Hozzuk formaba magunkat a nyarra avokadoval 16 9Az avokádónak számos jótékony egészségügyi hatása van, de nyáron különösen jó hasznát vehetjük. Ez a gyümölcs ugyanis sokat segíthet abban, hogy megőrizzük vagy elérjük optimális testsúlyunkat.

Az avokádót spanyol hódítók a XVI. században hozták be Európába, de már az inkák is ismerték. E gyümölcs több mint 14.000 összetevőt tartalmaz. Fehérjében rendkívül gazdag, emellett tartalmaz telítetlen zsírsavakatis, illetve A- és B-vitaminokat. Ásványi anyagok közül megtalálható benne a kálium, a foszfor, a vas, a nátrium, valamint a kalcium és a magnézium. Az avokádó az egyik legjobb lutein forrás, ezáltal az egészséges látás megtartásában is fontos szerepet játszik. Ez az antioxidáns ugyanis megvédi a szemet a látásromlástól és a hályogoktól. Az avokádóban rengeteg oldható és oldhatatlan rost található, amelyekre szüksége van a szervezetünknek a megfelelő emésztéshez. A gyümölcs javítja a szervezet tápanyagfelszívó képességét. Kémhatása lúgos, egyensúlyba hozza a test pH-szintjét, és segít a reflux kezelésében.

Jótékonyan hat a szív- és érrendszerre. Több tanulmány kimutatta, hogy azok, rendszeresen fogyasztanak avokádót, ritkábban kapnak szívbetegségeket, mint azok, akik nem. Az avokádóban lévő E-vitamin ugyanis megelőzi a koleszterin oxidációját, és az egyszeresen telítetlen zsírsav tartalom szintén csökkenti a szívbetegségek és a stroke kockázatát, valamint javítja a vér általános lipidszintjét. Az avokádó tele van gyulladáscsökkentő vegyületekkel, amelyek csökkentik az ízületi gyulladások kialakulásának kockázatát. Az egyszeresen telítetlen zsírok megelőzik vagy segítik megszüntetni az inzulin rezisztenciát, amely a 2-es típusú cukorbetegség egyik legfőbb kiváltó oka, az avokádóban lévő magas oldható rosttartalom pedig segít megelőzni a magas vércukrot. A cukorbetegeknek ezért ajánlott az avokádó rendszeres fogyasztása, mert csökkenti a rossz koleszterin, az LDL szintjét, miközben emeli a HDL szintet.

E gyümölcs serkenti az idegrendszert és az idegszálak képződését. Az avokádó javítja az agy egészségi állapotát is magas Omega-3- és E-vitamin tartalma miatt. Az Omega-3 zsírsavak ugyanis növelik a véráramlást, az E-vitamin pedig meggátolja az Alzheimer-kór kialakulását és továbbfejlődését is. Az avokádó komoly antioxidáns hatással rendelkezik, ezáltal segít meggátolni a daganatos megbetegedések kialakulását is.

Magas olajtartalmánál fogva kiváló bőrápoló szernek bizonyul a száraz és ekcémás bőr számára. Az avokádóolaj kiváló hidratáló hatással rendelkezik, és olyan bőrproblémákra is megoldást nyújt, mint a pikkelysömör, a bőrgyulladás, a horzsolások, sebek, időskori foltok és hegek. Az avokádó Omega-9 zsírsavai enyhítik a bőr pirosságát és irritáltságát, és segítik a sérült sejtek regenerálódását. A gyümölcs növeli a kollagén termelést, amely által az arcbőr feszesebb és rugalmasabb lehet.

Ízletes diétát tarthatunk avokádóval

Egy friss kutatás szerint nemcsak jóllakottabbak lehetünk az avokádótól, hanem a vércukorszintet is szinten tartja, ezért már egy fél avokádó elfogyasztása segíthet abban, hogy ebéd után kevesebbet nassoljunk. Dr. Joan Sabaté és társai, a Loma Linda Egyetem táplálkozátudományi karának kutatói 26 egészséges, de túlsúlyos egyént vizsgáltak. Az alanyokat három csoportba osztották aszerint, hogy az ebédjükhöz járt-e avokádó, vagyis avokádót tartalmazó ételt ettek, vagy egy fél gyümölcsöt kiegészítésként kapták-e egyébként normál ebédjükhöz. Úgy találták, hogy akik egy fél avokádót fogyasztottak el az ebédjük kiegészítéseként, kevésbé lettek éhesek az ebéd elfogyasztása után 3 órával, sőt a jóllakottság érzése még 5 órával az étkezés után is kitartott. Ráadásul 26%-kal jóllakottabbnak érezték magukat, mint azok, akik nem ettek avokádót. Bár az avokádó elfogyasztása jelentősen hozzájárult a kalória- és zsírbevitelhez, a vércukorszintben nem volt megfigyelhető jelentős kiugrás, így a kutatók úgy vélik, hogy a gyümölcsnek vércukorszintet szabályozó hatása is van.

Írta: Kármán Nikola



 

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát. További információk ADATVÉDELMI NYILATKOZAT.

Elfogadom a cookie szabályzatot az oldalon