10 tanacs az olcso es egeszseges etkezeshez 16 9Egészségesen étkeznél, de attól tartasz, nem engedheted meg magadnak a méregdrága bio alapanyagokat? Napjainkban lépten-nyomon az egészséges életmódról hallani, és ma már minden bevásárlóközpontban jelentős mennyiségű bio élelmiszerrel találkozhatunk. Ezek valóban nem a legolcsóbbak, de az egészséges étkezést nem érdemes ezek megvásárlásától függővé tenni. Az alapanyagok körültekintő megválasztásával és az ételekről alkotott felfogásunk megváltoztatásával megérthetjük, hogy a tudatos és egészséget szolgáló étkezés igenis kihozható olcsón. Ehhez igyekszünk most hasznos tanácsokkal szolgálni.

1. Friss alapanyagok a piacról

Ugyan a bevásárlóközpontok is zsúfolásig tele vannak zöldségekkel és gyümölcsökkel, de ezek gyakran hosszú utat tesznek meg hazánkig, hogy árukról ne is beszéljünk. Ha teheted, keresd fel a helyi termelői piacot, ahol garantáltan friss alapanyaghoz juthatsz. Lehet, hogy a saját kertekben termett zöldségek nem elképesztő méretűek, de abban biztos lehetsz, hogy olcsóbbak és értékes vitaminokban is gazdagok.

2. Fókuszban a folyadékfogyasztás

Tudtad, hogy az éhség gyakran inkább szomjúságot takar? A szervezet a kettőt nem mindig tudja megkülönböztetni, ezért érdemes a folyadékbevitelre fokozott hangsúlyt helyezni. Az ásványvizek helyett megéri a szűrt vizet választani, így nem csak cipekedést, de pénzt is spórolhatsz. A vízszűrő betéttel ellátott kancsók takarékos megoldásnak bizonyulnak, de akár a csapra is felszerelhetsz vízszűrő rendszert. A boltokban kapható édesített gyümölcslevek helyett pedig a friss turmixokat érdemes előnyben részesíteni.

3. Online rendelés

Az olyan korszerű alapanyagokat, mint a bulgur, a köles, vagy a hajdina, megéri nagy kiszerelésben, online megrendelni. Ugyan a boltok polcain is helyet kapnak, rendszerint főzőtasakos változatban, de elkészítésük enélkül sem ördögtől való. A megfelelő webshopon keresztül megfizethető áron szerezheted be a köreteket, lisztféléket, magvakat vagy diétás tésztákat, amelyekért egyébként tetemes összegeket kellene a sarki üzletben fizetni.

4. Zabpehely, ami mindig kéznél van

Kevés jobb alapanyag létezik a zabpehelynél, amely reggelire kitűnő választás. Beáztathatod előző este, de reggel is pillanatok alatt a tányérba kerülhet a tápláló, energiát adó és emésztést javító zabkása. Dobd fel gyümölcsökkel, magvakkal, mézzel vagy juharsziruppal, de a hagyományos kakaópor is remek választás a tetejére. Az Instagram fotók kitűnő inspirációként szolgálhatnak a másnapi zabkásád elkészítéséhez. Az alapanyagot egyébként fasírtba is keverheted, vagy házi készítésű müzli szeletet is süthetsz felhasználásával.

5. Köret lassú felszívódású szénhidrátokból

A korábbiakban említett bulgur, hajdina, köles vagy például a quinoa, a basmati rizs kétségkívül drágábbak, mint egy hagyományos tészta, vagy a burgonya, de hosszú távon mindenképpen megéri a lassú felszívódású változatokat fogyasztani köretként. Mivel nagyon laktatóak és sokáig nem is éhezünk meg tőlük, ezért takarékosabban jöhetünk ki ezek választásával. Érdemes mindig racionálisan tekinteni a korszerű alapanyagokra, és nem csak az árakat nézni, hiszen sokkal tovább elegendőek, mint egészségtelen társaik. Fél kiló bulgurból például sokkal többször fogsz főzni, mint ugyanennyi tésztából.

6. Smoothie friss gyümölcsökből

A gyümölcsök, vagy akár zöldségek felhasználásával készült smoothie-k minden korábbinál nagyobb népszerűségnek örvendenek. Ízesíthetsz mézzel, mentával, kerülhet finomra aprított zabpehely az italba, de akár olyan superfood-ok is, mint a goji bogyó vagy a spirulina alga. Ugyan ezek több ezres tételt jelenthetnek, de egyszerre csak keveset fogsz felhasználni belőlük, így hosszú távon töltik majd be az étrend-kiegészítő szerepét. Ha a hígabb italokat kedveled, akkor öntsd fel vízzel a turmixot és kortyold a nap folyamán a rostokban és mikrotápanyagokban gazdag italt.

7. Egytálételek zöldségekkel

Még csak vegánnak sem kell lenned ahhoz, hogy időnként kiiktasd étkezéseidből a húst. Ezzel nem csak testsúlyodnak tehetsz jót, de a zöldséges ételek sokszor olcsóbban kihozhatóak. Variáld kedvedre a zöldségesnél sorakozó alapanyagokat, készíts zöldséges mártásokat, vagy egyszerűen csak főzd össze az apróra vágott vitaminbombákat bulgurral, kuszkusszal vagy kölessel. Remek saláták is születhetnek, ha ezek mellé bébi spenótot, rukkolát, vagy egyszerűen fejes salátát tálalsz.

8. Főzz otthon!

Alapvetően elmondható, hogy érdemes otthon főzni. Ez a családtagok számától függetlenül így van. Még egy menürendszerrel dolgozó étterem esetében is legalább 1000 forint környékén mozognak az ételek. Ennyiből több adagnyi kihozható otthoni körülmények között, ráadásul így legalább tudni fogod, ténylegesen mi kerül a tányérodra. Nem igaz, hogy órákat kellene a konyhában állni, mindössze érdemes kreatívnak lenni az időkihasználás tekintetében. Megéri másnap délre is előre főzni, így dobozolva magaddal viheted az egészséges falatok a munkahelyre, iskolába.

9. Figyeld az akciós ajánlatokat!

Mindannyiunk postaládájában megtalálhatóak a hirdetőújságok. Ahelyett, hogy azonnal a kukában landolnának, érdemes átböngészni legalább azokat, amelyek üzleteiben megfordulsz a hét folyamán. Nem ritka, hogy rendkívül kedvező áron hozzájuthatsz olyan alapanyagokhoz, amelyeket rendszeresen használsz a konyhában. Ilyenkor hasznos lehet betárazni belőlük. Különösen igaz ez a tartós élelmiszerekre, de a hűtőben, fagyasztóban sokáig elállnak a húsfélék és a zöldségek is.

10. Gondolkodj másként!

Az egészséges étkezés már alapvetően megköveteli azt, hogy másként tekints az étkezésre. Nem mindegy, milyen alapanyagok kerülnek tányérodra, hiszen ezen egészséged, energikusságod és jó közérzeted múlnak. Az életminőség javítása érdekében érdemes körültekintően megválasztanod ételeid, s a tapasztalatok szerint ez korántsem olyan drága, mint azt a legtöbben gondolják. Legyél kreatív, helyettesítsd okosan az alapanyagokat és ne egyfajta megvonásként tekints az egészséges ételekre, sokkal inkább életminőségedet javító tényezőként.



 

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát. További információk ADATVÉDELMI NYILATKOZAT.

Elfogadom a cookie szabályzatot az oldalon