szinkavalkad-a-konyhaban-maradj-egeszseges-osszel-is-16-9A friss zöldségek és gyümölcsök időszaka nem ér véget augusztussal. Ősszel is rendkívül sokféle izgalmas alapanyaggal találkozhatunk a piacokon, melyek fontos szerepet töltenek be az immunerősítésben és az egészség megőrzésében. Lássuk, mit érdemes beszereznünk otthonra, hogy az őszi megbetegedések elkerülhetőek legyenek!

Alma és birsalma

Elérhető áron beszerezhető, vitaminokban gazdag gyümölcsök. A bennük megtalálható C-és B-vitaminok mellett káliumot és foszfort is bevihetünk fogyasztásukkal, hogy magas rosttartalmukról már ne is szóljunk. Napi egy alma valóban távol tarthatja a betegséget. Mindkét gyümölcsfélét változatosan felhasználhatjuk, így leveseket, kompótokat, süteményeket készíthetünk belőlük, de nyersen fogyasztva vagy saláták mellé is ideális választásnak bizonyulnak.

Diófélék

A dió, a mandula és a mogyoró egyértelműen az őszi hangulatot idézik. Feltöltenek energiával, javítják a hangulatot és az agyműködést is serkentik. Sok bennük a B-vitamin és a szervezet számára hasznos olajokhoz is hozzájuthatunk fogyasztásukkal. Hozzáadhatjuk a dióféléket salátákhoz, szórhatjuk a süteményekbe vagy a zabkása tetejére, de magukban fogyasztva is remek választásnak bizonyulnak.

Cékla, az igazi superfood

A szuperélelmiszerek zászlóvivőjeként is nevezhetnénk a céklát, amely remek antioxidáns-forrás. Rengeteg ásványi anyag van benne, valamint A-, B-, és C-vitamint is tartalmaz. Rendszeres fogyasztásával feltölthetjük a szervezet vas raktárait, ami nélkülözhetetlen a jó közérzethez. A céklát süthetjük, készíthetünk belőle levest, de turmixok, smoothie-k alapanyagaként is remek választásnak bizonyul.

Káposztafélék a konyhában

A fehér-és a lilakáposzta sokak kedvencének számít, de a kelkáposztában és a kelbimbóban rejlő lehetőségek mellett sem érdemes elmenni. Ezek az alapanyagok A-, és C-vitamint bőségesen tartalmaznak, de a B-vitamincsoport elemeihez is hozzájuthatunk általuk. A lilakáposzta rengeteg antioxidánst tartalmaz, ami a szervezet számára káros szabadgyököktől történő megszabadulás alkalmával lehet kitűnő választás. Legjobb, ha nyersen fogyasztjuk az alapanyagokat, például salátákba keverve, de ha főzve szeretjük, akkor is megtalálhatjuk azokat a recepteket, melyek tökéletesen megfelelnek ízlésünknek.

Sütőtök, az ősz nagy kedvence

A sütőtök tipikusan olyan zöldség, amely ősszel kerül az asztalra. Sajátos ízvilága és élénk színe miatt nagy kedvencnek számít, ráadásul az immunerősítésben is fontos szerepet tölt be. Csökkenti a koleszterinszintet, rengeteg rost van benne és hatékonyan megtámogatja a súlycsökkentés időszakát. A szem egészségéért is sokat tehetünk azzal, ha beiktatjuk az étrendbe az őszi időszakban a sütőtök fogyasztását. Ne feledkezzünk meg a tökmagról sem, mely a szív-és érrendszer egészségének érdekében bizonyul kitűnő választásnak. Sütőtökleves tetejére szórva igazi őszi csemegét kaphatunk, a sült tök pedig vitaminbomba az immunvédelem érdekében. 

Írta: Kiss Anita

a-sutotok-nem-csak-az-immunerositesben-segithet-16-9-fbA sütőtök tipikus őszi zöldség, amelyből sokféle finomságot készíthetünk a tökös pitétől a rizottón át a ravioliig. Nem csak fenséges íze és a konyhában való remek felhasználhatósága miatt érdemes azonban beépíteni az őszi étrendbe a sütőtököt, hanem az egészségre gyakorolt jótékony hatásainak apropóján is.

Sült tök az immunerősítésért

Az őszi időszakban különösen fontos, hogy odafigyeljünk immunrendszerünk állapotára. Az egyre hűvösebb időben ilyenkor megszaporodnak a meghűléses megbetegedések. A sütőtök támogatja az immunrendszer működését, ebben pedig nem másnak van fontos szerepe, mint a C-vitaminnak. Egyetlen csésze sült tök több mint 11 milligramm C-vitamint tartalmaz, ami a napi bevitel körülbelül húsz százalékát teszi ki.

A-vitamin a szem egészségéért

A sütőtök nagyon sok A-vitamint tartalmaz, mely felelős a látás élességéért. Ha homályos fényben nem jól látsz, akkor érdemes a sütőtök után nyúlni, ugyanis a tök rendkívül gazdag karotinoidokban. Ez az összetevő nem csak az élénk narancssárga színért felelős, hanem a béta-karotin beviteléért is, melyet a szervezet A-vitaminná képes alakítani.

