Komoly betegsegeket tarthat kordaban a burgonya 16 9A burgonya évszázadok óta a népi gyógyászat egyik alapanyaga, mindamellett, hogy finom táplálék. Nézzük, milyen esetekben jótékony hatású!

A burgonya fontos C-vitamin forrás, így különösen ősszel és télen nagyon jó szolgálatot tehet. A burgonya héja védi a C-vitamint, ezért tároláskor, télen csak lassan csökken a vitamintartalma. Tartalmaz keményítőt, cukrot, fehérjét, vitaminokat és ásványi anyagokat. A- és B6-vitaminban gazdag, a benne található kálium a szívizomműködést segíti elő. A növényben található foszforsók az idegrendszer működését képesek fokozni. Ezen kívül tartalmaz még tejsavat, citromsavat, allantoint, karotint és szolanint is.

Salaktalanító és lúgosító hatása miatt kiválóan alkalmas regeneráló, méregtelenítő kúrák alkalmával. Képes megtisztítani a testet a nehéz fémek lerakódásától is. A nyers krumplit a népi orvoslás gyakrabban alkalmazza külsőleg, mint belsőleg. A reszelt nyers krumpli remek megoldás a gyulladt, gennyes sebekre, kelésekre, sérülésekre vagy ütés következtében megdagadt testrészekre, de alkalmazható reumára, kötőhártya gyulladásra,és egyes bőrbajokra is. Fejfájás, migrén esetén nyers krumpli szeleteket tehetünk a halántékunkra. A nyers krumpli leve gyomorfekély, gyomorfájás ellen jó, de a krónikus savtúltengés ellenszere is lehet. A héjában főtt, vagy sült krumpli emésztési zavarokra, gyomor- és bélbajokra kitűnő. A sótlan vagy mérsékelten sós krumplipüré és főtt krumpli közömbösíti a túl sok gyomorsavat, ezáltal hat a gyomorhurut, gyomorfekély és a bélgyulladás ellen is. A nyers burgonya leve kiváló vízhajtó, ezért a fogyókúrába és salaktalanító kúrákba is be lehet illeszteni. Felső légúti gyulladás esetén is remek gyógymód. Képes elmulasztani a szemek alatti sötét, duzzadt karikákat is. Ehhez nem kell mást tenni, mint megmosni és felszeletelni egy krumplit karikákra, és a szemre helyezni 15 percre, majd levenni, és lemosni a szemet. A nyers burgonyalé a ráncokkal is képes hatékonyan felvenni a harcot, érdemes ezért áttörölgetni vele az arcot rendszeresen.

Amerikai kutatók vizsgálatai szerint a burgonya vérnyomáscsökkentő hatással is bír. Ha a krumplit nem bő zsírban vagy olajban sütjük, hanem zsiradék nélkül készítjük el, például megpároljuk, akkor megőrizzük a benne lévő értékes vitaminokat és ásványi anyagokat, és tápláló eledelt kapunk. A burgonya ráadásul nagy mennyiségben tartalmaz jótékony hatású antioxidánsokat is, ezért fogyasztásuk a szív- és érrendszerre különösen jótékony hatást gyakorol, mindamellett, hogy megköti a káros szabad gyököket a szervezetben, ezáltal segít megakadályozni a daganatos megbetegedések kialakulását.

Az amerikai Scranton Egyetem Kémiai Tanszékének kutatói túlsúlyos és elhízott, magas vérnyomású embereket vizsgáltak, akik egy hónapon keresztül naponta kétszer 6-8 darab kisméretű, mikrohullámú sütőben, héjastól megpárolt lila húsú burgonyát kaptak. Mivel sütéskor a nagy hőhatás következtében a burgonyában lévő jótékony hatású anyagok megsemmisülnek, és elsősorban a keményítő és zsír marad meg, ezért a vizsgálatban mikrohullámú sütőben párolták a burgonyát, ami a kutatók szerint a tápanyagok megőrzésének legjobb módja. A kutatók figyelték a résztvevők vérnyomását és azt tapasztalták, hogy az átlagosan 4 százalékkal csökkent a burgonyafogyasztás hatására. Vizsgálták a testsúly változását is, de nem tapasztaltak testsúlynövekedést a hízlalónak tartott, burgonyában gazdag étrend hatására, sőt hosszú távon a vércukorszint és a lipidszint sem emelkedett. Már korábbi kutatások is azonosítottak olyan alkotóelemeket a burgonyában, amelyek a magas vérnyomásos betegségben alkalmazott gyógyszerekhez, az úgynevezett ACE-gátlókhoz hasonló hatást váltanak ki. Ezen túl a burgonyában - a brokkolihoz és a spenóthoz hasonlóan - tápláló fitovegyületek is találhatók.

Írta: Kármán Nikola



 

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát. További információk ADATVÉDELMI NYILATKOZAT.

Elfogadom a cookie szabályzatot az oldalon