Magyar konyha kontra egeszseg 16 9Kedveled a hazai fogásokat és úgy érzed, nem mondanál le soha a pörköltekről, a töltött káposztáról és a rántott húsokról? A magyar konyha számos rajongót tudhat magáénak és bár a külföldiek néha furcsán néznek az általunk oly kedvelt fogásokra, de ez kicsit sem befolyásolja azt, hogy milyen ételek kerülnek a hazai háztartásokban az asztalokra. Az egészséges életmód követői azonban sokszor kétkedve fogadják a hazai konyha különlegességeit, és teszik felelőssé azokat a súlyfelesleg kialakulásáért. De vajon valóban le kellene mondanunk a jobbnál jobb falatokról és a nagyanyáink konyhájában készült ételekről annak érdekében, hogy egészségesebben éljünk? Vagy létezik olyan okos alternatíva, melynek köszönhetően a hazai ízeket varázsolhatjuk az asztalra, mégis az egészséget megtámogató formában? Cikkünkben azt igyekszünk bemutatni, hogy a magyar konyha igenis lehet egészséges, a titok pedig nem másban rejlik, mint az alapanyagok körültekintő megválasztásában.

Köretválasztás egészségesen

Ha a plusz kilókról van szó, akkor legtöbben azonnal a köretekre asszociálunk. Kétségtelen, hogy a magyar konyha által gyakran alkalmazott burgonya, nokedli és különféle tésztaköretek nem kedveznek a bikiniformának. Nem ez azonban az egyetlen érv, amely miatt érdemes másféle köreteket előnyben részesíteni. A pörköltek, szószok mellé gyakran kínált köretek gyors felszívódású szénhidrátokat tartalmaznak, amelyek gyorsan megdobják a vércukorszintet, de legalább ilyen hamar le is esik az. Nem véletlen, hogy akár több tányér tésztaétel után is hajlamosak vagyunk két órán belül megéhezni. A legjobb, ha lassú felszívódású szénhidrátokat tartalmazó köreteket választunk. S hogy melyek ezek?

A magyar konyha által előnyben részesített fehérjeforrások mellé érdemes kipróbálni a bulgurt, a hajdinát, a kölest, vagy a Magyarországon régebben gyakran fogyasztott gerslit, ismertebb nevén a hántolt árpát. A hagyományos rizs helyett a tápanyagokban gazdag basmati rizs javasolt, de akár kipróbálhatjuk az úgynevezett karfiolrizst is. Ez megjelenésében és akár ízében is megtévesztésig hasonlít a rizsre, ám a szervezet számára mégis sokkal egészségesebb. Aprítógépben, vagy egyszerűen késsel darabold fel a karfiolt egészen apróra, piríts rajta egyet serpenyőben, és máris tálalhatod köretként. Keverheted basmati vagy barna rizzsel is, így könnyebb lesz az áttérés az egészséges alapanyagokra.

S hogy mi a helyzet azokkal az ételekkel, melyek tradicionálisan hozzátartoznak a magyar konyhához, és bizony hagyományos rizs nélkül elképzelhetetlenek? A töltött káposzta semmit sem veszít élvezeti értékéből, ha rizs helyett bulgur vagy gersli kerül bele. Ugyanez a helyzet a paradicsomos húsgombóccal vagy a rizses hússal. Ha megváltoztatod gondolkodásod, nyitottabbá válsz az újdonságokkal szemben, annak előnyeit javadra fordíthatod az életmódváltás kapcsán is.

