nyaron is kerulendo a jeghideg viz fogyasztasa 16 9Ahogyan egyre melegebbé válnak a nappalok, úgy nyúlunk gyakrabban az ásványvizes üveg után. A szervezet folyadékszükséglete a nyári melegben akár sokszorosára is nőhet. Korántsem mindegy azonban, hogy milyen módon pótoljuk a folyadékot. A józan ész azt diktálná, hogy melegben hideget igyunk, hiszen attól várhatjuk a felfrissülést. A valósában azonban egészen másként működik a szervezet. Tarts velünk, és többek között azt is megtudhatod, hogy miért érdemes nyáron is elkerülni a jéghideg innivalókat!

A szervezet ellentétesen reagál

A testhőmérsékletnél 30-35 fokkal hidegebb pohárnyi víz nem alkalmas arra, hogy lehűtse az egész testet, ám kétségtelen, hogy elsőre ilyen érzetet kelt. Fontos azonban tisztában lenni azzal, hogy az emberi test igen bonyolult szerkezet, és jéghideg víz fogyasztásakor még melegben is elkezd úgymond ellenkormányozni. Ha meleget iszunk, akkor a szájban levő hőérzékelő receptorok utasítást küldenek az agyba az izzadás fokozására. Ez, mint természetes hűtőmechanizmus gondoskodik arról, hogy csökkenjen a testhőmérséklet. Ennek eredményeként pedig máris bebizonyítást nyert, hogy a meleg italok, például egy bögrényi forró tea tényleg képes a nyári melegben arra, hogy lehűtsön.

Jeges víz helyett meleg tea

A jéghideg víz egyébként azért is kerülendő a nyári hőségben, mert könnyen torokgyulladás lehet a dolog vége. Mindannyian ismerjük azokat az embereket, akik képesek akár hőségriadó idején is torokfájással küzdeni. Sokszor éppen a túl hideg folyadékok tehetőek ezért felelőssé. Ahelyett tehát, hogy az ásványvizes palackot azonnal a fagyasztóba dobnánk, inkább fogyasszuk a vizet szobahőmérsékleten, ha pedig tehetjük, akkor készítsünk egy meleg teát a nyári napokon is.

Hideg sör és társai

Nyaranta a strandbüfék elmaradhatatlan eleme a hideg sör, mely iránt igencsak nagy kereslet mutatkozik. Mielőtt azonban az alkoholos italok után nyúlnánk a nyári melegben, érdemes tudni, hogy ezek vízhajtó hatással rendelkeznek, tehát fogyasztásuk során még kevesebb lesz a folyadék a szervezetben. A jeges koktélok és sörök megzavarják a hormonháztartás működését, és a folyamatos mellékhelyiség-felkeresés eredménye nem más lesz, mint a kiszáradt szervezet. Ha tehát nem szeretnénk, hogy kevesebb folyadék maradjon izzadásra és hűtésre, akkor kerüljük az alkoholos italok fogyasztását a nyári melegben.

S hogy mennyi folyadékot érdemes fogyasztani a tikkasztó hőségben? Ez természetesen függ a fizikai aktivitástól, a testsúlytól és a hőmérséklettől. Ha minden húsz testsúly kilogramm után egy litert számolunk, azzal biztosan nem lőhetünk mellé. Egy nyolcvan kilós embernek tehát négy literre mindenképpen szüksége van. A legjobb forrásnak az ásványvizek bizonyulnak, de gyógyteákkal és frissen facsart gyümölcs-és zöldséglevekkel, egészséges smoothie-k fogyasztásával is megéri kiegészíteni a napi folyadékbevitelt. A jégkockákkal kombinált italokat azonban inkább felejtsük el, ugyanis hosszú távon biztosan nem fogják lehűteni a testet.

Írta: Kiss Anita



 

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát. További információk ADATVÉDELMI NYILATKOZAT.

Elfogadom a cookie szabályzatot az oldalon