Finom modszer a memoriank megorzeseert 16 9Szakemberek szerint az a legjobb módja annak, hogy agyunkat edzésben tartsuk, hogy rendszeresen fogyasztunk zöld salátát.

Amerikai kutatók szerint napi egy adag zöld saláta a kor előrehaladtával segíthet megőrizni a memóriát és frissen tartani az agyat. A chicagói Rush Egyetem Egészségügyi Központjának kutatói arra a megállapításra jutottak, hogy a zöld leveles zöldségekből készült saláta napi fogyasztása sokat segíthet az agy frissességének megőrzésében. Martha Clare Morris, a Rush kutatója szerint, mivel egyre nő a demenciával küzdő idősek száma, rendkívül fontos a hatékony stratégiák kidolgozása az időskori elbutulás megelőzésére. Az eredmények arra utalnak, hogy a naponta zöld leveles salátát is fogyasztó idősek agyműködése lassabban hanyatlik, mint azoké, akik ritkán vagy soha nem esznek ilyesmit.

A Chicago környékén élő nyugdíjas közösségekből önkéntesen jelentkező résztvevők állapotát 1997 óta kísérték figyelemmel a Rush emlékezetet és öregedést vizsgáló projektjében. A táplálkozással kapcsolatos kérdőívet 2004 és 2013 között töltették ki 1068 jelentkezővel. Közülük legalább 960 főnél végeztek legalább két kognitív tesztet gondolkodási képességeik változásának elemzéséhez. A tanulmányhoz a 960 résztvevő adatait elemezték, akik a kutatás kezdetekor átlagosan 81 évesek voltak és nem szenvedtek demenciában. Évente vizsgálták emlékezőtehetségüket és gondolkodásukat, átlagosan 4,7 évig kísérték figyelemmel őket.

Közben a táplálkozásukkal kapcsolatos kérdőívet is rendszeresen kitöltették velük. Ezen belül rákérdeztek, hogy milyen gyakran és mennyi spenótot, káposztafélét, salátát fogyasztanak. A kutatás alatt öt csoportra bontották a résztvevőket aszerint, hogy milyen gyakran ettek zöld leveles salátát. A kognitív teszten elért eredményeiket összehasonlították azokéval, akik a legtöbb salátát, napi átlag 1,3 adagot ettek, valamint azokéval, akik a legkevesebbet, átlag napi 0,1 adagot. A napi legalább egy adag salátát fogyasztók a szellemi teljesítményüket tekintve a kutatás végére 11 évvel fiatalabb képet mutattak, mint a nem salátázók.

Más szakemberek az elmúlt években rájöttek, hogy egyéb, létfontosságú táplálékokra is szüksége van az agyunknak. Kétféle B-vitamin származék, a kolin és az inozit óriási hatással van az agyműködésre és az idegrendszerre. Mindkét anyag a lecitin fő alkotóeleme. A kolin részt vesz a koleszterin lerakódásának megakadályozásában. Az agy anyagcseréje során pedig a kolin acetilkolin idegközvetítő anyaggá alakul. Az acetilkolin az az anyag, amelynek hiányában csak rövid ideig tudunk koncentrálni, vagy nem vagyunk képesek tartósan örülni valaminek. Egyes vizsgálatok szerint a kolin hiánya esetén nagyobb eséllyel alakul ki Alzheimer-kór. Mivel a fontos tápanyagokat a létfontosságú szervek, például a szív, a máj vagy a vese elvonják, hiszen alapvetően szükségesek a működésükhöz, ezért az agy számára olykor nem marad belőlük elegendő. Ezért a megfelelő mennyiségű utánpótlásra feltétlenül szükség van tápanyagokban gazdag étrend formájában. Kész kolin nagy koncentrációban a májban, a tojássárgájában, a sörélesztőben és a búzacsírában található meg.

inozit a másik olyan B-vitamin származék, amely elengedhetetlen az agy számára. Az inozit hiánya esetén komoly következményekkel számolhatunk. Inozit nélkül ugyanis működésképtelen az agy, a máj, a vese, a pajzsmirigy, és a vérlemezkék is. Mivel a szervezet nem tud elegendő mennyiséget termelni ebből az anyagból, ezért fontos, hogy a másik részét a táplálékok útján vegyük fel. Az inozit elsősorban megtalálható a húsban, a tejben, a gabonákban, a gyümölcsökben, a dióban, és a zöldfőzelékfélékben.

flavonoidokról szintén úgy tartják, hogy szükséges a megfelelő agyműködéshez. Vizsgálatok szerint azok, akik rendszeresen flavonoidokban gazdag csokoládét, vörösbort vagy teát fogyasztanak, sokkal fittebbek agyilag.

Írta: Kármán Nikola



 

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát. További információk ADATVÉDELMI NYILATKOZAT.

Elfogadom a cookie szabályzatot az oldalon