napszuras eseten az izotonias ital is segithet 16 9A nyári forróság más és más hatással van az emberi szervezetre annak jellegétől függően. Nem mindegy, mennyi ideje tart a meleg, hol töltjük napjainkat, vagy például a strandolás, tengerparti fürdőzés alkalmával mennyire figyelünk a leégés és a napszúrás megelőzésére.

Ha a forróság magas páratartalommal is társul, akkor a hőleadás nem tud megtörténni megfelelően, és hőpangásos tünetek jelentkeznek. A hőguta esetében a testhőmérséklet negyven fok fölé emelkedik, és keringési elégtelenség jelentkezik a hőelvezetés hiányában. Az állapot életveszélyes lehet, és azonnali orvosi segítséget igényel. Ennél kevésbé veszélyes, ám komoly rosszullétet okozhat a napszúrás, melyet a tengerparton heverészve, vagy a medencékben fürdőzve először észre sem veszünk.

Fókuszban a pihenés

A kipirosodott arc, a magas pulzus, a fejfájás, a hányinger, hányás, gyengeségérzet, fényérzékenység és kábultság egyértelműen napszúrásra utalnak. A tünetek rendszerint az egész napos strandolás után, este jelentkeznek. Jó hír viszont, hogy néhány otthoni praktikával enyhíthetőek a tünetek. Fontos, hogy hűvös, árnyékos helyen pihenjünk le. Ilyenkor ne kíméljük a ventilátort vagy a klímát, ugyanis sokszor csak ez képes a nyári hőségriadók idején a megfelelő hőmérsékletet biztosítani. A hideg borogatás kifejezetten jót tesz a csukló és a boka tájékán.

Izotóniás ital és ásványvíz

Valószínűleg fejfájás is társul a rossz közérzet mellé, ilyenkor vegyünk be fájdalomcsillapítót, szükség esetén lázcsillapítót. Mivel a szervezet a melegben rengeteg sót és ásványi anyagot veszített el, ezért ezek pótlására kiemelt figyelmet érdemes fordítani. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a sportolók által használt izotóniás italok remek választásnak bizonyulnak e célból, de természetesen az ásványvíz fogyasztása sem maradhat el.

Napszúrás esetén rendszerint étvágytalanság is fellép. Mivel azonban a szervezetnek a regenerálódáshoz szüksége van kalóriára, ezért ne maradjon el az étkezés. Egy zabszelet, vagy valamilyen italpor, smoothie, fehérjeporból készült ital is jó választásnak bizonyulhat.

Maradj ágyban!

A napszúrással sokan a nyaralás során szembesülnek. Hiába a minőségi fényvédő készítmények, ha túl sokat tartózkodunk a napon, az biztosan meg fog ártani. Mindannyian ismerjük azonban azt az érzést, amikor a tengerpart annyira elvarázsol a magas szépségével, hogy nem szívesen hagyjuk ott. Sokszor észre sem vesszük, hogy órákat eltöltünk a parton, akár a vízben pancsolva, ráadásul a tengernél egészen más erősséggel süt a nap, mint itthon, amikor jóformán a munkanapokon csak a közlekedés során találkozunk a tikkasztó napsütéssel. A megelőzés kiemelt jelentőséggel bír, de ha már bekövetkezett a baj, akkor egy-két napig mindenképpen megéri ágyban maradni, hűvösben pihenni. Nyaralás során sincs ez másként, de ha nagyon mehetnéked van, akkor másnap maximum egy étterembe látogass el, és mindenképpen kerüld a napfürdőzést, valamint a napon tartózkodást.

Írta: Kiss Anita



 

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát. További információk ADATVÉDELMI NYILATKOZAT.

Elfogadom a cookie szabályzatot az oldalon