Aki keson fekszik koran hal 16 9Amerikai és brit kutatók szerint az éjjel sokáig fent lévők korábban halnak, mint azok, akik időben mennek lefeküdni és korán kelnek.

A brit Surrey-i Egyetem és a chicagói Északnyugati Egyetem kutatói 430 ezer, 38 és 73 év közötti személy részvételével végeztek kutatást. Eredményeik szerint az éjszaka szélsőségesen aktívaknál a 6,5 évnyi kutatási idő alatt mintegy 10 százalékkal nagyobb volt a halálozás kockázata, mint a korai kelőknél. Malcolm Schantz, a Surrey-i Egyetem kutatója úgy véli, hogy az éjszakai baglyoknak biztosítani kellene a lehetőséget, hogy későbbre halaszthassák a munkaóráikat. Nekik ugyanis, ha megpróbálnak a korán kelők világában élni, komoly egészségügyi problémáik lehetnek.

A vizsgálatban résztvevők 27 százaléka vallotta magát határozottan reggeli típusnak és mintegy 9 százalékuk estinek. 35 százalékuk inkább reggel, 28 százalékuk inkább este aktív. A vizsgálat 6,5 éve alatt a résztvevők közül mintegy 10.500-an meghaltak. Az éjszakai baglyok csoportjában több mint 10 százalékkal többen hunytak el, mint a korán kelőkében. Az éjszakai baglyok hajlamosabbak a pszichés problémákra, diabéteszre, gyomor- és légzési panaszokra. Éjszakánként kevesebbet alszanak, több cigarettát, alkoholt, kávét vagy illegális drogot fogyasztanak.

A nagyobb halálozási kockázat a tudósok szerint arra vezethető vissza, hogy az éjszaka aktívaknak állandóan belső órájukat leküzdve kell élniük. Az alváshiány, az éjszakai ébrenlét vagy a drog- és alkoholfogyasztás is hozzájárulhat a korai halál kockázatához. A szakértők szerint az éjszaka aktívak speciális bánásmódot igényelnek, mivel belső órájuk genetikailag meghatározott. A szakemberek szerint a munkaórákat rugalmasabbá kellene tenni a számukra. Nem kellene például őket arra kényszeríteni, hogy felkeljenek egy 8 órakor kezdődő műszakhoz.

Egy észak-texasi egyetem vizsgálata szerint azok a főiskolai hallgatók, akik korán keltek, sokkal jobb eredmény produkáltak, mint a későn kelők, ugyanis agyunk a korai órákban van teljesítményének csúcsán. Más kutatások szerint a késői lefekvés rosszat tesz a vércukornak. Azoknak, akik késői időpontban térnek nyugovóra, magasabb a glikát hemoglobin szintjük, mint az időben lefekvőknek. Kutatások igazolják, hogy a szervezet megzavart belső órája több betegséggel is kapcsolatban állhat, tehát a jól időzített alvás az egészség kulcsa.

Ausztrál kutatók szerint a korai lefekvés és felkelés formában tartja a fiatalokat, és a napi ritmus fontosabb az alvással töltött idő hosszánál. Carol Maher, a Dél-Ausztráliai Egyetem kutatója 2200 9-16 éves gyerek és fiatal napi ritmusát mérte fel kérdőívekkel, majd hozta azt összefüggésbe a testtömegükkel. Azok a fiatalok, akik hajlamosak voltak később kelni, az estéjük pedig belenyúlt a késő éjszakába, másfélszer nagyobb eséllyel voltak túlsúlyosak, mint a korán kelők. Napirendjük során ráadásul ők csak feleannyi időt töltöttek mozgással, és csaknem háromszor annyit ültek képernyő előtt, mint a korán kelő társaik.

Brit kutatók szerint a korán kelő emberek karcsúbbak, boldogabbak és egészségesebbek, mint későn fekvő, sokáig alvó társaik. A vizsgálatban 1068 felnőttet kérdeztek meg étkezési és alvási szokásaikról, valamint kedélyállapotukról és egészségükről. A korán kelők átlagosan reggel 6 óra 58 perckor kezdték a napot, míg sokáig alvók, akik éjszaka is sokáig fennmaradnak, 8 óra 54 perckor. A hétvégeken mindkét csoport tagjai egy órával többet aludtak, 7.47-kor, illetve 10.09-kor keltek fel. Joerg Huber kutatásvezető, a Roehamptoni Egyetem munkatársa szerint a korán kelők átlagosan jobb egészségnek örvendenek, saját bevallásuk alapján boldogabbak is, ráadásul a testtömeg-indexük is alacsonyabb. A kutatók megállapították azt is, hogy akik képtelenek felkelni időben, nagyobb eséllyel válnak depresszióssá, hajlamosabbak a stresszre és az elhízásra. A „reggeli” típusú emberekre általában jellemző a jobb egészségi állapot, az optimális testsúly, és pszichés kiegyensúlyozottság.

Írta: Kármán Nikola



 

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát. További információk ADATVÉDELMI NYILATKOZAT.

Elfogadom a cookie szabályzatot az oldalon