Egeszsegunk vedelmezoje a nyar kedvence az eper 16 9Itt az eperszezon, amelynek nemcsak azért örülhetünk, mert tele lakmározhatjuk magunkat e finom gyümölcsből, hanem azért is, mert az eper egészségünket is komolyan támogathatja.

Ma az epernek 600 különböző változatát ismerjük. Rendkívül gazdag vitaminokban, többek között A-, B1-, B2-, illetve C-vitaminban ásványi anyagokban, úgy, mint például kalciumban, káliumban, magnéziumban, vasban, cinkben. Megtalálható benne a szalicilsav, amely az aszpirin egyik hatóanya. Fogyasztása javasolt epe- és vesebántalmak, reuma és köszvény kezelésére. Serkenti a vérkeringést, és fokozza a méregtelenítőfolyamatokat. Sok bogyós gyümölcshöz  hasonlóan a földiepernek is vértisztító és baktériumölő hatása van. Jó szer továbbá a cukorbajra, magas vérnyomásra, székrekedésre. Nagyon jól alkalmazható fogfehérítés esetén is, hiszen fényesek és fehérek lesznek tőle a fogak, ehhez mindössze pépesített földieperrel kell átdörzsölni a fogakat hetente egyszer. Remek antioxidáns, és flavonoid tartalma is kiemelkedő.  Antioxidáns hatása révén megköti a káros szabad gyököket, és daganatellenes tulajdonsággal bír, emellett csökkenti a gyulladásos megbetegedések kialakulását. A benne található kvercetin gyulladáscsökkentő hatása jótékony lehet azok számára is, akik allergiától vagy asztmától szenvednek.

Rendszeres fogyasztása csökkentheti a szívbetegségek, a cukorbetegség és a rák bizonyos fajtáinak kialakulási rizikóját. Az eperben található kvercetin, kaempferol és az antocianidinek csökkentik a veszélyes vérrögök kialakulását, emellett a magas káliumfogyasztás is hozzájárulhat a stroke rizikójának csökkenéséhez, és az eper nagy mennyiségben tartalmaz káliumot. Magas káliumtartalmának köszönhetően, az eper fogyasztása kifejezetten javasolt azoknak, akik magas vérnyomásban szenvednek. A magas víz és rosttartalmú ételek fogyasztása, úgy, mint az eperé is, hozzájárulnak a megfelelő emésztéshez, és csökkentik a puffadás kialakulását is. Az eper glikémiás indexe alacsony, rosttartalma magas, ami segíti a vércukorszint szabályozását.

A Harvard Egyetem vizsgálata szerint az antocianidinek, azaz a flavonoidok egy fajtájának rendszeres fogyasztása akár 32%-kal csökkentheti a szívinfarktus kockázatát fiatal és középkorú nőknél. Azoknál a nőknél mérték a legjobb eredményeket, akik naponta legalább három adag epret vagy áfonyát fogyasztottak. Az eperben található kvercetin természetes gyulladáscsökkentő és segít az arterioszklerózis megelőzésében, emellett pedig tumorellenes hatással bír. Az eper magas flavonoid tartalma csökkentheti a szívbetegségek kialakulását azáltal, hogy csökkenti a vérnyomást és gátolja az erekben a plakkok kialakulását. Más tanulmányok szerint az eper fogyasztása csökkenti a homocisztein szintet. A homocisztein a vérben található aminosav, amely kapcsolatban van az artériák belső falának károsodásaival. Ebben az ízletes gyümölcsben található kálium és rost is hozzájárul a szív egészségének fenntartásában.

Az eper nemcsak belső egészségünkre, hanem a bőrünkre is jótékony hatással van. Kellemes illatának és hasznos összetevőinek köszönhetően a kozmetikumok kedvelt összetevője. Már évezredekkel ezelőtt is készítettek belőle szépségmaszkot az ókori Rómában. Hűsítő, gyulladáscsökkentő hatásának köszönhetőn kitűnő a napégett bőr számára, és kedvező hatással van a bőrzúzódásokra is. Házilag is készíthetünk belőle arcpakolást, például epres-tejszínes pakolást. Ehhez nem kell mást tennünk, csak készítsünk friss eperből eperpépet, és keverjünk hozzá egy kevés tejszínt, majd vigyük fel a bőrre. Mivel az eper az egyik legjobb ránctalanító gyümölcs, a hatás valóban látványos lesz. Ha zsíros a bőrünk használhatjuk önmagában az eperpépet, vagy tojásfehérjével, esetleg tejsavóval keverhetjük ki. Pár csepp citromlé is kerülhet bele. Az eper A- és C-vitamin tartalma erősíti a kötőszöveteket, ezáltal hatékonyan veszi fel a küzdelmet a ráncok ellen. Méregtelenítő hatásának köszönhetően segít a pattanásos arcbőr tisztításában.

Írta: Kármán Nikola



 

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát. További információk ADATVÉDELMI NYILATKOZAT.

Elfogadom a cookie szabályzatot az oldalon