10 ok amiert erdemes otthon fozni 16 9A kulináris élvezetek megszállottjai gyakran választják a nívós éttermek ajánlatait. De vajon a hétköznapokban mennyire engedhetjük ezt meg magunknak? Csak anyagi tényezők miatt érdemes a saját konyha kínálta lehetőségeket választani, vagy egyéb okok is szerepet játszanak ebben? Sokan időhiányra hivatkozva döntenek a menürendszerrel dolgozó cégek szolgáltatásai mellett, de nem kevés azok száma sem, akik szendvicsekkel vagy gyorséttermi ételekkel igyekeznek túlélni a nap nagy részét. Cikkünkben most sorra vesszük azokat az indokokat, melyekért igenis megéri fakanalat ragadni.

1. Nem mindegy, mit eszel

Megszámlálhatatlanul sokszor halljuk, mégis sokan még mindig nincsenek tisztában azzal, mennyire fontos, mi kerül a tányérunkra. A tapasztalatok azt mutatják, hogy nagyon sok olyan étterem és ételkiszállítással foglalkozó cég akad, melyek egészséges alapanyagokat használnak fel, de a nagy többség még mindig inkább a költséghatékonyságra helyezi a hangsúlyt. Bár a közétkeztetés is az egészséges ételek irányába mozdul, de valójában csak akkor lehetünk biztosak abban, mit eszünk, ha magunk készítjük el a fogásokat. Így érvényre juttathatjuk extra igényeinket is, melyek adódhatnak például ételérzékenységből vagy speciális diétából.

2. Tervezhetőség

Ha Te is azok közé tartozol, akik úgy indulnak reggel el otthonról, hogy majdcsak bekapnak valamit, akkor szinte biztosan egészségtelen módon fogod megoldani az étkezést. Ha előző este otthon főzöl, és csomagolsz magadnak, azzal nem csak előre tervezheted napodat, de mindig lesz is nálad olyan finomság, ami kedvedre való és egyúttal egészséges is.

3. Megtakarítás

Mi más lehetne a legnagyobb előnye a saját kézzel készített ételeknek, ha nem a takarékosság? Ha az egész család számára szeretnénk ételt rendelni, az bizony igen sokba kerülhet. Ellenben az otthoni főzés sokszor meglepően kevésből kihozható, és mind minőség, mind mennyiség tekintetében olyan színvonalú ételt kaphatsz így, amely mindig megállja a helyét.

4. Gondoskodás szeretteinkről

Nem csak ünnepek alkalmával jó érzés mások számára főzni. Még csak tapasztalt háziasszonynak sem kell ahhoz lenni, hogy ízletes fogásokat varázsoljuk a tányérokra. A világhálón remek receptek várják azokat, akik változatos, ízletes finomságokkal lepnék meg szeretteiket. Kevés szívmelengetőbb érzés létezik annál, mint amikor az utolsó falatig elpusztítják a családtagok az elkészült ételeket.

5. Változatos étrend

A mindennapi energikusság és jó közérzet nagyrészt azon múlik, hogy milyen alapanyagokat fogyasztunk. A gyorséttermi kínálat, vagy a péksütemények korántsem nevezhetőek változatosnak, főleg, ha tele vannak finomított szénhidrátokkal. Még csak a bevásárlással sem kell sok időt eltölteni, ugyanis elég hetente egyszer-kétszer beiktatni azt. Ha mindig van mihez nyúlni a spájzban, akkor az otthoni főzés garantáltan egyszerű alternatívának bizonyul.

6. Egészséges alapanyagok

A korszerű konyhából nem hiányozhatnak olyan alapanyagok, mint a bulgur, a hajdina, a köles, vagy a reneszánszát élő gersli. A lassú felszívódású szénhidrátok mellett az étkezések legalább harmadát friss zöldségeknek és gyümölcsöknek kellene kitenni, de a minőségi zsiradékokat tartalmazó avokádó vagy tökmagolaj is remek választás. Ugyan sok esetben egységáruk drágább, mint a hagyományos, magyar konyha által előnyben részesített élelmiszereknek, de laktatóbbak és így tovább elegendőek. Ha otthon főzünk, olcsóbban hozható ki a hasonló alapanyagokból készült finomság, mintha étteremben kérnénk egy gasztro-csodát.

7. Tartható diéta

A súlycsökkentést célzó diéta gyakran éppen azon bukik el, hogy a nap folyamán ezt-azt összeeszünk, és így máris bukik a kalóriadeficit. A diéta csak akkor lesz tartható, ha előre tervezünk és átgondoljuk, a következő napon mi kerüljön a tányérra. A csirkemell, a párolt zöldségek és az egészséges köretek változatos formában elkészíthetőek, s a napjainkban kapható sokféle ételhordó remek lehetőséget teremt a tárolásra és a szállításra. Miért ne ennél munkahelyeden is otthon készült finomságot?

8. Az életmódváltás alapja

A sokak által célzott fogyás csak életmódváltással valósítható meg tartósan. Ennek pedig alapját képezi, hogy pontosan tudod, miből, mikor és mennyit ehetsz. Ha nem is vagy a kalóriaszámlálgatás híve, akkor is előre tervezheted étkezéseidet és persze körültekintően megválaszthatod az alapanyagokat. Kísérletezz a konyhában újszerű termékekkel, szükség esetén gluténmentes, laktózmentes vagy állati eredetű alapanyagokat nélkülöző élelmiszerekkel! A gasztronómia új csúcsait hódíthatod így meg!

9. Gyorsabb, mint hinnéd

Sokan éppen azért nem állnak neki főzni, mert úgy vélik, nincsen erre több órájuk. Ugyan kétségtelen, hogy vannak fogások, melyek igencsak időigényesek, de ezeket nyugodtan megtarthatod a hétvégékre vagy az ünnepi alkalmakra. Egészséges, mégis rendkívül finom és kiadós fogásokat sokkal gyorsabban az asztalra varázsolhatsz, mint azt korábban hitted. Kis gyakorlat, kreativitás, és anélkül is főzni fogsz, hogy bármilyen receptet követnél. Törekedj az egyszerűségre, ami nem feltétlen jelent egyet az unalmassággal.

10. Remek program

Végül, de nem utolsó sorban meg kell említenünk, hogy a főzés remek móka. Akár az egész család közreműködhet, de egy pohár finom bor társaságában magad is nekikezdhetsz varázslatos fogásokat készíteni. Vannak, akiket megnyugtat a főzés, mások kiélik benne kreativitásukat. A fenséges illatok, ízek és színek pedig szinte mindenkit magukkal ragadni. Törekedj arra, hogy jól felszerelt konyha álljon rendelkezésedre, ahol a higiéniának is fontos szerep jut. Ha rászoktatod a gyerekeket is arra, hogy otthon készült finomságokat visznek magukkal az iskolába, valószínűleg irigy pillantások kísérik majd uzsonnás dobozukat. Akár több napra is főzhetsz előre, ezzel időt, energiát megtakarítva. Főzésre fel!



 

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát. További információk ADATVÉDELMI NYILATKOZAT.

Elfogadom a cookie szabályzatot az oldalon