti.

Írta: Kiss Anita



 

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát. További információk ADATVÉDELMI NYILATKOZAT.

Elfogadom a cookie szabályzatot az oldalon