Mozogjuk ki magunkbol a stresszt- Feloldja a szorongast a sport 16 9A sport számtalan jótékony hatását ismerjük már, de amerikai kutatók rájöttek, hogy a szorongásoldásban és a depresszió megszüntetésében olyan hatékony szerepe lehet, hogy akár kiválthatja a gyógyszeres kezelést is.

Szakemberek szerint egy-egy nehéz mentális megmérettetés előtt sokat segíthet a testmozgás abban, hogy nyugodtak maradjunk, jól koncentráljunk és megfelelően teljesítsünk. Emellett számos egészségügyi problémát és betegséget kivédhetünk rendszeres sportolással. Amerikai kutatók pedig nemrég arra jöttek rá, hogy a szorongást is hatékonyan oldja a mozgás, sőt, felveheti a versenyt a szorongás gyógyszeres terápiájával is. Jonathan Abramowitz, az Észak-Karolinai Egyetemen működő Szorongás és Stressz Klinika igazgatója úgy véli, hogy annak ellenére, hogy meglehetősen erős negatív érzelemmel párosul, a szorongás egy teljesen normális és természetes érzés. A szorongás érzése elődeinkben fejlődött ki az evolúció során, az olyan veszélyes helyzetekre adandó válaszként, mint például egy ragadozó állat támadása. Amikor az ember veszélyt, vagy fenyegetettséget érzékel, izzadni kezd, a pulzusa felgyorsul és a légzés szaporábbá válik. A test így készíti fel magát a közelgő küzdelemre. Mivel a modern kor veszélyhelyzetei, mint például egy rossz jegy a vizsgán, vagy egy sikertelen állásinterjú nem oldhatók meg harccal, ezekben az esetekben csak a szorongás negatív hatásai, például az izzadó tenyerek és felgyorsult szívverés jelentkeznek és maradnak vissza. A kutató szerint a testmozgás úgy enyhítheti a szorongás érzését, hogy eltereli a figyelmet a gondokról, miközben egyfajta teljesítményérzetet kelt bennünk, és hatására endorfin termelődik, amely segít leküzdeni a negatív érzéseket.

Leküzdheti a depressziót a mozgás

Brit szakemberek szerint egyre több orvos javasolja depressziós pácienseinek a tüneteik enyhítésére a testmozgást. A Mental Health Foundation 200 háziorvos bevonásával készített felmérése szerint napjainkban az orvosok 22 százaléka javasolja a testmozgást a betegség enyhébb formáiban, míg három évvel ezelőtt még csak 5 százalékuk tett így. Az alapítvány szerint az eredmények azt mutatják, hogy a testmozgás segít a depresszió enyhébb eseteiben, mivel növeli az önértékelést és megszünteti az elszigeteltség érzését. A testmozgás hatására endorfin szabadul fel, amely egyike a jó közérzetért felelős vegyületeknek. Minden negyedik nő és minden hatodik férfi átesik élete során depressziós szakaszokon. A szakemberek szerint ezért fontos, hogy az orvosok ne csak antidepresszánsokat írjanak fel, hanem javasolják a testmozgást is, mivel a mozgás fizikailag, mentálisan és pszichésen is segítséget nyújt. A felmérés szerint a brit orvosok 61 százaléka véli úgy, hogy a mozgásterápia hasznos lehet. A brit szakemberek szerint valós igények jelentkeztek arra, hogy a gyógyszerek és a pszichoterápia mellett a testmozgás lehetőségeire is felhívják a figyelmet az orvosok, mivel egyre inkább bizonyítást nyer annak hatékonysága. Ez azért is fontos, mert csak Nagy-Britanniában évente nagyjából 800.000 főt érint ez a betegség, amely a harmadik leggyakoribb megbetegedés a nők körében, férfiaknál pedig a tizedik. A munkaképtelenséget is leggyakrabban ez a betegség okozza. A WHO becslései szerint 2020-ra a szívbetegségek mögött a második legnagyobb és leggyakoribb egészségügyi problémaként szerepel majd a depresszió, amelyet számos tényező válthat ki, többek között genetikai hajlam, környezeti hatások, vagy a nem megfelelő életmód.

Keleten már régóta alkalmazzák a mozgást stresszoldásra

Amerikai kutatók számos tanulmány elemzéséből arra jöttek rá, hogy az ellazítás alapelvére épülő kínai harcművészet, a tai chi gyakorlása javítja a hangulatot. A kínai eredetű mozgásgyakorlatok csökkentik a stresszt, a félelmet és a rossz közérzetet; fokozzák a jó hangulatot és az öntudatot. Mindez az egészséges és krónikus beteg emberekre egyaránt érvényes. A Kínában kifejlesztett harcművészetet emberek milliói űzik világszerte. Egyes ázsiai államokban nemzeti sportnak számít.

Fussunk a jó közérzetért!

Szakemberek szerint a futás ugyanolyan jó érzést kölcsönöz, mint egyes hangulatjavító készítmények.E szerint a fizikai aktivitás valódi biokémiai hatást gyakorol az agyra, ahol endorfinok termelődnek. Futás után a vérben ki lehet mutatni az endorfinokat. Német tudósok a PET-vizsgálatot összekötötték olyan vegyi anyagok alkalmazásával, amelyek kimutathatóvá tették az agyi endorfinokat. Kétórás futás előtt és után elvégezték a PET-vizsgálatot, és standard pszichológiai teszttel kérdeztek rá a sportolók hangulatára. Az adatok azt sugallták, hogy a futás alatt termelődött endorfinok az agy azon területeihez kapcsolódnak, amelyek például a szerelmesek vagy az eufóriát okozó zenét hallgatók agyában is aktiválódnak.

Írta: Kármán Nikola



 

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát. További információk ADATVÉDELMI NYILATKOZAT.

Elfogadom a cookie szabályzatot az oldalon