6 tipp hogy leszokj a nassolasrol 16 9Mennyi csokit eszel egy nap? Te is azok közé tartozol, akik munka vagy a hétvégi filmnézés közben is folyamatosan nassolnak? A modern kor emberének egyik kifejezetten rossz szokása, hogy ilyen vagy olyan okok miatt folyamatosan az édes és sós csemegékhez nyúl. Ezekkel nem csak az a nagy probléma, hogy rengeteg felesleges kalóriát tartalmaznak, hanem sok esetben értékelhető tápanyag egyáltalán nincsen bennük. A rossz szájhigiénia, a már gyermekkorban megjelenő fogszuvasodás, vagy éppen a zsíros, pattanásos bőr is visszavezethető arra, hogy gyakran az étkezések között is falatozunk. Az élelmiszeripar pedig természetesen minden korábbinál szélesebb választékkal asszisztál ehhez, nem csoda tehát, hogy nehezen állunk ellent az ínycsiklandó édességeknek és a rengeteg sót, valamint szénhidrátot tartalmazó falatoknak. Cikkünkben néhány hasznos tanáccsal szeretnénk segíteni azoknak, akik egészségügyi okok miatt visszaszorítanák a nassolnivalók fogyasztását. Lássuk, hogyan teheted le a chipset és a csokoládét!

1. Étkezz teljes értékűen!

Tudtad, hogy a nassolási vágy hátterében gyakran éhségérzet áll? Mennyire figyelsz oda arra, hogy mi kerül a tányérodra? A teljes értékű étkezést nem véletlen hangsúlyozzák a fitness edzők, dietetikusok és egészségügy területén tevékenykedő szakemberek. Érdemes alaposan megválasztani, hogy mi kerül az üzletekben kosaradba, hiszen sajnos nagyon sok tényleges tápanyag nélküli készítmény sorakozik a polcokon. A friss zöldségek, gyümölcsök viszont nem csak egészségedről gondoskodnak, de a sós és az édes ízek iránti vágyadat is képesek csökkenteni.

2. Ne feledkezz meg az ivásról!

Számtalanszor bizonyítást nyert, hogy tulajdonképpen nem is kellene azonnal a szilárd ételek után nyúlni, ugyanis az éhségérzet hátterében gyakran szomjúság áll. Legalább napi három liter folyadék elfogyasztása ajánlott, de a fizikai aktivitás és a hőmérséklet függvényében ennél több is szükséges lehet. Persze a rostos gyümölcslevek, a lakosság által nagymennyiségben fogyasztott energiaitalok, valamint a kávé és az alkohol nem tartoznak a javasolt kategóriába. Ha mégis szükség lenne egy kis energiapótlásra, akkor a gőzölgő fekete után mindenképpen igyál meg egy nagy pohár vizet, hiszen a koffein szárítja a szervezetet. Jó ötlet lehet a nassolnivalók nélkülözéséhez az, hogy ha megkívánod a csokoládét, vagy a chipset, akkor igyál meg legalább fél liter folyadékot. Ha a víznél tartalmasabbra vágysz, akkor készíts friss gyümölcsökből vagy zöldségekből smoothie-t, amivel akár egy étkezést is kiválthatsz.

3. Találj egészséges alternatívákat!

Az egészséges életmód természetesen nem jelenti azt, hogy le kellene mondanod a nassolásról. Az a nem mindegy viszont, hogy milyen alapanyagokat választasz ehhez. A friss gyümölcsök a bennük megtalálható cukortartalomnak köszönhetően remekül csillapítják az édesség iránti vágyat. Készíts belőlük smoothie-t, melynek édességét tovább növelheted méz hozzáadásával. A sós ízeket részesítenéd előnyben? A chipsek és kekszek helyett darabolj fel uborkát, répát, karalábét, cukkinit, és készíts hozzájuk ízletes mártogatóst. A fokhagymás tejföl a legegyszerűbb alternatíva, de az értékes olajokban gazdag avokádókrém is remek választás lehet. A világhálón elég csak néhányat kattintani és nagyon sok izgalmas mártogatós receptet találhatsz, amelyek kiválóan passzolnak a friss zöldségekhez.

Igen, nem lesz ugyanaz az ízvilág, mint a mindenféle ízfokozóval telepakolt chipsek, de ha gondolkodásodat megváltoztatod, és adsz egy esélyt az egészséges nasiknak, meglátod, nem csak ízorgiában lehet részed, de akár a felesleges kilókból is nem keveset lefaraghatsz.

4. Figyelj az elegendő pihenésre!

A szervezet tudat alatt tisztában van azzal, hogy mire van szüksége. Ha nem alszol eleget, vagy a szellemi túlterhelés miatt folyamatosan fáradt vagy, akkor sokkal jobban fogod kívánni az édességet. A cukor felpörget, még ha csak rövid időre is, ezért nem véletlen, hogy a fárasztó munkanap közepette sokan nyúlnak az édességek után. Mivel fogyasztásuk örömet okoz, ezért nem ritka, hogy a stresszoldás eszközeként is tekintünk a csokoládékra, süteményekre. Igyekezz más módszert találni a feszültség ellen, így például a rendszeres testmozgást, amely hatására egyébként a nassolást is kevésbé fogod kívánni.

5. A sport ebben is segít!

A rendszeres testmozgás fontosságára nem lehet elégszer felhívni a figyelmet, és ez akkor sincs másként, ha a nassolnivalók kerülése kerül szóba. Ha folyamatosan a csokik és sós rágcsálnivalók után nyúlsz, és nem tudsz ellenállni ezeknek a falatoknak, akkor érdemes olyan elfoglaltságot választanod, ami eltereli a figyelmed. A sport például a pánikbetegség esetén éppen úgy segítséget nyújthat, mint az állandó nassolhatnék kapcsán. Bár a kettő terület nem említhető egy lap alatt, mégis tény, hogy az érzelmekkel összefüggésbe hozható, a pszichét, vagy a testet károsító szokásokról egyszerűbben leállhatsz akkor, ha a sport életed részét képezi. Az edzésektől megkaphatod azt a fajta feltöltődést és lelki megnyugvást, amelyet korábban csak egy tábla csokoládétól vártál.

6. Ismerd meg az okokat! 

Ha néhanapján bekapsz egy-két kocka étcsokit, vagy megengedsz magadnak egy szelet süteményt, az még nem jelnet kontrollálhatatlanságot. A tapasztalatok azonban sajnos azt mutatják, hogy a legtöbbek számára nehézséget okoz a mértékletesség. Ez akár a súlyfelesleg kialakulását is magával hozhatja, ami már egészségügyi kockázatokkal is járhat. Nagyon fontos tehát, hogy feltérképezd, saját esetedben mi áll a nassolási vágy hátterében. Sok feszültség ér munkádban, vagy magánéletedben nincsen minden rendben? Rosszul érzed magad a bőrödben és a nassolástól várod a pillanatnyi boldogságot? Legyen szó bármilyen, étkezéssel kapcsolatban felmerülő problémáról, a háttérben legtöbbször az érzelmek és a lelki egyensúly hiánya állnak. Ha tisztába teszed magadban ezeket a dolgokat, talán könnyebben mozdulsz majd az egészségesebb mindennapok irányába is.



 

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát. További információk ADATVÉDELMI NYILATKOZAT.

Elfogadom a cookie szabályzatot az oldalon