Cukorbajt okozhat a tulzott sofogyasztas 16 9A mértéktelen sófogyasztás káros hatásairól eddig is sokat lehetett tudni, de nemrég egyes szakemberek arra is rájöttek, hogy a sok sóevéstől akár cukorbetegséget is beszerezhetünk.   

Svéd kutatók szerint a túlzott sófogyasztás felnőtteknél megnöveli a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázatát. A kutatás során Bahareh Rasouli, a stockholmi Karolinska Intézet munkatársa azt találta, hogy minden nap 2,5 grammnyi sótöbblet 65 százalékkal növelte a cukorbetegség veszélyét, míg a legtöbb sót fogyasztók 72 százalékkal nagyobb arányban lettek cukorbetegek, mint azok, akik a legkevesebb sót fogyasztották. Az összefüggés pontos okát még nem térképezték fel a szakemberek, de lehetséges, hogy a megnövelt sóbevitel inzulinrezisztenciát okoz, vagy az is lehet, hogy a túlzott sófogyasztás nagyobb testsúllyal jár együtt.

Évente több mint 1,6 millió ember halálát okozza a túlzott sófogyasztás. Egy nemzetközi kutatócsoport által végzett felmérés szerint az Egészségügyi Világszervezet által tanácsolt napi sómennyiségnek a dupláját, két gramm helyett közel négyet fogyasztunk. Ez rendkívül káros egészségügyi következményekkel járhat, hiszen a túlzott sófogyasztás többek között magas vérnyomást eredményezhet, amely az agyvérzés, valamint a szív- és érrendszeri betegségek legfontosabb kockázati tényezője.

Amerikai szakértők szerint a túlzott sófogyasztás nemcsak a vérnyomást emeli, hanem az idő előtti halálozás kockázatát is növeli. Quanhe Yang és munkatársai azt vizsgálták, hogy a napi nátrium- és káliumfogyasztás milyen mértékben befolyásolja a szív- és érrendszeri halálozást. A kutatók a tanulmány résztvevőinek egészségügyi állapotát csaknem 15 éven keresztül követték. A szakemberek szerint a napi nátriumfogyasztás 1500 milligramm alatt egészséges, a káliumból viszont legalább 4700 milligramm bevitele ajánlott. A felmérés szerint a vizsgálatban részt vevő férfiak nátriumfogyasztása átlagosan 4233 mg, káliumfogyasztása 3373 mg, a nők pedig 2918, illetve 2433 milligrammot fogyasztanak nátriumból és káliumból. Ez azt jelenti, hogy mind a férfiak, mind a nők több nátriumot és kevesebb káliumot fogyasztottak, mint az ajánlott mennyiség. Az adatok szerint pedig már napi 1000 milligramm plusz nátrium 20 százalékkal növelte a halálozás kockázatát, ugyanennyi káliummal több pedig ugyanilyen mértékben csökkentette a halálozás esélyét. A káliumbevitel növelése emellett csökkentette a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázatát.

Kutatók szerint a túl sok sót fogyasztó túlsúlyos kamaszok gyorsabban is öregedhetnek. Az amerikai kutatók ugyanis azt mutatták ki, hogy ezeknél a fiataloknál gyorsabb a sejtek elöregedése. A Georgia Regents Egyetem kutatói azt is megfigyelték, hogy a sóbevitel csökkentése lelassíthatja a sejtek elöregedésének folyamatát. Ez a módszer a túlsúlyos és az elhízott emberekben lehet különösen hatékony.

Azonban teljesen sem szabad mellőzni a sót az étrendünkből, hiszen erre szüksége van a szervezetünknek. Asztma esetén különösen fontos a nátrium-kálium egyensúly fenntartása, amelyben a só segíthet. A só tisztítja a tüdőt, és nedves, de száraz köhögésnél is ajánlott. A só védi sejtjeinket az elsavasodástól, szerepe jelentős az idegsejtek közötti információáramlásban és feldolgozásban, az ízületi betegségek és a köszvénymegelőzésében, a csontritkulás elkerülésében, védi az ereket. Jótékonyan hat az izomgörcsök ellen, megnöveli a tüdőkapacitást, és csökkenti az izzadást. A mennyiségre azonban figyelni kell, így arra is, hogy a megvásárolt élelmiszerek mennyi sót tartalmaznak, hiszen minden feldolgozott termék már eleve magában hordozza a sót. Van só a kenyérben, a kész konzervekben, a savanyúságokban, a sajtokban, a mirelit készételekben, a chipsekben, nassolnivalókban, öntetekben, mártásokban, sőt, bizonyos élelmiszereket sóval is tartósítanak. Próbáljuk ki megszokott ételeinket plusz só nélkül megenni, így az élelmiszerek eredeti ízeivel ismerkedhetünk meg.

Írta: Kármán Nikola



 

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát. További információk ADATVÉDELMI NYILATKOZAT.

Elfogadom a cookie szabályzatot az oldalon