Sokaig van fent ejjelente Depressziossa valhat 16 9Amerikai kutatók szerint, aki későn fekszik le aludni és keveset is alszik, annak komolyan számolnia kell azzal, hogy depresszióssá válik, sőt, öngyilkos gondolatok is megkísérthetik.

A Columbia University Medical Center kutatóinak felméréséből kiderült, hogy a vizsgálatban résztvevő kamaszok 7 százaléka szenved depresszióban, 13 százalékuk pedig azt nyilatkozta, hogy az elmúlt 12 hónapban már komolyabban gondolkozott az öngyilkosságon. A kutatás szerint az éjfélkor, vagy még később lefekvő fiatalok 24 százaléka szenved depresszióban, 20 százaléka pedig hajlamosabb az öngyilkossági kísérletekre, szemben azokkal, akik 10 órakor, vagy annál korábban térnek nyugovóra. A saját bevallásuk szerint öt, vagy még kevesebb órát alvók 71 százaléka szenved depresszióban, 48 százalék pedig egyre többet gondol öngyilkosságra. Dr. James E. Gangwisch szerint az eredmények megerősítik azt az érvet, amely szerint a rövidebb időtartamú alvás szerepet játszik a depresszió etiológiájában.

Más szakemberek szerint is megviselhet bennünket az alváshiány lelkileg, és képtelenek lehetünk kordában tartani az érzelmeinket. Megfelelő mennyiségű és minőségű alvás nélkül az agy érzelmi központjai a rossz élményeket drámaian túlreagálják. Dr. Matthew Walker neurológus, a kaliforniai Berkeley egyetemének munkatársa szerint alváshiány esetén az agy olyan, mintha egy primitívebb viselkedésre térne át, visszafejlesztve azt a kontrollt, amellyel az ember normális körülmények között kordában tartja érzelmeit. Bárki, aki valaha egyszer nem aludta rendesen ki magát, tudja, hogy olyankor az ember érzelmileg irracionális. Walker és munkatársai 26 egészséges önkéntest kértek meg, hogy vagy aludjanak normálisan, vagy maradjanak ébren 35 órán át. A következő napon a kutatók funkcionális mágneses rezonancia képalkotó eljárás segítségével megvizsgálták a résztvevők agyi aktivitását, miközben azok száz képet néztek. A képek kezdetben érzelmileg semlegesek voltak, például kanalat vagy kosarat ábrázoltak, majd egyre negatívabbá váltak, például cápa- vagy viperatámadásról szóltak. A kutatók ugyan számítottak rá, hogy az agy érzelmi központjai túlreagálnak alvásmegvonáskor, de akkora túlreagálásra azért nem számítottak, mint amekkorát a vizsgálat során mértek. Több mint 60%-kal erősebben reagáltak a résztvevők a negatív ingerekre. A szakemberek szerint úgy tűnik, hogy ilyenkor az érzelmek ámokfutása folyik az agyban. A kutatók kimutatták, hogy a hiperaktív válasz oka a prefrontális lebeny leállása, egy olyan agyterületé, amely normál esetben szabályozza az érzelmeket.

Egyéb vizsgálatok szerint már egyetlen olyan éjszaka is, amikor csak nagyon keveset vagy egyáltalán nem alszunk, komoly negatív hatásokat képes gyakorolni a testünkre és az egészségünkre, több nap alváskihagyás után pedig egészen extrém tüneteket tapasztalhatunk. Ha kimarad a megszokott hat-nyolc óra alvás, az olyan hatással van a látásunkra és a mozgásunkra, mintha tíz százalékos lenne a véralkoholszintünk, ráadásul a memóriát is károsítja. Két álmatlan éjszaka után károsodik a testünk oxigénfelvevő képessége is. Fizikailag erőtlenebben leszünk, beszéd közben elfelejthetünk szavakat, amelyeket ki akarunk mondani. Ha három éjjel egymás után nem alszunk, jelentősen romlik a koncentráló képességünk, könnyen idegesek, feszültek leszünk, szívverésünk nagyon felgyorsul. Ha négy éjszakán át kimarad az alvás, az agyi funkcióink sem működnek megfelelően, és az agy 5-10 másodpercekre kihagy akkor is, ha ébren vagyunk. Fejnyomást, hallucinációkat tapasztalhatunk. Öt napnyi alváshiány után gondolkodásunk lelassul, problémamegoldó képességünk jelentősen lecsökken, és a paranoia jeleit tapasztalhatjuk magunkon. Hatnapos alvásmegvonás pszichózist eredményez, ekkor már nem tudjuk érzékelni a külvilágot és a valóságot. Természetesen ez már egy extrém szituáció, de két-három napnyi alváskimaradás után érdemes orvoshoz fordulni.

Írta: Kármán Nikola



 

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát. További információk ADATVÉDELMI NYILATKOZAT.

Elfogadom a cookie szabályzatot az oldalon