Nyers alapanyagok nem csak vegánoknak

A nyers étkezés kapcsán sokan a vegán életmódra gondolnak, pedig akkor is érdemes minél több nyers alapanyagot beépíteni étkezésünkbe, ha egyébként nem mondanánk le az állati eredetű ételekről sem. A magyar konyha előszeretettel használja a savanyúságokat a főételek mellé, pedig ezek sajnos gyakran cukorra készülnek, és így nem feltétlenül egészségesek. Gondoltál már arra, hogy milyen lenne, ha minden főétel mellé kínálnál egy tányér salátát is? A lehetőségek száma végtelen, és avokádókrémmel kombinálva még a tartalmas fogásokat kedvelő férfiak is szívesen fogyasztják majd a salátát. A párolt zöldségek megtartják vitamintartalmuk nagy részét, ezért a főzés helyett érdemes a párolást előnyben részesíteni. Ha szendvicsekről van szó, akkor szintén nem hiányozhatnak a friss zöldségek belőlük. A klasszikus paradicsomon és paprikán túl is van élet, fogyassz rendszeresen rukkolát, bébi spenótot vagy madársalátát, melyek már önmagukban is különleges ízekkel teszik színesebbé az étkezéseket. A tökmagolaj nem csak illatát, de a szervezetre gyakorolt hatását illetően is kimagasló színvonalat képvisel. A gyümölcsök rajongója vagy? Készíts pillanatok alatt smoothie-t vagy hígítsd fel azt, és fogyaszd az üzletekben kapható száz százalékos gyümölcslevek helyett.

Fűszerezés az ízélményekért

Tudtad, hogy az ízek sokszor nem az alapanyagokon, hanem a megfelelő fűszerezésen múlnak? Ne félj a fűszerektől, szerezz be többfélét otthonra. Akár a lencsefőzeléket is megbolondíthatod, és keleties fogást varázsolhatsz belőle, ha például kurkumával ízesíted. A magyaros húsleves távol-keleti változatát is kipróbálhatod, de a Ramen is rengeteg lehetőséget tartogat magában. A csirkét és a sertést ugyan a hazai konyha is használja, de ha újszerű fűszerekkel dobod fel, akkor nemzetközi konyhák különlegességeid kínálhatod családodnak és vendégeidnek. Ha saláta kerül az asztalra, akkor a boltok polcain sorakozó, rengeteg kalóriát tartalmazó öntetek helyett érdemes a tökmagolajat, a frissen facsart citromlevet vagy az avokádókrémet előnyben részesíteni. A fűszerekben az a jó, hogy kedvedre variálhatod azokat, ráadásul az interneten rendkívül sokféle, izgalmas recepttel találkozhatsz, melyekkel megreformálhatod a hagyományos magyar konyha fogásait.

Miből áll egy főétkezés?

Az egészséges étkezés során az asztalra kerülő alapanyagok jelentős részét kellene, hogy kitegye a zöldség. Fogyaszthatod friss formában, sőt, így a legjobb a szervezet számára, de a zöldségeket össze is főzheted a főétellel. A bulgurt, a kuszkuszt, vagy a hajdinát alapul véve, ha azokba többféle zöldséget belefőzöl, már önmagában egy rendkívül ízletes vegán egytálételt kaphatsz. Ha húsfogyasztó vagy, készíthetsz hozzá változatos formákban állati eredetű alapanyagot. A hagyományos olajban sütést azonban felejtsd el, helyette részesítsd inkább előnyben a kókuszolajat. Ez nem csak a szépségápolásban bizonyított már, de kiválóan használható a konyhában is. Szobahőmérsékleten szilárd, ám pillanatok alatt felmelegszik és indulhat is a sütés. Ha nem mondanál le a panírozott húsokról és zöldségekről, akkor a zabpehelyliszt egészséges, diétás választásnak bizonyul a finomított liszt helyett. Ne maradjon el a leves sem, bár tény, hogy mai rohanó világunkban gyakran csak a másodikféle kerül az asztalra. A szervezetnek nagy szüksége van a folyadék leves formájában történő bevitelére is, és egy alapnak számító zöldséglevest tényleg szinte pillanatok alatt össze lehet dobni.

A magyar konyha ízletes finomságait egészséges formában is elkészítheted, ma már minden szükséges alapanyag beszerezhető hazánkban is. Az alapanyagok megreformálásával egészséged és életminőséged érdekében sokat tehetsz.



 

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát. További információk ADATVÉDELMI NYILATKOZAT.

Elfogadom a cookie szabályzatot az oldalon