Vitaminok es asvanyi anyagok amelyek elengedhetetlenek idoskorban 16 9Bár a szervezet megfelelő vitamin és ásványi anyag ellátása minden életkorban fontos, időskorban speciális igényei vannak e téren a testünknek. Nézzük, mire van szükségünk ilyenkor!      

Kalcium:

A kalcium elengedhetetlenül fontos az erős csontokhoz és fogakhoz, szabályozza a szívműködést. A legegyszerűbb módszer a kalcium pótlására, ha kalciumtartalmú ételeket fogyasztunk, többek között tejet, tejtermékeket, babot, mandulát, szezámmagot, vagy brokkolit. Az olajos magvak is jelentős kalciumforrások, ahogyan a mák, a száraz bab, a szójabab, a zöldfőzelékek, a szardínia, és a lazac is.

Magnézium:

A magnézium szerepet játszik szervezetünk anyagcseréjének minden folyamatában, nélkülözhetetlen több száz enzim működéséhez. Az elégtelen magnézium bevitel szívritmuszavarokat idézhet elő, növeli a trombózis és a szívizomelhalás kockázatát. Okozhat ezenkívül még depressziót, fejfájást, szédülést, koncentrációzavarokat, viselkedészavarokat, étvágytalanságot, magas vérnyomást és kalcium-oxalát kőképződést. A legfontosabb magnéziumforrások a burgonya, a zöldségek, a halfélék, a hüvelyesek és a csonthéjas gyümölcsök.

Cink:

A cink létfontosságú szerepet tölt be a vércukorszint és az anyagcsere folyamatok szabályozásában. Szükséges a csontok anyagának erősségéhez, keménységéhez is.A cink a kagylóban, a húsokban, a májban, a hüvelyesekben és a tojásban van jelen.

D-vitamin:

Az idősek számára kiemelten fontos a D-vitamin pótlása. D-vitamin hiány esetén csontfájdalom és izomgyengeség is jelentkezik. A D-vitamin hiánya növeli a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát. A D-vitamin hatására immunrendszerünk erősebb, hatékonyabban képes fellépni a kórokozók ellen. Ezért A D-vitamin hiányának hatása van bizonyos daganattípusok kialakulására is. A legfontosabb D-vitamin források a halak, a tej és a tojás.

B-vitaminok:

A B1-vitamin szerepe a szénhidrát anyagcserében és az idegrendszer energia ellátásában fontos. Serkenti a memóriát, megelőzi az idegkárosodást, csökkenti a cukoréhséget.A legkiválóbb B1-vitamin források a teljes kiőrlésű rozsliszt, a káposzta, az olajos magvak, az alma, a gesztenye, a sárgarépa, a különböző húsok, a máj, az élesztő, a hüvelyesek, a dió- és a mogyorófélék és a narancs.

B6-vitamin a fehérje anyagcseréhez szükséges, valamint a bőr és az immunrendszer karbantartása érdekében is elengedhetetlen. Segíti a vörösvérsejtek termelődését is. A B6-vitamin emellett rendkívül fontos funkciót lát el a vércukorszint szabályozásában, a megfelelő látás, szívműködés és vérkeringés kialakításában, fenntartásában.

C-vitamin:

A C-vitamin fokozza szervezetünkben az immunrendszer működését. Védelmet nyújt a szürkehályog ellen. Csökkenti a vér koleszterin szintjét is, így jelentősen csökkenti a szívinfarktus és a szívkoszorúér-betegségek kockázatát. Fontos antioxidáns. A C-vitamin megtalálható citrusfélék gyümölcseiben, de egyéb növényekben, zöldség és főzelékfélékben is.

K-vitamin:

K-vitamin részt vesz az erős fogak és csontok megőrzéséért felelős fehérjék előállításában is. Serkenti a keringést és erősíti az érrendszert, gátolja az erek elzáródását, és fájdalomcsillapító hatással rendelkezik.

E-vitamin:

Az E-vitamin egyik leghatásosabb zsíroldékony antioxidáns. Többek között védhet a szív- és érrendszeri, valamint a daganatos megbetegedésekkel szemben, és az öregedés folyamatát is lassíthatja. Az E-vitamin legfontosabb szerepe a sejthártya védelme. Elősegíti az LDL-koleszterin lebontását, megelőzi a vérrögök és az érelmeszesedés kialakulását. Fontos a rák megelőzésében. Az E-vitamin az immunrendszer normális működéséhez is nélkülözhetetlen. Késleltetheti az öregedést. Hatásos a Parkinson-kór kezelésében, késlelteti a szürke hályog kialakulását, és lassítja az Alzheimer-kór lefolyását. A növényi olajak, mogyoró, mandula, diófélék, napraforgómag, leveles zöldségek, a teljes kiőrlésű gabonafélék, a tojás, a tej nagyon jó E-vitamin források.

Írta: Kármán Nikola



 

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat ("sütiket") használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát. További információk ADATVÉDELMI NYILATKOZAT.

Elfogadom a cookie szabályzatot az oldalon