Depressziohoz vezethet a sohiany 16 9Amerikai kutatók úgy vélik, hogy bárki, bármit is mond, ne hagyjuk ki étkezésünkből a sót, mert a sóhiány depressziót okozhat és gyengévé tehet. Persze a mértéket mindenképpen meg kell tartani! 

Átlagosan naponta 12-20 gramm sót fogyasztunk, holott a szervezetünk ennek csupán a felét viseli el, a vesék ugyanis huszonnégy óra alatt mindössze 5-7 grammot választanak ki. A felesleges molekulákat a sejtnedvek magukba zárják, ettől pedig az egekbe szökik a vérnyomás. Az Iowai Egyetem kutatói rájöttek arra, miért eszik az emberek annyira szívesen elsózva ételeiket, szerintük a sós étel egyszerűen boldoggá és elégedetté tesz. Szinte antidepresszánsként hat, legalábbis a patkányokon végzett kísérletek tanúsága szerint. A sótlan étel tehát szintén nem megoldás, mert akkor elkedvetlenednek az emberek, és depressziósok lesznek. A só utáni vágy és a hiányakor fellépő testi megvonás valószínűleg hasonló agyi mintázatokat követ, mint a drogfüggőség, legalábbis így véli a vizsgálat vezetője, Kim Johnson.

A zoológusok a kísérleti patkányokat napokon át sótlan étellel etették, mire azok egyre kedvetlenebbül gubbasztottak ketreceikben. Ezek az állatok kedvenc foglalatosságaikat sem űzték már, alig ittak cukoroldatot, és még arra sem voltak hajlandóak, hogy megnyomják azt a gombot, amely kellemes érzéseket okozott volna nekik. Az egyébként a patkányok számára kellemes dolgok elvesztették vonzerejüket. Ez arra a következtetésre juttatta a kutatókat, hogy a sóhiány is elvezethet a depresszióval kapcsolatos legfontosabb tünetekhez. A sóra minden nap szükségünk van: mozgásban tartja a testnedveket, lehetővé teszi az izmok és idegek működését. Még mindig vannak, akik azt vallják, hogy a só elhagyása nem káros, de a szakértők már megegyeztek abban, hogy különösen az idős embereknek nem szabad sótlanul étkezniük, mert a sóhiány aluszékonnyá és gyengévé teheti őket.

A só-víz háztartás szabályozása a vesék feladata, amely funkciót a megfelelő mennyiségben bevitt só segíti. A túl sok só azonban, akár önmagában, akár tápanyagként, jelentősen megemeli a vérnyomást, és számos betegség előfutára lehet. A vérnyomás szabályozásában fontos szereppel bír a nátrium, amely a konyhasó egyik eleme. A túl sok nátrium fogyasztása is megemeli a vérnyomást, ezért a hypertoniában szenvedőknek elővigyázatosan kell ezzel bánni. A magas nátriumtartalom bizonyos vesebetegségek kialakulásához is hozzájárul.  Komoly szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát vállalja, aki túlsózza az ételeit. A szívinfarktus és az agyvérzés a vezető halálokok között foglalnak helyet a statisztikákban.

Évente több mint 1,6 millió ember halálát okozza a túlzott sófogyasztás. Ezt állapította meg egy nemzetközi kutatócsoport több mint 180 országot vizsgálva. A felmérés szerint az Egészségügyi Világszervezet által tanácsolt napi sómennyiségnek majdnem a dupláját, két gramm helyett közel négyet fogyasztunk. Ez rendkívül káros egészségügyi következményekkel járhat, hiszen a túlzott sófogyasztás többek között magas vérnyomást eredményezhet, amely az agyvérzés, valamint a szív- és érrendszeri betegségek legfontosabb kockázati tényezője.

Azonban teljesen sem szabad mellőzni a sót az étrendünkből, hiszen erre szüksége van a szervezetünknek. Asztma esetén különösen fontos a nátrium-kálium egyensúly fenntartása, amelyben a só segíthet. A só tisztítja a tüdőt, és nedves, de száraz köhögésnél is ajánlott. A só védi sejtjeinket az elsavasodástól, szerepe jelentős az idegsejtek közötti információáramlásban és feldolgozásban, az ízületi betegségek és a köszvénymegelőzésében, a csontritkulás elkerülésében, védi az ereket. Jótékonyan hat az izomgörcsök ellen, megnöveli a tüdőkapacitást, és csökkenti az izzadást. A mennyiségre azonban nagyon figyelni kell, így arra is, hogy a megvásárolt élelmiszerek mennyi sót tartalmaznak, hiszen minden feldolgozott termék már eleve magában hordozza a sót.

Írta: Kármán Nikola



 

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát. További információk ADATVÉDELMI NYILATKOZAT.

Elfogadom a cookie szabályzatot az oldalon