Súlycsökkentés sütőtökkel

A zöldségek alapvetően remek választásnak bizonyulnak akkor, ha szeretnénk megszabadulni a felesleges kilóktól. A sütőtök nagyon sok rostot tartalmaz, és alacsony kalóriatartalma pedig az életmódváltás során tesz kitűnő szolgálatot. Ha nem csak a nyári időszakban szeretnél jó formában lenni, hanem az elért alakot a későbbiekben is megőriznéd, akkor érdemes beiktatnod az őszi étrendedbe a sütőtök fogyasztását.

Koleszterincsökkentést tökmaggal

A tökmag egészségre gyakorolt hatása mellett sem mehetünk el, mely fitoszterolokban gazdag. Ezek a növényi eredetű vegyületek gondoskodnak a rossz LDL koleszterin szintjének csökkentéséről. Megéri tehát tökmagot is fogyasztani, méghozzá megpirítva, hiszen ezzel a szív-és érrendszer egészségéért tehetünk. Nem utolsó sorban persze remek csemegét is kaphatunk a tökmag felhasználásával, melyet müzli, saláta készítése során érdemes felhasználni. A tökmag egyébként szerotonint is tartalmaz, amit másként örömhormonként ismerünk. Az őszi rosszkedv és a stressz okozta hangulati problémák is a múlté lesznek tehát, ha elegendő tökmagot fogyasztasz.

Antioxidánsokban gazdag

A sütőtök antioxidánsokban gazdag alapanyag, így a szabadgyökök elleni küzdelemben fontos szerep juthat neki. Külsőnk és belsőnk is meghálálja, ha beiktatjuk az alapanyagot az őszi étrendbe. Az immunrendszer egyértelműen erősödik hatására, így jó eséllyel elkerül majd bennünket az őszi megfázás és akár az influenzaszezont is kihúzhatjuk anélkül, hogy ágynak döntene a betegség.

Az alapanyag hozzájárul a szervezet kálium, magnézium és kalcium raktárainak feltöltéséhez, ráadásul elérhető árú, egészséges finomságok készíthetőek belőle. A piacokon akár kész sült tököt is vásárolhatunk, így még a konyhában sem kell bajlódni a sütögetéssel.

Írta: Kiss Anita

oszi-immunerosites-5-lepesben-16-9Bár az indiánnyár melegét még néhány hétig biztosan élvezhetjük, de a reggelek és az esték gyakran már hűvösek. Ilyenkor könnyebben megfázunk, pláne, ha immunrendszerünk sincs esetleg a megfelelő állapotban. Jó hír azonban, hogy mindennapi szokásainkkal sokat tehetünk annak érdekében, hogy a hideg időszak ne jelentsen egyet a meghűléssel és a hetekig tartó rossz közérzettel.

1. Szezonális alapanyagok a tányéron

Nem csak nyáron találkozhatunk olyan friss alapanyagokkal, amelyek hatékonyan erősítik az immunrendszert. A sütőtök, a cukkini és a káposztafélék mellett az alma, a szőlő és a körte is mindenképpen figyelmet érdemelnek. Ezek a szezonális finomságok rengeteg vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak, ráadásul az optimális rostbevitelhez is hozzájuthatunk segítségükkel. A bevásárlóközpontok ajánlatai helyett érdemes a piaci kínálatot választani, hiszen így jó eséllyel nemrég még a fán vagy a földben levő friss alapanyagokat választhatunk, amelyek így fokozott mikrotápanyag tartalommal rendelkeznek.

2. Testmozgás ősszel is

A betegségek, a kialvatlanság vagy a stressz egyaránt gyengíthetik az immunrendszert. Ha a megfelelő táplálkozással igyekszünk megtámogatni annak működését, akkor ne feledkezzünk el a rendszeres testmozgásról sem. Az ősz kitűnő időszaknak bizonyul a természetjáráshoz, a túrázáshoz, hiszen remek az időjárás, és a természet ezerféle színnel varázsol el bennünket. A verőfényes napsütés nem csak a testre, hanem a lélekre is jótékony hatással van. Hazánk szebbnél-szebb tájakkal várja a szabadban programot szervezőket. Az arborétumok, vadasparkok mellett az őszi Balaton, vagy a Szalajka-völgy látnivalóit is megéri beiktatni a szabadnapokba.

3. Étrend-kiegészítők a minőség jegyében

Ha immunerősítés, akkor étrend-kiegészítők! A szervezet ásványi anyag-és vitamin szükségletét érdemes természetes forrásból és egyúttal étrend-kiegészítők segítségével is fedezni. Az optimális mennyiséghez így lehet a legkönnyebben hozzájutni. Fontos, hogy a minőségi márkák mellett döntsünk, ezek ugyanis megfelelő felszívódással és megbízhatósággal állnak rendelkezésre. A táplálék-kiegészítők kapcsán mindenképpen figyelmet érdemelnek a superfood-ok is, melyek napjainkban minden korábbinál nagyobb népszerűségnek örvendenek. A maca por, a moringa por, vagy éppen a goji bogyó remek választásnak bizonyulnak napi fogyasztásra.

