Etelek amelyek segitenek elkerulni a vashianyt 16 9Mivel a vas létfontosságú a szervezetünk egészsége számára, megfelelően kell adagolni. Bizonyos ételek kifejezetten fontosak ehhez.

Vas nélkül az oxigén nem képes eljutni a sejtekhez, így a vas elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy a szervezet életképes legyen. A felnőtt szervezet átlagosan 4-5 gramm vasat tartalmaz, amelynek nagy része a hemoglobin és a myoglobin szerkezetének része. A hemoglobin a vérben, a vörösvértestekben található óriásmolekula, amely az oxigén és a szén-dioxid szállítását végzi. A vér színe a vas oxidációs állapotától függ, amely a vér oxigéntelítettségének a következménye. Az oxigéndús vér világos piros, míg az oxigénben szegény, szén-dioxidban gazdag vér színe sötétebb árnyalatú. A myoglobin az izomsejtekben található, és a sejtek anyagcseréjében vesz részt. Emellett a csontokban és a májban található még jelentős mennyiségű vas. A vas előállítására szervezetünk nem képes, ezért táplálkozással, kívülről kell bevinnünk.

Napi átlag 14 mg vas bevitelére lenne szükség, de ezt sokaknál nem sikerül kivitelezni, ezért nagyon gyakoriak a vashiányos megbetegedések. Az elégtelen bevitel egyoldalú táplálkozás miatt jöhet létre, de a vasat bőségesen tartalmazó ételek fogyasztása mellett is kialakulhat a vashiány, ugyanis a bélrendszerből történő vasfelszívódást számos diétás faktor befolyásolja. A gabonákban megtalálható fitánsavak például rontják a felszívódást, ahogyan a szója és az olajos magvak is, azonban a vas könnyebben szívódik fel cink, réz, és B-vitaminok jelenlétében.  

A vashiány tünetei a hiány mértékétől függenek. A látens vashiány tünetei közé tartoznak a bőr és nyálkahártyák eltérései, a köröm felületén megjelenő barázdák, a köröm gyakori töredezése, a bőr szárazsága, sápadtsága. Mentális és pszichés jelenségek is társulhatnak ezekhez, például fáradékonyság, a koncentrálóképesség csökkenése, fejfájás. A vashiány gyakran okoz vérszegénységet. A szervezetben ilyenkor csökken az egészséges vörösvérsejtek száma, amelyeknek az a feladata, hogy oxigént juttassanak a szövetekhez. A vashiány jelei a kimerültség, a sápadtság, a gyengeség, a légszomj, a fejfájás, a szédülés, az ingerlékenyég.

A vas túladagolása egy ritka anyagcsere betegség kapcsán fordulhat elő, illetve vaskészítmények nagy mennyiségű fogyasztása után. Az akut mérgezés nagyon ritka. A vasmérgezés tünetei közé tartozik az émelygés, a hányás, a hasmenés, a hasi fájdalom, és a görcsök. Súlyosabb esetben vérnyomásesés, vérzés, sárgaság, vagyis a máj károsodása következik be. A szervezetben hegesedést okozó mérgezés zajlik, amely a máj és a belek visszafordíthatatlan károsodásához vezet. A vasmérgezés hánytatással, gyomormosással, és vasgátló készítmények beadásával kezelhető.

A vasat a legnagyobb mennyiségben állati eredetű élelmiszerek tartalmazzák. Jelentős vasforrás a hús, a tej, és a tojás, de a sóska és a spenót is nagy mennyiségben tartalmazza ezt. A szakemberek szerint a vashiány elkerülése érdekében figyelni kell arra, hogy étrendünkben szerepeljen a fokhagyma, az aszalt szilva, a mazsola, a sárgabarack, az aszalt sárgabarack, a napraforgómag, a póréhagyma, az uborka, a sárgarépa, a mandarin, a narancs, a citrom, a sörélesztő, a sütőélesztő, a búzacsíra és a méz. A már kialakult vashiány is megszüntethető, ha bizonyos ételeket fogyasztunk, így például mákot, petrezselyemzöldet, parajt, sóskát, zellerzöldet, sütőtököt, spárgát, brokkolit, kelkáposztát, karalábét, vörös káposztát, káposztát, savanyú káposztát, zabpelyhet, hüvelyeseket, és kukoricát. Kedvező hatású a málna, a birsalma, a naspolya, a csipkebogyó, a ribiszke, az egres és a cseresznye fogyasztása is. Olajos magvak közül rendszeresen együnk diót, mogyorót, mandulát. Ajánlatos az aludttej, a natúr joghurt, a kefir, a kecsketej és a juhsajtok fogyasztása. Emellett együnk sűrűn lazacot, tőkehalat, heringet, bárányt, nyulat, libát és kacsát, valamint belsőségeket.

Írta: Kármán Nikola



 

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát. További információk ADATVÉDELMI NYILATKOZAT.

Elfogadom a cookie szabályzatot az oldalon