Eletet menthet a kerekparozas 16 9Vizsgálatok szerint a kerékpározás számos betegség elkerülését segíti, és jelentősen meghosszabbíthatja az életünket.  

Spanyol szakemberek szerint évente öt halálesetet előz meg, ha autóról kerékpárra szállunk. A Barcelona Institute for Global Health kutatói Európa 12 legnagyobb közösségi kerékpáros rendszerének adatait elemezték. A kutatók kidolgozták az egészségi hatások értékelésének módszerét, majd elemezték, milyen egészségi előnyökkel és kockázatokkal jár, ha autó helyett közösségi kerékpárt használnak az emberek. Közlekedési adatokat, egészségügyi felméréseket, légszennyezettségi mérési eredményeket és közlekedési balesetek adatait felhasználva megbecsülték a testmozgás hiánya, a közlekedési balesetek és a légszennyezés miatti halálozások számát, ezután pedig a nagyobb kerékpárhasználat miatt megelőzhető halálok számát. Megállapították, hogy minden vizsgált városban jót tesz az egészségnek a közösségi kerékpározás. A legjobb eredményeket Párizs érte el, ott évente 2,5 életet mentett az autóról biciklire váltás.    

Más kutatók szerint is jót tesz az egészségnek a kerékpározás, még akkor is, ha figyelembe vesszük a nagyvárosok szennyezett levegőjét vagy a közlekedési balesetek kockázatát. A vizsgálatot egy európai kutatási program keretében Barcelona 3,2 milliós agglomerációjában végeztek vizsgálatot. A kutatók azt vizsgálták, hogyan hat az egészségre, ha az autós utazás idejét csökkentik az "aktív mozgás", vagyis a kerékpározás, a gyaloglás vagy a közösségi közlekedés javára, különös tekintettel arra, hogy az ingyenes önkormányzati kerékpárhálózat 2007-es bevezetése hogyan hatott egyes betegségekre: a szív- és érrendszeri betegségekre, a demenciára, a 2-es típusú cukorbetegségre, az emlő- és a vastagbélrákra. Tanulmányuk szerint az ingyenes kerékpároknak köszönhetően a fokozott testmozgás évente 12 életet mentett meg, szemben a közlekedési balesetek miatt évente 0,03 százalékkal, a szennyezett levegő belégzése miatt 0,13 százalékkal magasabb halálozással. Az ingyenes kerékpárok hálózata a becslések szerint a széndioxid kibocsátás évente mintegy 9000 tonnás csökkenését eredményezte.            

Brit kutatók is úgy vélik, hogy érdemes felváltani a mozgásszegény életmódot gyaloglással vagy kerékpározással, így ugyanis rengeteg betegséget megelőzhetünk, és tovább élhetünk. A mozgásszegény életmód az egyik vezető halálok. Angol szakemberek szerint a felnőttek kétharmada nem mozog eleget, különösen a középkorúaknak lenne érdemes áttérniük az aktív ingázásra. Ellen Flint, a London School of Hygiene & Tropical Medicine munkatársa több mint 150 ezer 40 és 69 év közötti embert vizsgált az Egyesült Királyságban. Az eredményeiből kiderült, hogy a bicikli a legalkalmasabb módja annak, hogy egészségesek és fittek maradjunk, a második helyen pedig a séta áll. Aki biciklivel jár a munkahelyére, 1,7 ponttal alacsonyabb testtömeg-indexről számolhatott be a kutatás során, mint az autóval közlekedők, ami 5-6 kiló különbséget jelent. A szakember szerint, ha valaki túl messze él a munkahelyétől ahhoz, hogy biciklizzen vagy gyalogoljon, a legjobb, ha a tömegközlekedést választja, mivel még az is sportosabb megoldás az autózásnál.              

A biciklizés hatására egyébként többek között javul az állóképesség, fejlődik az izomzat, a tüdő kapacitása és a szívműködés. A fertőzéssel, vírusokkal szemben az erős immunrendszer védelmet nyújt a szervezet számára. Emellett a kutatási eredmények azt mutatják, hogy a daganatok kialakulásának kockázata alacsonyabb a biciklin közlekedők között. A biciklizéssel rövid idő alatt is látványosan erősíthetőek az izmaink. A biciklizéssel az alsóhát és a lábak egyszerre erősödnek, amely egyben kihat a gerinc pozitív állapotára, védelmére is. A megfelelő tartás eléréséhez fontos, hogy folyamatosan törekedjünk a csigolyák állapotának megőrzésére. Ezzel nem csak a különböző gerincbetegségek kerülhetőek el, de a kellemetlen, mozgásban korlátozó hátfájás is.            

Írta: Kármán Nikola



 

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát. További információk ADATVÉDELMI NYILATKOZAT.

Elfogadom a cookie szabályzatot az oldalon