Elozzuk meg a kiszaradast a nyari kanikulaban 16 9A kiszáradás bármikor bárkit fenyegethet, de nyáron nagyobb eséllyel alakulhat ki ez az életveszélyes probléma, ezért rendkívül fontos, hogy a meleg évszakban minél több vizet igyunk.

A vízfogyasztás alapvetően szükséges az élethez, ezért a kiszáradás életveszélyes lehet, különösen csecsemők és idősek esetében. Az emberi test 75%-ban vízből és 25%-ban szilárd anyagokból áll. A víz élettani szerepe rendkívül sokrétű. Biztosítja a vérkeringést, szabályozza a vérnyomást, lehetővé teszi a tápanyagok oldását, felszívódását és szállítását, befolyásolja a vér összetételét, biztosítja a szervezet állandó belső hőmérsékletét. Az emberi szervezet vízháztartását idegi és hormonális mechanizmusok szabályozzák. Naponta 2,4 liter víz távozik a szervezetünkből a verejtékezés, a légzés, a kiválasztás és az emésztés folyamán, amelyet pótolnunk kell. Ennek a napi folyadékszükségletünknek a felét táplálékokkal, másik felét víz formájában vesszük magunkhoz. Az elfogyasztott víz bejárja az egész szervezetet, amelynek során anyagcseretermékeket is felvesz, majd tovább visz, méregtelenítve ezzel a szervezetet.

Az életkor előrehaladtával azonban a víz aránya csökken a szervezetben, ezért nagyon fontos a megfelelő vízpótlás. Más italok nem pótolják a vizet, sőt, ezen italok mindegyike arra kényszeríti a szervezetet, hogy nagy mennyiségű vizet adjon le. Ha rendszeresen más italokat veszünk magunkhoz és vizet nem, az a szervezet dehidratációjához vezet. A tiszta eredetű, természetes ásványvíz a biológiai vízigény kielégítésére a legalkalmasabb. Az ásványvíz nemcsak finom és kiváló szomjoltó, hanem számos fontos ásványi anyagot és nyomelemet is tartalmaz. Így például kalciumot, kloridot, káliumot, magnéziumot, nátriumot, foszfort, vasat, jódot, lítiumot, mangánt, szilíciumot és cinket. A vízhiány gátolja a méreganyagok kiválasztását is, és számos betegség megjelenését generálja. Ilyenek többek között a szívbetegségek, az elhízottság, a cukorbetegség, a reumás ízületi gyulladás, a gyomorfekély, a magas vérnyomás, a szklerózis multiplex, az Alzheimer-kór, vagy a különféle daganatok.

Egy nemrég végzett felmérésből kiderült, hogy a gyerekek többsége nagyon kevés vizet fogyaszt naponta, ezáltal komoly veszélyeknek vannak kitéve. Már az enyhe dehidratáció is rossz hatással van a pszichés funkciókra, kimerültséget, izomgyengeséget, fejfájást és szájszárazságot okozhat. Babakorban a hidratáltság kismértékű csökkenése is rövid időn belül súlyos egészségügyi problémákat okoz, mivel a gyerekek anyagcseréje gyorsabb, mint a felnőtteké. Ha a folyadékvesztés mennyisége nagyobb, mint a folyadékpótlás mértéke, akkor létrejön a kiszáradás, amelynek számos tünete van. Csecsemőknél a kiszáradás leglátványosabb jele, hogy a kutacs behorpad, a szemgolyók beesnek, illetve görcsroham léphet fel, de előfordulhat látászavar vagy eszméletvesztés is. Nagyon súlyos esetben vesekárosodás léphet fel, és sokkot kaphatnak, így ha nem kezelik azonnal e problémát, a kicsi életveszélyes állapotba kerülhet és meghalhat.

Jó azonban odafigyelni, mert a nagy mennyiségű vízfogyasztásának negatív hatásai is lehetnek. A túlzott vízfelvétel káros lehet a vesékre, a keringésre nézve, és vízmérgezést okozhat. Szakemberek szerint felnőtteknek 5-6 dl folyadéknál többet egyszerre nem szabad meginniuk, mert a hirtelen túl nagy mennyiségű víz bevitelétől vízmérgezést kapható, amelynek akár végzetes kimenetele is lehet. A túlzott vízivás ugyanis a hiponatrémiaveszélyét hordozza magában. Ilyenkor a szervezetben található nátrium túlságosan felhígul, ami bódultságot, émelygést, görcsöt vagy akár kómát is eredményezhet. Ausztrál kutatóknak sikerült felfedniük a szervezet folyadékbevitelét szabályozó mechanizmust, amely megóvja az embert az akár halálos kimenetelű vízmérgezést is okozó túlivástól. A szakemberek szerint túlzott folyadékbevitel esetén az agy gátolja a nyelési reflexet, hogy fenntartsa a szervezet pontosan szabályozott vízháztartását.

Írta: Kármán Nikola



 

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát. További információk ADATVÉDELMI NYILATKOZAT.

Elfogadom a cookie szabályzatot az oldalon