milyen-szerepet-toltenek-be-a-szervezetben-az-aminosavak-16-9Tudtad, hogy az aminosavak nélkülözhetetlenek a szervek, a szövetek és az izmok felépüléséhez? Szerepük van a teljes szervezet működésében, a fehérjemolekulák alapjait képezik . Nagyon fontos, hogy hozzájussunk nap mint nap a fehérjékhez, melyek az egészség megőrzésében is kiemelt szerepet töltenek be.

Vannak olyan fehérjék, amelyeket a szervezet önállóan is elő tud állítani, de az úgynevezett esszenciális aminosavakat külső forrásból kell bevinnünk, ebben pedig a megfelelően összeállított étrend nagyon fontos. Többféle formájuk ismeretes, így a kollagén a szervezet alapvető felépítésében játszik szerepet, de léteznek olyan védőfehérjék is, mint például a trombin. A fehérjék segítenek a betegségek megelőzésében, széppé varázsolják a bőrt és a hajat, de az immunrendszer optimális működését is előmozdítják.

Fehérjehiány elsősorban a rendszeres sportolás során alakulhat ki, de a vegetáriánus és a vegán étrendet követők részéről is odafigyelést igényel a dolog. A fehérjehiány jelei között szerepelhet a fáradékonyság, a szorongás, a koncentrálási problémák, az immunrendszer legyengülése, a súlyproblémák vagy például a töredezett haj. Mindezek természetesen más okokra is visszavezethetőek, de a fehérjehiányt is számításba kell venni jelentkezésükkor.

A felnőtt emberi szervezet fehérjeszükséglete a WHO szerint 45-50 gramm naponta. Ez természetesen a testsúlytól is függ. S hogy mennyi fehérje található például 100 gramm csirkemellben? Körülbelül 20-25 gramm. Fontos, hogy többféle fehérjeforrásból igyekezzünk szükségletünket fedezni, ez pedig korántsem csupán a húsfogyasztást jelenti. A marhahús, a csirke, a halfélék, a tojás és a tejtermékek remek választásnak bizonyulnak, de a terápiás csontleves is javasolt, amely ráadásul az ízületek és a bélnyálkahártya egészségét is szolgálja.

Természetesen azok is élhetnek kiegyensúlyozott életet az aminosav bevitelének szempontjából, akik erkölcsi vagy egészségügyi okokból kerülik az állati eredetű alapanyagokat.  Számukra érdemes beiktatni az étrendbe a lencsét, a mandulát, a különféle hüvelyeseket, a dióféléket, vagy a fogyókúra hasznos segítőtársaiként is ismert quinoat és chia magot.

A fehérjék egyébként segítik az edzés utáni sejtregenerációt, de a szervezet optimális működését is előmozdítják. A mogyoróban, halfélékben és húsokban előforduló arginin például tágítja az ereket, így javítja a vérkeringést, a szív-és érrendszer egészségét, és csökkenti a magas vérnyomást. A glutamin támogatja az immunrendszert, oldja a stresszt és megfázás esetén is segít. Főként a húsfélékben, a lencsében, a babban és a sárgaborsóban fordul elő. A tejtermékekben, banánban és főként az avokádóban megtalálható tirozin antidepresszáns hatással rendelkezik, csökkenti az étvágyat, és a stressz oldásában is közreműködik. A teljesség igénye nélkül felsorolt aminosavak tehát egyértelműen hozzájárulnak ahhoz, hogy sikerüljön energikusnak, mentálisan, fizikálisan is egészségesnek maradni.

Írta: Kiss Anita



 

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát. További információk ADATVÉDELMI NYILATKOZAT.

Elfogadom a cookie szabályzatot az oldalon