Inditsuk a tavaszt egeszsegesen a termeszet friss finomsagaival 16 9A téli időszak után szervezetünket a leginkább a finom, friss zöldségek fontos tápanyagaival tudjuk feltölteni. Nézzük, mit érdemes naponta rágcsálnunk!

Medvehagyma:

A medvehagyma a legelső tavaszi növények közé tartozik. Fogyasztása segít abban is, hogy a szervezetet új erővel töltse fel, és megtisztítsa a télen felgyülemlett mérgektől. A medvehagyma kedvezően hat a gyomorra és a bélrendszerre. Enyhíti a gyomor okozta szívzavarokat és álmatlanságot, valamint az artériák elmeszesedéséből vagy a magas vérnyomásból eredő panaszokat, úgy, mint például a szédülést és a fejfájást. Csökkenti a nehézlégzést, a légszomjat, a köhögést. A frissen felhasznált levelek tisztítják a vesét és a húgyhólyagot, valamint vízhajtó hatásuk is van. A medvehagyma javasolt a szervezet méregtelenítésére, vértisztításra, és C-vitamin tartalmának köszönhetően immunrendszer erősítésre is. Fokozza az étvágyat, csökkenti a vérnyomást és a koleszterinszintet, javítja a végtagok keringését. A medvehagyma rendszeres fogyasztása a koleszterinszint csökkentése által számos szív- és érrendszeri megbetegedés megelőzésének természetes módja.

Paprika: 

A nyers paprikában több mint hétszer annyi C-vitamin van, mint a citromban, ez a zöldség tartalmazza a legnagyobb mennyiségben ezt a vitamint, ezáltal kiváló immunerősítő. Serkenti az anyagcserét, koleszterincsökkentő, rákellenes hatású, elősegíti a sebgyógyulást, frissít, az erős paprika pedig fájdalomcsillapítóként is használatos. Vízhajtó hatású, és részt vesz a vérszegénység megelőzésében. Enyhíti a torokgyulladást, és köptető hatású anyagokat is tartalmaz.      

Paradicsom: 

A paradicsom nagymértékben tartalmaz C-vitamint, A-vitamint és folsavat. Magas antioxidáns hatással rendelkezik. A paradicsomban K-vitamin is bőségesen rendelkezésre áll, amely többek között a csontok egészségét őrzi meg. A paradicsom potassziumban, niacinban, B6-vitaminban és folátokban is gazdag. A niacin a rossz koleszterinszintet csökkenti, a potasszium pedig a magas vérnyomást. A B6 és a folát a szervezet számára veszélyes anyagokat közömbösíti. A paradicsom rendszeres fogyasztása csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek, a diabétesz és a rák kialakulásának kockázatát. A paradicsom magas rosttartalma miatt kifejezetten véd a prosztatarák és a vastagbéldaganat kialakulásával szemben, de hatásos a tüdőrák és gyomorrák elleni harcban is. A magas rosttartalmú ételek, így a paradicsom is csökkenti az 1-es típusú cukorbetegek vércukorszintjét, illetve a 2-es típusú cukorbetegségek esetén is jótékonyan hat. Magas rosttartalma miatt előnyös a paradicsom a székrekedés kezelésénél is. A terhes nők számára a legfontosabb magzatvédő vitamin a folsav, amely a paradicsomban nagy mennyiségben megtalálható. A paradicsom élénkpiros színét a likopin adja, amely antioxidáns hatású vegyület. Szerepet játszik a szív- és érrendszeri betegségek, a prosztatarák, a szájüregi és a gyomrot, illetve a bélrendszert érintő daganatok megelőzésében.

Retek:

A fekete retek vitamintartalma sokszorosa a fehér fajtáknak, de abban megegyeznek, hogy mindegyik tele van C-vitaminnal. A retek illóolajai serkentik az epe termelődését és a kiürülését, valamint máj- és epehólyag gyulladás esetén is gyorsítja a gyógyulást. A mustárolaj-glikozid köhögéssel járó betegségek esetén fejti ki jótékony hatását. A retek emellett segíti az emésztést. A retek magas C-vitamin tartalma miatt fontos immunrendszer erősítő, véd a különböző fertőzésektől, vírusoktól. Megtalálható benne a B1-, B2-vitamin, a vas, a kalcium, a magnézium, a foszfor és a niacin is. A retek fogyasztásával stabilizálható a vérnyomás. Vizelethajtó hatással rendelkezik. Gyomor vagy bélgyulladás esetén azonban egyáltalán nem szabad retket enni. A retek megfázás vagy influenza idején is segíthet, ugyanis képes kitisztítani az eldugult légutakat, és a köhögést is enyhíti. Érdemes méregtelenítőként is fogyasztani e ropogós, finom zöldséget.    

Írta: Kármán Nikola



 

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát. További információk ADATVÉDELMI NYILATKOZAT.

Elfogadom a cookie szabályzatot az oldalon