Csirak a fiatalos egeszseg forrasai 16 9A természetes alapanyagok minden korábbinál nagyobb népszerűségnek örvendenek. YouTube csatornák és a témába vágó blogok foglalkoznak a növényi eredetű alapanyagok egészségre gyakorolt hatásával és a szuperélelmiszerek hasznosságával. Ugyan a bioboltokban és élelmiszerüzletekben beszerezhetjük az egészséges táplálkozás alapköveinek számító finomságokat, de akár az otthon kényelmében is termeszthetünk ezt-azt.

Van valami, amihez nincs szükség kertre, erkélyre, és mégis magunk termelhetjük meg belőle a szükséges mennyiséget. A csíráztatás egyre elterjedtebb, és még csak nagyobb beruházás sem szükséges ahhoz, hogy minden nap friss zöldség kerüljön az asztalra. Beszerezhetünk csíráztató edényeket, de házilag is készíthetünk ilyet, és onnantól már csak a kifejezetten csíráztatásra alkalmas magok szükségesek. Cikkünkben azoknak igyekszünk egy kis segítséget nyújtani, akik szívesen termelnének és fogyasztanának tápanyagban gazdag és persze nagyon finom csírákat a mindennapokban.

Friss csírák házilag

A csíráztatás rendkívül egyszerűen megoldható, mindössze magokra és egy megfelelő edényre van szükség hozzá. A piaci kínálatban sokféle csíráztató edény megtalálható, így a cserép és a műanyag tálak mellett a speciális fedővel ellátott befőttesüveg is elérhető, méghozzá megfizethető áron. A lényeg nem másban rejlik, mint a magok napi 1-2-szer történő átöblítésében, és a víznek az edényből való elvezetésében. Ez utóbbi célja a penészesedés elkerülése.

Vannak, akik az egymásra helyezhető csíráztató edények mellett teszik le a voksot, de az igazán bevált módszer inkább a befőttesüveg. A lyukacsos fedőn keresztül távozik a nedvesség, bejut a levegő, ám ehhez az is szükséges, hogy fejjel lefelé, körülbelül negyvenöt fokos szögben legyen megdöntve az üveg. Így biztosak lehetünk abban, hogy a felesleges nedvesség kicsorog, és csak annyi marad a magokhoz tapadva, amit felhasználnak a csírázás néhány napjában. Ha két-három csíráztató edényt sikerül beszerezni, akkor egy két-háromfős háztartásban minden nap kerülhet friss csíra az asztalra. 

Gazdag tápanyagforrás

De mégis miért érdemes a csírákat beiktatni étrendünkbe? Az ásványi anyagokban, vitaminokban, enzimekben és antioxidánsokban gazdag csírák elősegítik a tápanyagok jobb felszívódását, valamint a salakanyagok is könnyebben távoznak a szervezetből hatásukra. Jótékony hatással vannak a vérnyomásra, valamint rendszeres fogyasztásukkal csökkenthető a szív-és érrendszeri megbetegedések kockázata. Hozzájárulnak a súlycsökkentés eredményességéhez, és szuperélelmiszerként erősítik az immunrendszert. Persze nem elhanyagolható szempont az sem, hogy nagyon finomak, és a csíráztatható magok között garantáltan mindenki talál olyan ízvilágot, amely megfelel számára.

Csíráztatás lépésről-lépésre

Ha úgy döntesz, hogy szeretnéd kipróbálni a csíráztatást, akkor egy erre alkalmas eszköz szükséges hozzá. Mint már említettük, bioboltokban többféle típus közül is választhatsz. A lyukacsos tetővel ellátott befőttesüveg biztosan beváltja a hozzá fűzött reményeket. Ha nincs ilyened, akkor házilag is készíthetsz hasonlót. A lyukacsos fedőt, amin keresztül a nedvesség távozik az üvegből, egy gézlappal helyettesítheted, amit gumival rögzíthetsz az üvegre. Tény azonban, hogy a csíráztató edénynél kevés kényelmesebb megoldás létezik.

Válassz néhány csíráztatható magot, például a retekcsíra nagyon finom, zsenge és szinte mindenki szereti azt. A magokból körülbelül másfél-két evőkanállal tegyél az üvegbe, és önts rájuk vizet. 8-12 óra alatt megszívják magukat vízzel, majd utána öntsd le a vizet róluk, állítsd az említett 45 fokos dőlésszögbe az öveget, és innentől naponta kétszer elég átöblíteni a magokat. Két nap múlva már szép kis csírakezdemények jelentkeznek, négy-öt nap után pedig tele lesz az üveged friss csírákkal. Hűtőben egy-két napig eltárolhatod, de ha egyszer ráérzel ízükre és hatásukra, valószínűleg alig győzöd majd újratermelni a friss finomságokat.

A csírák fogyasztása

S hogy miként érdemes fogyasztani a csírákat? Keverheted salátákba, tésztaételekbe, tojáshoz, de kefirben vagy túróban is kiválóan érvényesülnek az ízek. Szendvicsfeltét gyanánt szintén remek választás, de a távol-keleti levesek tetejére helyezve is növelhetjük az étel tápanyagtartalmát. Egytálételekre teheted, de a köreteket is megbolondíthatod azzal, ha csírákat teszel melléjük. A magok fajtájától függően eltérő ízvilágot képviselő csírákat kaphatunk, amelyek egészségünk hatékony őreinek számítanak tulajdonképpen évszaktól függetlenül. Az egyszerűen előállítható csírák otthon a bolti árak töredékéért megtermelhetőek és frissességükkel bármely korosztály számára remek választásnak bizonyulnak.

Írta: Kiss Anita



 

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát. További információk ADATVÉDELMI NYILATKOZAT.

Elfogadom a cookie szabályzatot az oldalon