jodhiany es amit erdemes tudni rola 16 9A jód szervezetben betöltött hatása elsősorban a pajzsmirigy hormontermelésével hozható összefüggésbe. Ezen felül azonban a szellemi fejlődéshez, az anyagcsere szabályozásához is hozzájárul az értékes mikroelem. Leginkább ivóvízzel, jódozott sóval, vagy például tengeri élőlények fogyasztásával járulhatunk hozzá a szervezet jódszükségletének biztosításához. Fontos tisztában lenni azzal, hogy a jódhiány nem pusztán súlyproblémákat idézhet elő, hanem hatással van a mentális állapotra is.

Fókuszban a pajzsmirigy működése

A jódhiány gyakran jelentkezik a pajzsmirigy megnagyobbodásával. Ennek nem más az oka, mint az, hogy a jód nélkülözhetetlen a pajzsmirigy hormonjainak előállításához. Ha nem tudja a szerv a szervezet számára szükséges mennyiséget előállítani, akkor megnagyobbodik és így igyekszik megfelelni ennek a szerepnek. A strúmaként ismert betegség sokáig bármiféle tünet nélkül létezhet, ám előbb-utóbb biztosan megjelennek azok a tipikus jelek, melyek felhívják a figyelmet a betegségre.

Jódhiány és egészségügyi problémák

A jódhiány elsődleges tünete tehát a pajzsmirigy megnagyobbodása. Ez összefüggésbe hozható az anyagcsere zavaraival, és a jelentős súlygyarapodással. Ennek tipikus jele, amikor a beteg keveset eszik, és mégis drasztikusan hízni kezd. Mindezekkel koleszterinbajok társulhatnak, és a lábak nehéz érzete is előfordulhat. A fázékonyság, az állandó fáradtságérzet és a bőrszárazság is annak a jelei lehetnek, hogy jódhiányos a szervezet. Sajnos a meddőség és a potenciális zavarok hátterében is állhat ez, gyermekeknél pedig a szellemi fejlődés lassulása és a növekedési zavarok számítanak intő jelnek.

A jódhiány kezelése

A jódhiány pótlására a leginkább egyszerű megoldás az egészséges táplálkozás és a jódtartalmú alapanyagok fogyasztása. A tapasztalatok azt mutatják, hogy hazánkban az elérhető táplálékok közül rendszerint hiányoznak a jódot tartalmazók. Érdemes tehát jódtartalmú gyógyvizet választani, és ha nem érezhető javulás, akkor a szakorvossal konzultálni a további kezelési megoldásokról. Ha mégis természetes forrást választanánk a jód pótlására, akkor a legjobb a tengeri halak, a tengeri só és a kagylók fogyasztása. Ez utóbbiakkal érdemes azonban óvatosnak lenni, ugyanis többen allergiásak rá, mint gondolnánk.

A jód pótlásának köszönhetően helyreállnak a szervezet anyagcsere folyamatai, és az immunrendszeri is megerősödik. Ezzel együtt növekvő szellemi aktivitás tapasztalható, és elmúlik a korábbi fáradékonyság is. A magas koleszterinszint és a magas vérnyomás esetében szintén javuló értékek mutatkoznak meg, amint a szervezet rendszeresen megfelelő mennyiségű jódhoz jut. A jódbevitelre egyébként a súlyfelesleg elkerülésének érdekében is fontos figyelni, ugyanis a túlsúly számos egészségügyi kockázatot hordoz magában. Érdemes tudni, hogy vannak olyan alapanyagok, melyek kifejezetten jódhiányt okoznak, ugyanis gátolják annak felszívódását. Tipikusan ilyen nagymennyiségben fogyasztott karfiol, karalábé és káposzta.

Írta: Kiss Anita



 

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát. További információk ADATVÉDELMI NYILATKOZAT.

Elfogadom a cookie szabályzatot az oldalon