4. Szálas gyógyteák

A természet patikájának legjavához a gyógyteák segítségével juthatunk hozzá. A filteres megoldások helyett a szálas gyógyteák javasoltak. A hűvösebb időszakban a csipkebogyó, a homoktövis éppen úgy remek választásnak bizonyulnak, mint a citromfű, a körömvirág és a kamilla.

5. Megfelelő minőségű és mennyiségű alvás

Sokan elhanyagolják ezt a faktort, és a nap során az időhiányt az éjszakai nyugalom rovására igyekeznek behozni. Fontos azonban tisztában lenni azzal, hogy a megfelelő minőségű és mennyiségű alvás nélkülözhetetlen az immunrendszer optimális működéséhez.Törekedjünk arra, hogy minél több órát aludjunk éjfél előtt, ekkor ugyanis fokozott hatással van a pihenés szervezetünkre.

Írta: Kiss Anita

5-tipp-a-stresszmentes-iskolakezdeshez-16-9A szeptember sok szülő számára egyet jelent a beiskolázással, esetleg a gyerkőc első iskolapadban töltött hónapjával. A megfelelő oktatási intézmény kiválasztása sem egyszerű feladat, de a megpróbáltatások rendszerint nem érnek véget itt. A hétköznapok szervezése gyakran jelent problémát, ám ennek nem feltétlen kell így lennie.

1. Az a bizonyos „arany középút”

A stresszmentes iskolakezdés egyik sarkalatos pontja a hozzáállás. Ha szülőként feszült vagy, az nagy valószínűséggel átragad majd a gyermekre is. Persze a lazaság sem ideális, így az „arany középút” megtalálása nélkülözhetetlen akkor, ha a gyerkőc lelki felkészítéséről van szó. Ez különösen iskolakezdés, vagy például új iskola választásának esetében bír kiemelt jelentőséggel. Gondoskodj arról, hogy a reggelek se rohanással induljanak, így az időben történő felkelésből nem érdemes engedni.

2. Egészséges étkezés nap mint nap

Ugyan az iskolai menzákon és a büfékben is egyre több egészséges étellel találkozni, de ha a legegyszerűbbnek tűnő készpénzes megoldást választod a gyermek étkezésére, akkor biztos lehetsz benne, megtalálja majd a módját, hogy alma helyett csokoládé landoljon az uzsonnás táskában. Ahogyan saját magadnak, úgy gyermeked számára is meg lehet olcsón és gyorsan oldani a másnapi étkezést. Ehhez nem kell órákat állni a konyhában előző eset, mindössze a bevásárláskor célszerű körültekintőnek lenned. Rengeteg finom, látványos, ízletes és egyúttal egészséges étel csomagolható a gyermek számára. Nem feledkezhetsz meg arról sem, hogy az étkezéshez és az egészséges ételekhez való hozzáállás is valahol nevelés kérdése.

3. Túlterhelés nélkül

A fáradt gyermek nem alkalmas arra, hogy megfelelően felkészüljön a másnapi tananyagból. Meggondolandó tehát, hogy az egyébként is kimerítő tanórák után milyen kiegészítő foglalkozásokat választasz, vagy egyáltalán van-e szükség ilyesmikre. A sport és a saját érdeklődési kör kibontakoztatása nagyon fontos, de hogy ezeken felül a plusz túlterhelés mennyire van a gyerkőc javára, azon érdemes külön elgondolkodni. Saját feladataidon is könnyíthetsz, ha munka után nem kell még kétféle magánórára hordozni a gyermeket. Ami azonban kisiskolásként teher, az a későbbiekben szükséges rossz lehet a továbbtanulás és az egyéni képességek, tudás fejlesztésének érdekében.

4. Mértékkel az internetet!

A világháló napjainkban az oktatásban is kiemelt szerepet tölt be. A beadandó feladatokhoz sokszor nélkülözhetetlen, és az okostelefonon keresztül is órákat töltenek a gyerekek a neten. Meggondolandó tehát, hogy a laptopon vagy az otthoni PC-n mennyi időt engedjünk ennek. Rengeteg feszültség forrása lehet mindez a családon belül, de ha következetes vagy a témában és a tanulás utáni időben hagyod az internetezést, azzal célt érsz és mégis elkerülhető a stressz-faktor.

5. Közös idő a gyermekkel

A tanuláshoz gyakran lehet szükség segítségre. Nem árt, ha tisztában vagy azzal, hol jár a tananyaggal, milyenek a jegyei, mely területen lehet aktuális a támogatás. A rossz osztályzatok mindig problémát jeleznek, melynek célszerű mihamarabb a végére járni. Nem mindegy, kikkel barátkozik a gyermek, milyen társaságban tölti szabadidejét, vagy éppen milyen visszajelzések érkeznek a tanároktól. Ugyan mindezt kézben tartani időráfordítást igényel, de a túlzottan liberális szemlélet nem biztos, hogy a megfelelőnek bizonyul.

Írta: Kiss Anita



 

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát. További információk ADATVÉDELMI NYILATKOZAT.

Elfogadom a cookie szabályzatot az oldalon